Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Den mest lyckade av de falska messiorna lyckades uppfylla 9 profesior tror jag?
Det fanns ganska många som försökte
Jesus uppfyllde över 300, många bortom hans kontroll så som att han skulle bli förådd för 30 silvermynt, såna saker
Du tror inte jag vet sånt här? Att det fanns fake-messior är ett bevis för jesus, inte emot
Själv tycker jag att det snarare tyder på att författarna av evangelierna kände till profetian och lade till det priset och andra detaljer för att till synes uppfylla profetior som de alltså redan kände till.
Om ens händelsen faktiskt inträffade så kunde ingen som inte var med när Judas fick sin betalning faktiskt säga något om vad som hände och vilken summa det gällde, så att det över huvud taget nämns så detaljerat är högst misstänkt.
Ytterligare som gör just det där med Judas misstänkt är ju att det finns mist två olika versioner av vad som hände med pengarna, varav den ena vill antyda uppfyllelse av Sakarja, medan den andra gör en kombination av olika texter från Sakarja och Jeremia när man hävdar att pengarna användes till att köpa den åker där han hängde sig (eller snubblade och slog ihjäl sig, beroende på version). Alltså att åkerköpet skulle signalera hopp om framtiden, fast det i Jeremia då handlade om 17 silverpengar.
Så, nej, de flesta moderna bibelforskare drar slutsatsen att den exakta berättelsen om Judas och de 30 silvermynten inte alls är ett korrekt historiskt reportage i modern mening, utan istället är en teologisk tolkning som ska avses legitimera Jesus och därmed inge hopp om framtiden.
Det faktum att författarna kände till profetiorna och anpassade detaljerna i texterna därefter är mycket väl underbyggd i modern kritisk forskning.