Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-20, 07:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Tyckte nog bättre om City of The Lost Children. Den där jävla skådisen med hakan som ser ut som en jävla mimare brer ut sig alldeles för mycket i Delikatessen. Har en provmånad Mubi som snart löper ut men drar mig fan för att se hans jävla nylle.
City of The Lost Children är sjukt jävla bra. Men visst, den kanske är bättre men tror du att Delikatessen kan vara något för mig om jag gillar CoTLC, Amélie och till och Alien Resurrection?
Citera
2025-11-21, 19:36
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Du väljer att ta upp den film som är ansedd som historiens bästa film enligt recensioner och rankad 1a på IMDB i en tråd där man skall reka filmer som är toppfilmer men underskattade? Herrejösses

Men jag har väl inte kollat någon jävla rating.. Så tyst på dig!
Citera
2025-11-21, 19:38
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Det är riktigt korkat att nämna Shawshank i den här tråden. Antagligen är man inte ens 20 fyllda eller nåt.

Och under 20? Gosse, jag hade flyttat hemifrån innan du ens fått hår på snoppen!
Citera
2025-11-21, 19:39
Medlem
Fantens avatar
The Invention of Lying är också en höjdare som jag inte tycker att det pratas om särskilt mycket, och det är ändå Ricky Gervais.
Citera
2025-11-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
City of The Lost Children är sjukt jävla bra. Men visst, den kanske är bättre men tror du att Delikatessen kan vara något för mig om jag gillar CoTLC, Amélie och till och Alien Resurrection?

Definitivt. Mycket lägre budget men klar Carot/Jenuet-stämning. Bara att kolla.

Dominique Pinon är skådisen jag stör mig på.
Citera
2025-11-21, 20:12
Medlem
Är det motsatsen till kultfilmer? Antikultfilmer? Flippar? Flimp?

Dvs de fick 10/10 vid premiären och sen glömdes bort?
Citera
2025-11-21, 20:13
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Definitivt. Mycket lägre budget men klar Carot/Jenuet-stämning. Bara att kolla.

Dominique Pinon är skådisen jag stör mig på.
Det är ju den där surrealistiska känslan jag är ute efter. Den som gör att det är tydligt att det är en saga, men som bortsett från det allt för fantastiska mycket väl skulle kunna vara sant. Big Fish har ju den känslan också, även om jag inte göra några andra likheter.

Edit:
Förstod att det var han på beskrivningen.
Senast redigerad av Fanten 2025-11-21 kl. 20:27.
Citera
2025-11-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Napoleon, ett epos utan motstycke. Efter det har franska filmskapandet långsamt halkat efter och är nu nere på dagens låga nivå; 100 år av förfall!
Vilken? Årtal?
Citera
2025-11-21, 20:23
Medlem
Missförstådd
The Last Temptation of Christ is a 1988 epic religious drama film directed by Martin Scorsese. Written by Paul Schrader, with uncredited rewrites from Scorsese and Jay Cocks, it is an adaptation of Nikos Kazantzakis' controversial 1955 novel of the same name. The film, starring Willem Dafoe, Harvey Keitel, Barbara Hershey, Andre Gregory, Harry Dean Stanton and David Bowie, was shot entirely in Morocco.

The film depicts the life of Jesus Christ and his struggle with various forms of temptation including fear, doubt, depression, reluctance, and lust. The book and the film depict Christ being tempted by imagining himself engaged in sexual activities, which caused outrage from certain Christian groups, claiming the work as blasphemy. It includes a disclaimer stating: "This film is not based on the Gospels, but upon the fictional exploration of the eternal spiritual conflict."
Citera
2025-11-21, 21:15
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Vilken? Årtal?

1927, Abel Gance. Får erkänna att det enbart rör sig om 98 år av långsamt förfall för fransk film.
Citera
2025-11-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Är det motsatsen till kultfilmer? Antikultfilmer? Flippar? Flimp?

Dvs de fick 10/10 vid premiären och sen glömdes bort?

Nja, det tror jag inte är temat för tråden.

Men ett perfekt exempel på det du nämner är American Beauty. Tokhyllad av kritiker, nominerades till 14 oscars, vann sex.

Idag helt omöjlig pga Kevin Spacey i huvudrollen och att den handlar om en 42-årig gubbe som bryter sig fri från medelklass-fängelset genom att lusta efter en 16-årig tjej, som han kysser och nästan ligger med. Efter MeToo och Epstein har den minst sagt omvärderats.
Citera
2025-11-23, 19:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nja, det tror jag inte är temat för tråden.

Men ett perfekt exempel på det du nämner är American Beauty. Tokhyllad av kritiker, nominerades till 14 oscars, vann sex.

Idag helt omöjlig pga Kevin Spacey i huvudrollen och att den handlar om en 42-årig gubbe som bryter sig fri från medelklass-fängelset genom att lusta efter en 16-årig tjej, som han kysser och nästan ligger med. Efter MeToo och Epstein har den minst sagt omvärderats.
Fast det är ju bara lättkränkta snöflingor som inte klarar att se saker för något annat än face value som har svårt för den. Kort sagt så förstår dom den inte och dom missar helt den biten där Spacey inser att det han håller på med är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in