2025-11-23, 18:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är svårt att veta utan att se vad vederbörande ändrat. Som citatet ser ut, så gör man en citat med ... för att s a s korta inlägget, men är det helt ändrat, och därtill saxat från annan tråd är det väl räknat att vara en slags ragebait, eller asocial inbjudan, att delta i den tråd detta postas i?
Du hittar citatet i min TS. Bara att klicka på pilen i citatet för att se mitt ursprungliga inlägg.
Citera
2025-11-23, 18:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du hittar citatet i min TS. Bara att klicka på pilen i citatet för att se mitt ursprungliga inlägg.
Nej, jag kan bara se det ändrade citatet du hänvisar till
Citera
2025-11-23, 18:31
Medlem
Citat:
Okej. Du får baka ihop denna TS med den tråden om du vill. Uppenbarligen är fler användare förvånade över att det är tillåtet.

Var går gränsen? Jag testar nu. Är det okej? Känns det bra?
Det är ok att förkorta citat. Det är ok att ersätta hela citatet med "trams" eller "jag är efterbliven" i förolämpningssyfte. Det är inte ok att att förvanska ett citat på ett sådant sätt att det framstår som att du har sagt något helt annat än det du sa.

Ungefär där går gränsen.
Citera
2025-11-23, 18:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, jag kan bara se det ändrade citatet du hänvisar till
Okej. Du ser att det finns en pil i vänstra hörnet av alla citat. Klickar du där kommer du till en annan tråd med det ursprungliga inlägget.
Citera
2025-11-23, 18:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Okej. Du ser att det finns en pil i vänstra hörnet av alla citat. Klickar du där kommer du till en annan tråd med det ursprungliga inlägget.
Tack! Där lärde du mig något nytt efter alla dessa år.

Ok, ja, det är helt klart felciterat och motiveringen att stoppa in dig i en ny tråd verkar oerhört långsökt.
Citera
2025-11-23, 18:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej.
En användare plockar ett av mina inlägg, från en tråd och postar det som ett citat i en helt annan tråd. Dessutom redigerar hen helt och hållet mitt inlägg.

Trots RP för över 24h sedan har inget gjorts åt saken.

Tänkte därför uppmärksamma er på att detta förfarande är helt tillåtet och ni kan använda detta på vilket sätt ni än behagar. Bevis finner ni i länken:

(FB) Trump uppmanar till avrättning på ett halvdussin Demokratiska kongressledamöter

Själv anser jag att detta är förskräckligt i ett diskussionsforum.

Samme användare har satt detta i system.

Frågeställning: Bör flashbacks admin förtydliga att fulciteringar är tillåtet?
Var går gränsen för fulciteringar?

Vad är fulciterat? En fulcitering är när man ändrar en text. Här är den bara förkortad.
Citera
2025-11-23, 19:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det där är inte fulcitering. Korta ned citat gör jag hela tiden. Blir helt omöjligt att diskutera annars om motparten inte vet vilken del i ett inlägg jag bemöter.

Brukar även korta ned citat för att markera att i vissa delar av texten finns inget mer att diskutera. Blir även enklare att lyfta fram de väsentliga delarna hos motparten.

Dessutom länkas ditt originalinlägg i inlägget som citerar. Så vem som helst kan läsa källan.
Citera
2025-11-23, 20:37
Medlem
blobben!!!s avatar
Jag tycker att vi borde påminna oss om att vi ännu skriver på ett anonymt internetforum. Visserligen är fulciteringar fullständigt onödiga, för nog vet motdebattören vad den har skrivit, men det är ingen heder som står på spel. Ingen kommer knacka på din dörr för att anklaga dig för att tycka si eller så bara för att AnvändareXYZ fulciterade att du älskar Hitler. Du får väl helt enkelt se det som att du vann diskussionen om motparten måste ta till sådana fula knep.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En ren varning i syfte att förvanska fulcitering innebör renderar en originaltextens för 0.03 i min bok.
Dagens moderatorer. Alltid så friska i flaskan att man knappt begriper vad de skriver.
Citera
2025-11-23, 20:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tvärtom, felcitering borde vara ett 1.xx regelbrott och leda till varning.
Att ta bort text för att svara på en del av ett inlägg är ok, att ändra någons inlägg är inte ok.
Nja, jag ser det nog som 0.03 i första hand. Ofta är fulciteringen faktiskt rent trams.
Citera
2025-11-23, 20:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nja, jag ser det nog som 0.03 i första hand. Ofta är fulciteringen faktiskt rent trams.
Det finns en moderator som väljer att endast cherrypicka delar ur ett inlägg och göra påståenden som redan adresserats i orginalinlägget de citerar.

Hur hanterar ni sånt?
Citera
2025-11-23, 21:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad är fulciterat? En fulcitering är när man ändrar en text. Här är den bara förkortad.
Ja, och denna TS är endast ägnad åt att informera om att det är okej att plocka inlägg från andra trådar, fulcitera dem, dra dem ur kontext och sedan posta inläggen i helt andra, irrelevanta trådar. FYI. Bra va?
Citera
2025-11-23, 21:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det där är inte fulcitering. Korta ned citat gör jag hela tiden. Blir helt omöjligt att diskutera annars om motparten inte vet vilken del i ett inlägg jag bemöter.

Brukar även korta ned citat för att markera att i vissa delar av texten finns inget mer att diskutera. Blir även enklare att lyfta fram de väsentliga delarna hos motparten.

Dessutom länkas ditt originalinlägg i inlägget som citerar. Så vem som helst kan läsa källan.
Brukar du plocka inlägg från andra trådar och citera dem? Om inte så vet du nu att det är helt okej. Fulcitstion är också okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in