2025-11-23, 17:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Betänk att Josefus skrev detta 60 år senare.
Han kan mycket väl ha skrivit så därför att rykten om att det hänt då cirkulerade genom de första kristna, så att han skrivit så är ett tecken på att de kristna hävdade det på den tiden, inte att det faktiskt var så.
Och han skrev sannolikt inte något positivt om Jesus, utan snarare enbart att han blivit dömd och avrättad och att han hade följare. Eftersom han skrev om det judiska folkets historia hade han ingen anledning att inkludera kristna ordalydelser eller påståenden om mirakler.

Som sagt, det område där texten inkluderar handlar om oroligheter och skandaler. Där placerade Josefus texten om Jesus.
Det räcker utmärkt för syftet
Citera
2025-11-23, 17:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror du missförstår, att inte veta att gud finns är inte samma sak som att kalla gud ond

Det är att kalla gud ond som är den oförlåtliga synden

Att kalla någon som inte finns för ond är knappast något oförlåtligt, du och andra kristna bara tror det.
Citera
2025-11-23, 17:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att kalla någon som inte finns för ond är knappast något oförlåtligt, du och andra kristna bara tror det.
Om du vill ta den risken så kan jag inte stoppa dig, men jag själv avstår
Citera
2025-11-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Korrekt, jag kan inte motbevisa det. Och det behövs ju inte heller för att bevisa att medvetandet (oavsett dess ursprung) existerar.
Så vad är egentligen liknelsen med Guds existens? Alltså inte upplevelsen, utan den faktiska existensen?
Nu har jag reflekterat lite över hur jag ser på din känslomotivation.

Som vår senaste diskussion visar så har du ju inte särskilt mycket filosofisk klarhet. Samtidigt visar din dedikation här att det är väldigt viktigt för dig att visa att du genom att köra din loop om bevis för det obevisbara att ditt intellekt står över andras.

Det känns heller inte som en vild gissning att du bär på något eller några djupa sår från relationer. Troligen då av att du i samband med att din vilja till filosofisk klarhet exponerats av konkurrenter med verklig sådan resulterat i att någon kärlek till dig lämnat dig för någon annan på grund av din knäck i självförtroende. Detta kan vara långt tillbaka i tiden och undangömt, men dessa saker är ju vad som naturligt nog sätter djupast tänkbara sår.

Vad har du att säga om detta?
Citera
2025-11-23, 18:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det räcker utmärkt för syftet

Exakt, syftet var att beskriva ett misslyckat messiashävdande.
Josefus beskriver även minst 5 andra personer som hävdade sig vara messias.
Citera
2025-11-23, 18:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du vill ta den risken så kan jag inte stoppa dig, men jag själv avstår

Att inte säga något för att man är rädd är inte samma sak som att inte tänka det.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Om jag inte minns fel så påstås din Gud kunna läsa tankar, så att avhålla sig från att säga något räcker inte. Man ska inte ens våga tänka tanken. Det är att uppmana till tankestyrning, alltså en form av hjärntvätt.

Kul med religion, eller hur?
Citera
2025-11-23, 18:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Exakt, syftet var att beskriva ett misslyckat messiashävdande.
Josefus beskriver även minst 5 andra personer som hävdade sig vara messias.
Den mest lyckade av de falska messiorna lyckades uppfylla 9 profesior tror jag?
Det fanns ganska många som försökte

Jesus uppfyllde över 300, många bortom hans kontroll så som att han skulle bli förådd för 30 silvermynt, såna saker

Du tror inte jag vet sånt här? Att det fanns fake-messior är ett bevis för jesus, inte emot
Citera
2025-11-23, 18:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att inte säga något för att man är rädd är inte samma sak som att inte tänka det.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Om jag inte minns fel så påstås din Gud kunna läsa tankar, så att avhålla sig från att säga något räcker inte. Man ska inte ens våga tänka tanken. Det är att uppmana till tankestyrning, alltså en form av hjärntvätt.

Kul med religion, eller hur?
Korrekt, att tänka det är inte alls bra heller
Du ska heller inte tänka illa om andra och såna saker
Synd är inte bara handlingar, utan tankar också på alla punkter
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-23 kl. 18:12.
Citera
2025-11-23, 18:16
Medlem
Citat:
En logik är den rätta. Om vi kommer till olika slutsatser måste en av oss ha fel, vill du gissa vem?
Att ta upp en fråga som vi inte har ett svar på, i det här fallet varför universums konstanter är så som de är och helt utan någon vidare förklaring säga att ”Gud”, alltså magi, förklarar det, är ett solklart fall av ett ”argument from ignorance”. Detta är ett känt logiskt felslut. Du använder det faktum att vi INTE vet, som ett bevis på att vi VET.
Så det är du som har fel i det här fallet. Ditt resonemang är ologiskt.

Jag har ett tiotal gånger tagit upp lite olika exempel på saker som vi historiskt har tillskrivit olika gudar av samma skäl. Eldgudar, vindgudar, åskgudar, vulkangudar, solgudar osv.
Har du någon kommentar om detta? Inget av dessa fenomen som på den tiden var totala mysterium, visade sig ju ha med någon gud att göra.
Så varför ska vi acceptera när du för exakt samma resonemang om universums konstanter?

Citat:
Om det är omöjligt för dig att veta varför bryr du dig ens tillräckligt för att vara kaxig om det
Vilken koppling skulle det ha menar ha menar du? Jag kan väl bry mig trots att jag inte vet hur bevisningen skulle kunna se ut? Uppenbarligen?
Citera
2025-11-23, 18:17
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Inte kristna
Nä de vet jag ..
Citera
2025-11-23, 18:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Att ta upp en fråga som vi inte har ett svar på, i det här fallet varför universums konstanter är så som de är och helt utan någon vidare förklaring säga att ”Gud”, alltså magi, förklarar det, är ett solklart fall av ett ”argument from ignorance”. Detta är ett känt logiskt felslut. Du använder det faktum att vi INTE vet, som ett bevis på att vi VET.
Så det är du som har fel i det här fallet. Ditt resonemang är ologiskt.

Jag har ett tiotal gånger tagit upp lite olika exempel på saker som vi historiskt har tillskrivit olika gudar av samma skäl. Eldgudar, vindgudar, åskgudar, vulkangudar, solgudar osv.
Har du någon kommentar om detta? Inget av dessa fenomen som på den tiden var totala mysterium, visade sig ju ha med någon gud att göra.
Så varför ska vi acceptera när du för exakt samma resonemang om universums konstanter?

Vilken koppling skulle det ha menar ha menar du? Jag kan väl bry mig trots att jag inte vet hur bevisningen skulle kunna se ut? Uppenbarligen?
Vi kan aldrig veta 100% någonting alls, det har du rätt i men man kan se över vilka möjliga förklaringar som finns just nu och så väljer man den rimligaste tills vidare
Citera
2025-11-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nu har jag reflekterat lite över hur jag ser på din känslomotivation.

Som vår senaste diskussion visar så har du ju inte särskilt mycket filosofisk klarhet. Samtidigt visar din dedikation här att det är väldigt viktigt för dig att visa att du genom att köra din loop om bevis för det obevisbara att ditt intellekt står över andras.

Det känns heller inte som en vild gissning att du bär på något eller några djupa sår från relationer. Troligen då av att du i samband med att din vilja till filosofisk klarhet exponerats av konkurrenter med verklig sådan resulterat i att någon kärlek till dig lämnat dig för någon annan på grund av din knäck i självförtroende. Detta kan vara långt tillbaka i tiden och undangömt, men dessa saker är ju vad som naturligt nog sätter djupast tänkbara sår.

Citat:
Vad har du att säga om detta?
Har du kopierat dagens horoskop från Aftonbladet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in