2025-11-23, 18:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Jaa, istället för att läsa Bibeln kan man själv tänka på vad som verkar rimligt och orimligt.

Kan det verkligen stämma att en "person" utanför universum skapar hela universum på 6+1 dagar och sedan skaffar en son som han tillåter dödas och återuppstår och även efterfrågar att att vi ska be till honom?
Bibeln säger inte att världen skapades på 7 dagar bokstavligen, inte ens på jesus tid trodde man det, ganska ful halmgubbe du har byggt där
Citat:
Här får man tänka själv: "Kan allt verkligen ha börjat såhär med tanke på vad vi vet om fysik, naturvetenskap, geologi, biologi, kemi? Kan utvecklingen ha gått framåt sedan Bibeln skrevs?"
Ja
Citera
2025-11-23, 18:59
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Eller så kanske det är du som aldrig riktigt förstått att det här ämnet är så mycket mer komplicerat än att man ska bara kunna avfärda hela temat som "sagor" utan vidare fundering

Religion är ett mycket komplicerat ämnet och jag vill inte alls avfärda det som enbart "sagor" utan vidare fundering. Man måste ju ha klart för sig att religionerna är ett mycket bra verktyg för att förhindra att människor tänker själva.

Då är det smidigt att ha med saker som "Det här är guds ord som inte får ifrågasättas" och "Gud ser alltid dina syndiga tankar" för att kunna kontrollera människors beteenden med hjälp av bland annat skuld och skam.
Citera
2025-11-23, 19:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Religion är ett mycket komplicerat ämnet och jag vill inte alls avfärda det som enbart "sagor" utan vidare fundering. Man måste ju ha klart för sig att religionerna är ett mycket bra verktyg för att förhindra att människor tänker själva.

Då är det smidigt att ha med saker som "Det här är guds ord som inte får ifrågasättas" och "Gud ser alltid dina syndiga tankar" för att kunna kontrollera människors beteenden med hjälp av bland annat skuld och skam.
Om du påstår att religion är ett verktyg, vem använder verktyget då? vem byggde verktyget?
Citera
2025-11-23, 19:06
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Bibeln säger inte att världen skapades på 7 dagar bokstavligen, inte ens på jesus tid trodde man det, ganska ful halmgubbe du har byggt där

Ja

Om du tycker Första Mosebok är en ful halmgubbe med sin sju dagars skapelseberättelse, så är det helt okej: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skapelseber%C3%A4ttelse
Citera
2025-11-23, 19:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du tycker Första Mosebok är en ful halmgubbe med sin sju dagars skapelseberättelse, så är det helt okej: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skapelseber%C3%A4ttelse
Den tolkas inte bokstavligt galenpanna
Citera
2025-11-23, 19:10
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Om du påstår att religion är ett verktyg, vem använder verktyget då? vem byggde verktyget?

Det är vi människor som har varit så duktiga och byggt dessa religiösa verktyg med t.ex Bibeln.
Tyvärr använder vi det för att förtrycka varandra. T.ex kvinnor och homosexuella har förtryckts med Bibelns hjälp. Vill man starta ett korståg mot andra religioner kan man också hitta stöd för det i Bibeln.
Citera
2025-11-23, 19:11
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Den tolkas inte bokstavligt galenpanna

Redovisa vilka texten från Bibeln som är liknelse och myter samt vilka som ska tolkas bokstavligt.
Citera
2025-11-23, 19:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är vi människor som har varit så duktiga och byggt dessa religiösa verktyg med t.ex Bibeln.
Tyvärr använder vi det för att förtrycka varandra. T.ex kvinnor och homosexuella har förtryckts med Bibelns hjälp. Vill man starta ett korståg mot andra religioner kan man också hitta stöd för det i Bibeln.
Människor? inga specifika människor eller grupper? och inga ideer om varför och hur religioner uppstod mer detaljerat?
Låter som en ganska luddig teori
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-23 kl. 19:17.
Citera
2025-11-23, 19:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Redovisa vilka texten från Bibeln som är liknelse och myter samt vilka som ska tolkas bokstavligt.
Det jag menar är att om du vill kritisera bibeln så får du ta reda på det här innan du börjar slänga ur dig påståenden
Citera
2025-11-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Har du kopierat dagens horoskop från Aftonbladet?
Nej horoskop brukar som jag förstår det handla om någon form av förutsägelse om den nära framtiden för en person. Det sysslar inte jag med. Inlägget var min spekulation till bakgrunden till din känslostyrning som jag läser ut av vad du postar här på religionsforumet.
Citera
2025-11-23, 19:23
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Människor? inga specifika människor eller grupper? och inga ideer om varför och hur religioner uppstod?
Låter som en ganska luddig teori

Det kanske låter lite luddigt, men vi vet ju att religiösa sekter har funnits i över 3000 år, i t.ex Egypten fanns ju en religion långt innan Jesus dök upp. Min gissning är att det kan ha samband med konsten att skriva och vi människor verkar ju alltid vilka kriga och styra över varandra med både militära medel och religiöst förtryck. Kristendomen är ju bara en religion i mängden, rätt som det är, är den lika inaktuell som Dionysos eller Oden
Citera
2025-11-23, 19:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kanske låter lite luddigt, men vi vet ju att religiösa sekter har funnits i över 3000 år, i t.ex Egypten fanns ju en religion långt innan Jesus dök upp. Min gissning är att det kan ha samband med konsten att skriva och vi människor verkar ju alltid vilka kriga och styra över varandra med både militära medel och religiöst förtryck. Kristendomen är ju bara en religion i mängden, rätt som det är, är den lika inaktuell som Dionysos eller Oden
Så du menar att religion är något som människor har ett behov av? och därför skapas det, instinktuellt?
Varför har vi ett behov av det då?

Varför skulle vi ha ett behov av något som inte finns? hur kan evolutionen ha utvecklat det?
Tänk om vi hade ett behov av vatten, men så fanns inte vatten? hade inte det varit skumt?

Vad tänker du om det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in