2025-11-23, 23:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickstop
Är det här samma kille?
https://www.rferl.org/a/artem-dmytruk-lawmaker-fleeing-probe-ukraine/33092730.html

japp.
Citera
2025-11-23, 23:37
Medlem
Ukraina har tydligen rensat centrala Pokrovsk från ryssar.

‼️🇺🇦👊🔥🇷🇺 The 7th Ukrainian assault-airborne corps cleared the center of Pokrovsk. The Russians can no longer set up a bridgehead or strengthen positions in this area.

The Ukrainians hold positions in the center of Pokrovsk and have cleared the railway station, pedagogical college, and Soborny Square areas of the occupiers.

https://x.com/visionergeo/status/1992540018154332442?s=19
Citera
2025-11-23, 23:39
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
varken sverige eller finland är inte strategiskt viktiga för ryssland. De var tydliga redan från början om var gränsen går, Ukraina och Georgien. Möjligen Centralasien är känslig men jag är inte insatt i frågan där.

Nej Ryssland har inte veto i frågan, det är därför det är krig. Historiskt sett, vill inte stormakter ha fienden vid gränsen. USA har Monroe doktrinen, ryssar har sin doktrin. Små länder har fått finna sig i det.
Jo, Ryssland anser att Sverige och Finland ingår i deras intressesfär. År 2021 skickade Lavrov brev till bl.a. Sverige och Finland där det nämndes att vi aldrig skulle få ansluta oss till NATO och borde acceptera vår plats i en rysk ”intressesfär”. Detta refereras tydligt i svensk regerings genomgång av skälen till svensk NATO-anslutning.
Med i kraven var att Östersjön inte skulle ha några (eller starkt begränsade) NATO-flottstyrkor, bombflyg och medeldistansrobotar i regionen, detta skulle såklart göra Östersjön långt mer ryskdominerad.

Det är som vanligt med Ryssland, de anser sig ha rätt att bedriva krig och ser det som en provokation om någon försöker hindra dem i detta.

Tycker du det vore bra om Putin skulle bestämma över Sveriges säkerhetspolitik? Skulle du vara nöjd om Östersjön blev dominerat av Ryssland?
Citera
2025-11-23, 23:43
Medlem
quickstops avatar
Citat:
Jag pratar inte om att NATO bröt något löfte. Utan om förväntningar parter till ett avtal har. Det finns i historien gott om avtal som är både dåligt skrivna som ofullständiga pga avsaknaden av sedvana/praxis i sådana situationer. Alla avtal är dessutom föremål för tolkning, och när man tolkar avtal utgår man inte enbart från vad som står på pappret utan man beaktar många juridiska principer.

Du menar att alla har tolkat det olika?
Citera
2025-11-23, 23:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Min kvalificerade gissning är att runt 250.000 till 300.000 Ryssar stupat och/eller skadats än så länge. Detta baseras på riktig OSINT och framförallt hur Ryssland för krig (fullständigt artilleri, drönar och flyg övertag, anfallsgrupper om 2-4 man m.m).

Mediazona/BBC har, vad jag tycker, seriös statistik om detta. Enligt denna sida finns det 149.241 namngivna döda ryska soldater:

Citat:
RECORDED NAMES COUNT
149,241

https://en.zona.media/article/2025/11/21/casualties_eng-trl

Sedan tillkommer förstås ett mörkertal. Det här avser alltså antal namngivna soldater.

De har också ett alternativt sätt att räkna, som ger en något högre siffra:

Citat:
Russian public records indicate that by August 2025, the country’s military losses in the war against Ukraine have reached about 219,000 dead, according to an investigation by Meduza and Mediazona. The media outlets analyzed Russia’s inheritance case registry as well as name lists of the dead compiled by media and volunteers.

https://militarnyi.com/en/news/journalists-find-219-000-russian-war-deaths-through-public-records/
https://meduza.io/feature/2025/08/29/2000-chelovek-v-nedelyu-stolko-teryala-rossiya-na-pike-svoego-nastupleniya-v-donbasse

Enligt det alternativa sättet att räkna så fanns det 219 000 döda ryska soldater under augusti 2025.
Citera
2025-11-23, 23:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Jo, Ryssland anser att Sverige och Finland ingår i deras intressesfär. År 2021 skickade Lavrov brev till bl.a. Sverige och Finland där det nämndes att vi aldrig skulle få ansluta oss till NATO och borde acceptera vår plats i en rysk ”intressesfär”. Detta refereras tydligt i svensk regerings genomgång av skälen till svensk NATO-anslutning.
Med i kraven var att Östersjön inte skulle ha några (eller starkt begränsade) NATO-flottstyrkor, bombflyg och medeldistansrobotar i regionen, detta skulle såklart göra Östersjön långt mer ryskdominerad.

Det är som vanligt med Ryssland, de anser sig ha rätt att bedriva krig och ser det som en provokation om någon försöker hindra dem i detta.

Tycker du det vore bra om Putin skulle bestämma över Sveriges säkerhetspolitik? Skulle du vara nöjd om Östersjön blev dominerat av Ryssland?

Jo, och detta är en ytterst viktigt sak. Rent avgörande. Speciellt i Helsingfors fick det alarmklockorna gå igång. "Detta" snack hade man hört förr...

För det var Ryssland som förändrade språkbruket..och gick till renodlade krav !
Citera
2025-11-24, 00:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://x.com/Dmytruk__Artem/status/1992678589142274382?s=20

Nu börjar fler och fler i parlamentet såga Zelensky.

"Zelensky is lying.
The situation at the front is catastrophic...161,000 cases of “desertion” in 2025."
- Dmytruk Artem

(...)
Citat:
Är det här samma kille?
https://www.rferl.org/a/artem-dmytruk-lawmaker-fleeing-probe-ukraine/33092730.html

En proryss enligt vissa. Medverkar ofta i RT. Verkar avsky Zelensky sedan flera år tillbaka.

Citat:
"Critics have labelled Dmytruk as pro-Russian"

https://en.wikipedia.org/wiki/Artem_Dmytruk
Citat:
"He actively cooperates with Russian propaganda, giving interviews to resources banned in the EU, in particular RT. In his speeches, Dmytruk promotes narratives about the “criminal regime of Zelenskyi” and accuses him of unleashing the war started by Russia (...)"

https://disinfo.detector.media/en/post/zelenskyi-allegedly-staged-a-genocide-of-his-own-people-under-the-leadership-of-western-curators

Han säger bara det som man förväntar sig att han ska säga.
Citera
2025-11-24, 00:02
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz

Som du märker använder jag inte ordet intressesfär när jag pratar om Ukraina och Georgien.. Man har aldrig pratat om Sverige och Finland på samma sätt. Vidare tycker inte jag att någon ska bestämma över andra. Jag är glad att världen har blivit multipolär eftersom jag ogillar USA och deras översitteri. Jag hoppas att vi ska ha vårt eget försvar och egen allians men jag kan inte godta att det sker på bekostnad av ukraiska liv. De har enligt mig ingen chans att vinna detta. Stödet får de föfr att vi vill vinna tid, det är i för sig rätt för oss men det är så cyniskt.
Citera
2025-11-24, 00:05
Medlem
sillåpotatiss avatar
Tror inte de kommer att tillåtas att skaffa egna nukes, men det var ju det största misstaget att ge upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ukraina kommer inte att behöva Nato inom 5-10 år. Man har skaffat egna "nukes" då. Det är den enda logiska fortsättningen på detta. Man kommer ju inte att lita på Usa.., på Europa joo...men inte i tillsträcklig grad.

När det sker så kommer det utåt att hojtas om att : -Fy Ukraina...

Men det struntar ju Ukraina i, för "nukes" är den bästa säkerhetsgarantin de kan skaffa..och inom Europas säkerhetspolitiska tungviktare säger man ett tyst "-tack !" till Ukraina. Ni blir ankaret i öst.

För Ryssland har visat sig vara opålitliga.
Citera
2025-11-24, 00:09
Medlem
Citat:
Tror inte de kommer att tillåtas att skaffa egna nukes, men det var ju det största misstaget att ge upp.

Ingen som kan påverka det och det är nog det enda rätta för dem att skaffa kärnvapen. Hade de haft kvar alla kärnvapen som de gav ifrån sig tidigare hade aldrig Ryssland vågat invadera Ukraina.

Ryssland går inte lita på. En fred nu så kommer det utbryta krig inom några år igen.
Senast redigerad av pettersson72 2025-11-24 kl. 00:15.
Citera
2025-11-24, 00:14
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Du menar att alla har tolkat det olika?

Uppenbarligen delar inte ryssar uppfattningen om att dessa utsagor var oviktiga i vart fall i förhandlingsprocessen. Jag menar att rent juridiskt begränsas inte avtalsinnehåll strikt till det som står på pappet. Pappret är viktig ur bevissynpunkten. Avtal är en gemensamt viljeyttring därför avsikter och förutsättningar kan vara minst lika viktiga. Detta är dock ett fall av folkrätten vilket gör saken ännu värre. Man kan ha tolkat det olika, man kan ha kört en fuling från väst sida, man kan ha menat precis som det står eller så gjorde ryssar bort sig. Det är dock klart att man har lovat saker man inte har hållit oaktat om det ska ses som juridiskt bindande eller ej.
Citera
2025-11-24, 00:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Inte frågade Israel, Pakistan eller Nk för den delen om tillåtelse att skaffa nukes heller. Man bara gjorde det. I frågan om Israel finns det ju lite "gråa vatten" förstås.

Vem vet, i.o.m dagens svagare uppbackning utav Usa till Ukraina.., så kanske nästa administration i Washington är även mer förstående för Ukrainas sak.., och ser mer igenom fingrarna.

För som jag säger (o du erkänner) : Nukes i Ukraina, och det är på ett annat sätt. Då behöver man inget Nato längre. Är 100 % övertygad om att Ukraina skaffar nukes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in