Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
En logik är den rätta. Om vi kommer till olika slutsatser måste en av oss ha fel, vill du gissa vem?
Att ta upp en fråga som vi inte har ett svar på, i det här fallet varför universums konstanter är så som de är och helt utan någon vidare förklaring säga att ”Gud”, alltså magi, förklarar det, är ett solklart fall av ett ”argument from ignorance”. Detta är ett känt logiskt felslut. Du använder det faktum att vi INTE vet, som ett bevis på att vi VET.
Så det är du som har fel i det här fallet. Ditt resonemang är ologiskt.
Jag har ett tiotal gånger tagit upp lite olika exempel på saker som vi historiskt har tillskrivit olika gudar av samma skäl. Eldgudar, vindgudar, åskgudar, vulkangudar, solgudar osv.
Har du någon kommentar om detta? Inget av dessa fenomen som på den tiden var totala mysterium, visade sig ju ha med någon gud att göra.
Så varför ska vi acceptera när du för exakt samma resonemang om universums konstanter?
Citat:
Om det är omöjligt för dig att veta varför bryr du dig ens tillräckligt för att vara kaxig om det
Vilken koppling skulle det ha menar ha menar du? Jag kan väl bry mig trots att jag inte vet hur bevisningen skulle kunna se ut? Uppenbarligen?