Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det här kan du säga om precis vad som helst. Typ om du går in i ditt hem och sen är din tv borta, sen ser du en maskerad person med din tv springa iväg längs gatan så säger du "bara för att det inte finns någon annan förklaring så behöver det inte betyda att den personen stal min tv"
Om TV:n är borta och en maskerad person springer med TV:n under armen så har vi ju tydliga belägg för att TV:n har blivit stulen.
Hur tänkte du här egentligen?
En stulen TV är dessutom ett ordinärt scenario. Vi har redan massvis av exempel på att TV-apparater blir stulna. I ditt exempel har vi dessutom konkreta bevis för att detta är förklaringen till att TV:n är borta.
Jag börjar tvivla på om du överhuvudtaget läser det jag skriver?
Citat:
Eller kanske om du blivit tjock efter att ha ätit mcdonalds för mycket så säger du "bara för att det inte finns någon annan förklaring så behöver det inte betyda att jag blev tjock av mcdonalds"
Samma här. Intaget av för mycket kalorier är ju en bevisad förklaring. Det är inte avsaknaden av andra förklaringar som gör påståendet legitimt.
Hur tänkte du här egentligen?
Citat:
Skulle du säga "mcdonalds of the gaps" då? eller "tv-tjuv of the gaps"?
Nej det hade ju varit riktigt korkat, eftersom dina exempel inte ens nästan är jämförbara med det vi pratar om.
Citat:
Någon gräns måste det ju finnas, du börjar ju tappa greppet om verkligheten
Om du tar det här till sin logiska slutsats så skulle du teoretiskt sett kunna tvivla på att du har en näsa och så säger du bara "näsa of the gaps" till vad som helst
Absolut, gränsen går vid bevis för påståendet.
Har du några sådana?
Citat:
Det är skillnad på att dra en slutsats på grund av brist på information, och dra en slutsats på grund av information
Exakt. Så vilken information är det du har som visar att det är en gud som har skapat universum?
Citat:
Om du inte vet hur bevisen skulle se ut, så kan du heller inte veta om du fått bevisen
För att kunna veta om du har hittat vad du letar efter, så måste du veta vad du letar efter
Jag vet inte vad nästa stora upptäckt om universum kommer att vara och vilka bevis det kommer finnas för den och hur de kommer se ut. Följer det logiskt av detta att jag inte kommer acceptera den upptäckten, oavsett vilka bevis som presenteras?
Citat:
Jag menade det aldrig som ett riktigt argument, det är du som fortsätter på den här linjen och det är lite larvigt faktiskt
Vad menade du det som då, om inte ett argument eller bevis? Varför överhuvudtaget ta upp saken i så fall?
Och varför ger du ingen indikation på att du förstår att det inte är ett giltigt argument?