Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-19, 21:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Har aldrig hört någon nämna den irl, och jag vet inte med dig, men mitt riktiga liv finns utanför Flashback....
Så sent som i förrgår så var jag i en irl-diskussion om just Shawshank. Eller ja, krasst sett så pratade vi om King-filmatiseringar men ändå.
Citera
2025-11-19, 21:36
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så sent som i förrgår så var jag i en irl-diskussion om just Shawshank. Eller ja, krasst sett så pratade vi om King-filmatiseringar men ändå.
Det är riktigt korkat att nämna Shawshank i den här tråden. Antagligen är man inte ens 20 fyllda eller nåt.
Citera
2025-11-19, 21:49
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Har aldrig hört någon nämna den irl, och jag vet inte med dig, men mitt riktiga liv finns utanför Flashback....

Du väljer att ta upp den film som är ansedd som historiens bästa film enligt recensioner och rankad 1a på IMDB i en tråd där man skall reka filmer som är toppfilmer men underskattade? Herrejösses
Citera
2025-11-19, 21:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Det är riktigt korkat att nämna Shawshank i den här tråden. Antagligen är man inte ens 20 fyllda eller nåt.
Ja alltså. Bara för att filmer försvinner ur the zeitgeist och slutar vara snackisar, så är det ju inte så att dom slutar nämnas helt och hållet. Jag står fast vid att den här tråden bör bara för gömda pärlor eller om det handlar om filmer som "alla andra" tycker är kassa men man själv tycker är en tia.
Citera
2025-11-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vilken film tycker ni är ett mästerverk men som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar?

För mig så är det Ronin med Rober De Niro, Stellan Skarsgård mm.

Så jäkla bra film, har sett den så många gånger.

Dansar med vargar..! Bortglömd film men herregud vilket mästerverk... när den kom ut var det många som prata om den såklart men idag är de få som tar upp den filmen!

Dances With Wolves (1990) - Kevin Costner Western Movie HD
https://www.youtube.com/watch?v=DZe9L0yCyas
Citera
2025-11-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megliore
Jag slänger in Gangs of New York

Den floppade väl inte men jag vill säga att den är underskattad.
Både humor och seriöst i den rullen och jag tycker DDL och Leo levererar!

Mindes precis två till!

Extremely loud and incredibly close med Tom Hanks och Beginners med Ewan McGregor.
Citera
2025-11-20, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megliore
Jag slänger in Gangs of New York

Den floppade väl inte men jag vill säga att den är underskattad.
Både humor och seriöst i den rullen och jag tycker DDL och Leo levererar!
Jag vill starta en tråd
"Filmer som borde haft med nicolas cage"
Tur att vi har deep fake möjligheter
The shining, Die hard, titanic, clerks
Ja den tråden blir lång
Citera
2025-11-20, 03:52
Medlem
Citat:
Hollow Man kommer definitivt på tal när man pratar om den typen av filmer. A Fistful of Dynamite var dock inte meningen att den skulle vara med. Den har jag, mycket riktigt, aldrig hört talas om.

A fistful of dynamite eller Duck, you sucker! är en av de endast sex filmer som brukar räknas (hans två första filmer Kolossen på Rhodos och Sodom och Gomorra (co-regisserade) brukar räknas/glömmas bort) av en av världens mest hyllade regissörer någonsin Sergio Leone, så det är definitivt en film det pratas om och man har sett i fall man är mer än måttligt filmintresserad, i synnerhet av westernfilmer. Brukar dyka upp på streamingtjänster som amazon lite då och då. Hans sämsta av de sex tycker jag (och IMDB:s betygsättare) men fortfarande sevärd, är ju Leone.

En westernfilm som kanske inte är 10 men toppen och bortglömd (dyker aldrig upp på streamingtjänster) är däremot Richard Donners Maverick med Mel Gibson och Jodie Foster. Skön actionkomedi (med betoning på komedi) i westernmiljö. Blev varken hit eller flopp och har försvunnit från det allmänna medvetandet - som idag får betraktas som streamingtjänsterna samt IMDB top 250.
Citera
2025-11-20, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Bortom dålig analys.
Ingen av dessa har varit för den större distributionen. I regi har de inte särskillt mycket att bevisa.
Charmen ligger i just det skruvade. 2 av regisörerna gör mest bara rullar med skruv, så själva behållningen ligger i skruven.

För mig är det fantastiskt sagoberättande. Med värme och nyanser.
Kollade ditt bidrag till tråden. Platt och nyanslöst.

Två av filmerna du nämner var emellertid rejält hajpade filmer som alla pratade om. Svart Katt Vit katt är kanske Kusturicas mest kända film, fick dessutom Silverlejonet på Venedigs filmfestival. Han har för övrigt fått guldpalmen två gånger, regisserat storfilm med Johnny Depp (Arizona Dream). Men Svart Katt Vit Katt var den största hitten, alla pratade om den när den kom.

Räknas den räknas varenda jävla film som inte går på repetoaren just nu. Släng in Fight Club och Matrix också kanske, och den där Pulp Fiction.

Delikatessen är kanske inte lika totalfel i tråden men har man aldrig hört talas om den är man knappt filmintresserad. Finns att streama på MUBI, jättesnackis när den kom och blev avstamp för en karriär (Caro/Jeunet) där en Alien-film och Amelie från Montmarte ingår.

Rätt känd film.
Citera
2025-11-20, 06:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
A fistful of dynamite eller Duck, you sucker! är en av de endast sex filmer som brukar räknas (hans två första filmer Kolossen på Rhodos och Sodom och Gomorra (co-regisserade) brukar räknas/glömmas bort) av en av världens mest hyllade regissörer någonsin Sergio Leone, så det är definitivt en film det pratas om och man har sett i fall man är mer än måttligt filmintresserad, i synnerhet av westernfilmer. Brukar dyka upp på streamingtjänster som amazon lite då och då. Hans sämsta av de sex tycker jag (och IMDB:s betygsättare) men fortfarande sevärd, är ju Leone.
Jag tvivlar inte på att den är sevärd, jag är dock inte mer än just "måttligt intresserad" av western men som du säger så är det ju en Leone och då lär den ju vara omtalad av fans av genren. Dock konstigt att jag helt har missat den här då jag känner till, och har till och med sett, dom två andra Once Upon a Time..-filmerna.
Citera
2025-11-20, 06:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Delikatessen är kanske inte lika totalfel i tråden men har man aldrig hört talas om den är man knappt filmintresserad. Finns att streama på MUBI, jättesnackis när den kom och blev avstamp för en karriär (Caro/Jeunet) där en Alien-film och Amelie från Montmarte ingår.

Rätt känd film.
Jag vill gå så långt som att kalla den för en klassiker som man åtminstone bör ha hört talas om. Jag har aldrig fått tummen ur att se den men har förstått att den på sitt sätt inte alls är olik Caro och Jeunet nästa film, City of The Lost Children.
Citera
2025-11-20, 07:14
Medlem
Citat:
Jag vill gå så långt som att kalla den för en klassiker som man åtminstone bör ha hört talas om. Jag har aldrig fått tummen ur att se den men har förstått att den på sitt sätt inte alls är olik Caro och Jeunet nästa film, City of The Lost Children.

Tyckte nog bättre om City of The Lost Children. Den där jävla skådisen med hakan som ser ut som en jävla mimare brer ut sig alldeles för mycket i Delikatessen. Har en provmånad Mubi som snart löper ut men drar mig fan för att se hans jävla nylle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in