2025-11-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Om Frida inte är sur efter en 13:e plats i sprint så hade hon nog inte räknat med någon framskjuten placering där.
Frida och Jonna kan ju också ha valt att inte släppa upp sin tärning då de har säkra OS platser medan tex Ilar och Dahlqvist måste jaga sina från start och kanske inte är fullt lika nertränade som de med säker plats.
Jag väntar nog till touren innan jag blir orolig för de som redan är klara för mästerskapet.
Frida har väl slutat vara sur i intervjuer efter lopp oavsett utgång så hon kan nog vara mer besviken än hos visar utåt. Sedan hade hon visserligen en analys som verkade logisk men jag tror utebliven fart kommer påverka distansformen också.

Men det ska bli spännande att se idag hur hon åker. Inte bara mot Ebba utan också Ilar och Sundling.
Citera
2025-11-23, 13:05
Medlem
Tyvärr gick det nästan ännu sämre än jag fruktade. Jag gillade inte heller att hon klagade på ljumskarna innan loppet, är skadan verkligen helt fixad? Förra året var det väl också mest problem när hon åkte på snö.
Citera
2025-11-23, 13:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Tyvärr gick det nästan ännu sämre än jag fruktade. Jag gillade inte heller att hon klagade på ljumskarna innan loppet, är skadan verkligen helt fixad? Förra året var det väl också mest problem när hon åkte på snö.

Sämsta säsongspremiären sedan 2017 på distans. Ljumskarna är nog inget problem, men det var var nog inte optimalt att inleda med sprint när hon knappt kört på snö innan. Jag tror mer att det kan vara någon sjukdom på g i kroppen.
Citera
2025-11-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Sämsta säsongspremiären sedan 2017 på distans. Ljumskarna är nog inget problem, men det var var nog inte optimalt att inleda med sprint när hon knappt kört på snö innan. Jag tror mer att det kan vara någon sjukdom på g i kroppen.
Ja eller höghöjdsmäll om hon kört för hårt på Teneriffa.

Sedan var ju tekniken katastrof idag också.
Citera
2025-11-23, 13:56
Medlem
katws avatar
Citat:

Dåligt glid också vilket framkommer i Expressens intervju:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-min-samsta-premiar/

Hon verkar inte alltför bekymrad ändå. Förhoppningsvis inget virus, kanske för mycket glögg snarare.
Citera
2025-11-23, 14:58
Medlem
Citat:

Höghöjdssmäll? Vilken höjd har hon varit på på Teneriffa? Hon har väl knappast tillbringat all träning uppe på Teide.
Citera
2025-11-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Höghöjdssmäll? Vilken höjd har hon varit på på Teneriffa? Hon har väl knappast tillbringat all träning uppe på Teide.
Jo, det är precis vad hon gjort. Bodde på 2000möh

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/flera-doda-pa-teneriffa-frida-karlsson-pa-turiston-en-tragedi/
Citera
2025-11-23, 15:12
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad hon gjort. Bodde på 2000möh

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/flera-doda-pa-teneriffa-frida-karlsson-pa-turiston-en-tragedi/

Ok. Höghöjd räknas vad jag förstår över 2400 m och Teide är 3700 så det finns förmodligen fina vägar mellan de höjderna även om inte jag noterade några fina vägar då jag var där 1988.
Citera
2025-11-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ok. Höghöjd räknas vad jag förstår över 2400 m och Teide är 3700 så det finns förmodligen fina vägar mellan de höjderna även om inte jag noterade några fina vägar då jag var där 1988.
Man har byggt mycket vägar där på sistonde. Enorma mängder cyklister som tränar där året om.
Citera
2025-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Man har byggt mycket vägar där på sistonde. Enorma mängder cyklister som tränar där året om.

Ok. När jag var där var toppen snöklädd. Vet att många cyklister tränar på både Gran Canaria och Teneriffa men kör dom verkligen på så hög höjd som 2400 m?
Citera
2025-11-23, 21:59
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ok. När jag var där var toppen snöklädd. Vet att många cyklister tränar på både Gran Canaria och Teneriffa men kör dom verkligen på så hög höjd som 2400 m?
Om hon är där 4 veckor så kan hon träna på en höjd runt 1800-2000m. Om man har mindre tid kan man träna på en högre höjd än det.
Citera
2025-11-23, 22:21
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Det råder delande meningar om när optimal effekt ges efter träning på hög höjd:

Citat:
Tips och rekommendationer har givits ut av International Association of Athletics Federation, IAAF, som hävdar att 2–3 veckors acklimatisering till låg höjd behövs för optimal prestationsförmåga efter ett träningsläger på hög höjd. Ralph Mann, tidigare friidrottstränare på olympisk nivå menar att 10 dagar krävs för att maximera prestationsförmågan. Ämnet kräver dock mer evidens för att kunna ge tydliga riktlinjer.
https://minprestation.se/2018/02/17/formtoppa-pa-hog-hojd-nar-ska-man-atervanda-till-laglandet/

Kom Frida hem senare från Teneriffa i år? Hon tänker nog att optimal effekt för henne ligger ca 10 dagar efter hemkomst, har för mig hon sa det i en intervju. Hon var ju uppenbarligen i extremt bra form i Ruka förra året, man kan ju undra när hon kom hem det året efter Teneriffa, kanske borde hon hålla sig till den tidslinjen i fortsättningen.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2025-11-23 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in