2025-11-24, 15:01
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
“The total amount of money pumped into Ukraine since 2022 is ~$360B. I estimate that corruption accounts for 15–30% of the total aid. That means $54B–$108B is lining the pockets of the corrupt."

https://x.com/steve_hanke/status/1992313381592916130?s=20

Hans argument är att han bedömer Ukrainas krigskorruption liknar Afghanistans.

Vilket leder mig till slutsatsen att vi behöver stoppa kriget, och inte med pseudo-förslag som EU kommer med. Där är extremt låg nytta jämfört med att stoppa in 300 miljarder dollar i europeisk välfärd och/eller bistånd till länder med fred i, eller konfliktförebyggande åtgärder.

"Vilket leder mig till slutsatsen att vi behöver stoppa kriget"..

Kommentar till din citerade slutsats i ovan...
-Hahahhaha, inte särskilt förvånande att det blev din "slutsats", om man säger så.

Du är genomskinlig i vanlig ordning.
Citera
2025-11-24, 15:07
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
“The total amount of money pumped into Ukraine since 2022 is ~$360B. I estimate that corruption accounts for 15–30% of the total aid. That means $54B–$108B is lining the pockets of the corrupt."

https://x.com/steve_hanke/status/1992313381592916130?s=20

Hans argument är att han bedömer Ukrainas krigskorruption liknar Afghanistans.

Vilket leder mig till slutsatsen att vi behöver stoppa kriget, och inte med pseudo-förslag som EU kommer med. Där är extremt låg nytta jämfört med att stoppa in 300 miljarder dollar i europeisk välfärd och/eller bistånd till länder med fred i, eller konfliktförebyggande åtgärder.
15-30%?, dumma ryzzhora du tror väl inte att nån lyssnar på din skit?
Förresten, har inte den 15e passerat?
Citera
2025-11-24, 15:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Dumheter! EU står för största stödet till Ukraina och det finns ingen splittring kring det. Därutöver börjar vapenproduktionen så smått komma igång så att leveranserna från USA kan ersättas. USA är akterseglat och desperat för man blir av med det ena vapenexportkontraktet på grund av strategisk opålitlighet.

Att man haft det dåliga omdömet att skicka en fullständigt undermålig person som Witkoff för att bli pålurad ett papper av ryssarna förbättrar ingenting därvidlag.

Det här kommer jänkarna att få äta upp i generationer framöver.

Det tror jag inte på.. EU har fullt upp med globo-homo projekt och att jaga koldioxid vars utsläpp sker någon annanstans.

Så berätta gärna hur stor del av EU,s budget som går till Ukraina.
Citera
2025-11-24, 15:19
Medlem
GustavAnders avatar
Ryzka bloggare som är för kriget arresteras, undrar varför?
https://www.svd.se/a/rrpmAl/kreml-till-attack-mot-ryska-krigsbloggare
Citera
2025-11-24, 15:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Kiev är ju enligt rysk historia alla ryska städers moder. Så Kiev vill de inte tappa samt låta väst lägga vantarna på i historisk mening.

I så fall borde ju RU ingå och tillhöra och styras från Ukraina, snarare.

* Svenska prinsessan Ingegerd Olofsdotter, född omkring år 1000 och barn till vår Kung Olof Skötkonung, giftes bort med Jaroslav I av Kiev år 1019.
Hon blev då furstinna av Novgorod och Kiev.
Hon och Jaroslav fick sedermera flera barn, bland annat dottern Anna av Kiev som sedan blev Drottning av Frankrike via Kung Henrik I.
Anna blev stammodern till alla (!) de senare franska kungarna via sin son Filip I.

Förstå det.
Ryssland fanns inte ens.
Citera
2025-11-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför 1917? Ukraina är de facto en suverän stat med internationellt erkända gränser.

På det "historiska" temat borde dock större delen av vad du kallar ryssland (och även Kina, för den delen) "egentligen" lyda under Ulan Batoor, ty det "tillhör" Mongoliet med "historisk rätt", eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Citat:
Kiev är ju enligt rysk historia alla ryska städers moder. Så Kiev vill de inte tappa samt låta väst lägga vantarna på i historisk mening.

Då borde väl rimligtvis kloaken ryssland styras från Kiev också (om inte från Ulan Batoor), eller hur?
Citera
2025-11-24, 15:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Då borde väl rimligtvis kloaken ryssland styras från Kiev också (om inte från Ulan Batoor), eller hur?

Här förklaras lite hur de ser på saken från sin synvinkel..

https://yle.fi/a/7-10087949
Citera
2025-11-24, 15:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Vill bara vara tydlig så man inte går på försöken att förminska händelserna då eller nu
eller försöken att förvränga Västs handlande eller orsakerna och upprinnelsen till handlandet.

Det var inte min avsikt..

Utan hon var en 'överraskning' i det hela.
Citera
2025-11-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ryzka bloggare som är för kriget arresteras, undrar varför?
https://www.svd.se/a/rrpmAl/kreml-till-attack-mot-ryska-krigsbloggare

Kan vara för man får inte vara kritisk mot vår tids nya Hitler Vladolf Putlers krigföring som kapitalt har misslyckats med inga uppnådda krigsmål på snart 4 år.

Flera av milbloggare kritiserar hur kriget förs och inga motgångar får rapporerats till Putler bara framgångar då blir det så att de slår ner på milbloggarna.
Senast redigerad av pettersson72 2025-11-24 kl. 15:51.
Citera
2025-11-24, 15:50
Medlem
Citat:
Här förklaras lite hur de ser på saken från sin synvinkel..

https://yle.fi/a/7-10087949

Ja, det är mycket ryssarna (med den psykotiske dvärgen i kreml i spetsen) "ser från sin synvinkel" men det berättigar inte på något sätt hens invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig.

Den psykotiske dvärgen i kreml "ser" nog att:

- ryska, snarare än engelska, skall vara världens linqua franca,
- rubeln, snarar än dollarn, skall vara världens reservvaluta,
- ryssland skall tillåtas bestämma över andra länder.
- ryssland skall vara en "respekterad" stormakt,

Tråkigt nog för putain förändras verkligheten lik förbannat inte för den saken skull. ryssland, under diktator putain, förblir en diktatur med ett kuvat folk där oliktänkande förtrycks, förföljs, fängslas och mördas av den ondskefulla totalitära regimen.

ryssland, under diktator putain, är möjligen en regional makt, men fortfarande en genomkorrupt kloak, eller som John McCain så träffande sade; "russia is, more or less, a giant gas station pretending to be a real country." Det stämmer dessvärre fortfarande...
Citera
2025-11-24, 15:54
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Förlåt mig , du är bland de få som det går att prata med du missar poängen. Vad är det som ska vara bindande? Vem är tredje part? Vad pratar du om?

Ryssar anser att de har varit fuckade på olika sätt i 30 år(så denna diskussion började). Bl.a. för att man anser att väst inte håller sina löften oaktat hur dem gavs. Man litar inte på nåt väst säger. Det och Nato i Ukraina anser man hotar deras vitala intressen. Därför anföll dem. Man kan hålla med om den bedömningen eller inte, det förändrar inte att ryssar tycker så. Jag kan använda en metafor för enkelhetens skull

Om jag personligen anser att du är ett hot mot mig behöver inte jag avtal eller regelverk som ger definitioner för min rädsla eller talar om för mig när jag ska vara rädd. Det är en subjektiv bedömning och uppfattning jag gör. Om någon är rädd för kamphundar struntar den om ägaren säger att hunden inte bits. Det är en subjektiv känsla utifrån dina egna erfarenheter.

Avtal saknar relevans i sammanhanget. Vad Gorbachov tycke saknar relevans.

Ingen har hittills källhänvisat till vad Gorbachov sa, annat än konstiga hemsidor tillhörande gud vet vem.
Jag är mycket nyfiken att höra denna intervju eller vad det nu är.

Vidare har Ryssland inte förpliktat sig till att respektera andras rätt på bekostnad av intressen.
Varför tror du alla kanoner i Europa är riktade mot ett och samma mål i många år, Kreml är mentalt sjukt och kräver passning!
Citera
2025-11-24, 16:13
Medlem
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m6f3catupk2m

Ryska styrkor hårt pressade på vänstra stranden av Dnipro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in