2025-11-23, 08:01
Medlem
heliotrops avatar
Bara för att man är 90 år så behöver man inte vara dement. Gubben är klarsynt och tycker det är orimligt och otryggt med bara muslimsk personal som inte kan svenska. Han har helt rätt. Fy fan vad jag skäms för mitt land.
Våra äldre förtjänar så mycket bättre.
Citera
2025-11-23, 10:37
Medlem
Matsalen eller samlingssalen räknas som en allmän plats på boendet och där kan man inte häva ur sig vad som helt inför dom som är där. Det kan helt klart vara själv här för att det är HMF med andra ord. Rummen är privata bostäder egen areal men inte matsal eller allmänt uppehållsrum eller allmänt rekreationsutrymme. Det spelar där egentligen ingen roll om det är ett allmänt utrymme eller inte eftersom lagen säger att "en grupp har blivit kränkt" och då kan den gruppen ha befunnit sig var som helst när någon häver ur sig något olämpligt.
Citera
2025-11-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det är helt sjukt att ett boende för åldringar har muslimsk personal rakt igenom.

Demografi! Och en syrisk kvinna med sex till främlingar med sig.

Gubben känner sig självklart trängd och invaderad i sitt livsrum. Hans uttalande är enbart naturligt och ett sätt att reagera som varje folk har rätt till, i en så sjuk situation som politikerna har genomfört utan att bry sig det minsta om samhället i stort och hur människor fungerar.

Authority by law. För att det är enda sättet att få ihop det till någonting "rätt".
Varför jobbar inte några svenskar där då ?
Jo , för att svenskar vill inte jobba där - då får invandrarna ta de jobben som finns
Citera
2025-11-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Bara för att man är 90 år så behöver man inte vara dement. Gubben är klarsynt och tycker det är orimligt och otryggt med bara muslimsk personal som inte kan svenska. Han har helt rätt. Fy fan vad jag skäms för mitt land.

lite dement (eller alkoholpåverkad) måste han vara då han vräker ur sig detta fast han är 90 år och beroende av muslimernas hjälp

snart behöver han väl hjälp med att äta, och vem kollar så att han får i sig mediciner..

men med det sagt så hade det naturligtvis varit det bästa om man själv kunde välja vilken personal man vill ha..

han verkar ju vara förmögen? måste väl gå att lösa på något annat sätt?
Citera
2025-11-23, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Platypus12
Yttrandefrihet?? Något som inte längre finns i mångkulturella Sverige.

Vete tusan.

Men i 90-åringens minne lever den ännu kvar för han 1) har levt med yttrandefrihet hela sitt tidigare liv och tar det som en självklarhet och 2) saknar lust att foga sig för dagens PK-tjat, vilket han inte håller sig up-to-date med och kanske -- ve och fasa -- rent ut skiter i på sin ålders höst.
Citera
2025-11-23, 12:29
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Varför jobbar inte några svenskar där då ?
Jo , för att svenskar vill inte jobba där - då får invandrarna ta de jobben som finns

Vad hade hänt om vi inte importerat billig arbetskraft då?

De har ansvar över äldre och hade behövt höja lönerna, och så hade svenskar jobbat där igen.

Men nu sitter han där och får höra arabiska istället för svenska sina sista år, i Sverige.

Men han tillhör generationen som svek vårt land, så han kanske har sig själv att skylla
Citera
2025-11-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Jag gissar att du set till att dra ditt strå till stacken och således jobbar inom äldrevården.
Citera
2025-11-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Människan är säkert dement. Dock inget vettigt sagt utan rent av puckat. Det gynnar absolut ingen att kränka eller diskriminera vanliga muslimer som dessutom sköter sig i samhället.

Jag har faktiskt mailat enhetschefen och fått mer klarhet i fallet.
Mannen är inte dement, och personalen själva tycker det var ovanligt att det polisanmäldes.
Det verkar som att den anställda som anmälde befann sig i en väldigt pressad livssituation — ensam försörjning, studier, arbete och tidigare traumatiska erfarenheter — vilket kan ha gjort att hon reagerade starkare än vad situationen normalt brukar kräva i vården.

Men i sak bör vi hålla isär tre saker:

1. Yttrandefrihet och åsiktsfrihet
Man får ha även impopulära åsikter i Sverige, så länge det inte handlar om direkta hot eller hets.
Att säga ”jag vill inte ha muslimer i Sverige” är en åsikt – osmaklig, ja – men det är inte samma sak som att hota någon eller gå till angrepp.

2. Äldre män från en annan generation
En 90-åring har vuxit upp i ett helt annat Sverige:
– mycket mer homogent
– andra normer
– sämre förståelse för dagens mångfald
Det försvarar inte beteendet, men det förklarar varför det sker.
Många äldre uttrycker saker på ett sätt som inte är illvilligt, utan snarare klumpigt, gammaldags eller socialt omedvetet.

3. Verklig kontext på ett äldreboende
På ett boende sitter man ofta ensam, saknar besök och har begränsade sammanhang.
Man kan känna sig otrygg av förändringar, språkbarriärer eller kulturkrockar.
Det betyder inte att man är farlig — bara att man är gammal, frustrerad och har sviktande impulskontroll.

Jag tycker personligen att kommentaren var opassande, men den var inte hotfull och han använde inga fula ord riktade mot henne som person.

Händelsen i sig hade kunnat lösas internt, så som äldreomsorgen gör i 99 % av fallen, utan att dra in polis.

Det är svårt att se vad hon realistiskt hoppas uppnå genom en polisanmälan – mannen kommer ju inte hamna på gatan eller i fängelse.
Det hade varit bättre för alla om detta hanterats genom rutiner, bemötande och lugn, inte rättsväsendet.
Citera
2025-11-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Jag har faktiskt mailat enhetschefen och fått mer klarhet i fallet.
Mannen är inte dement, och personalen själva tycker det var ovanligt att det polisanmäldes.
Det verkar som att den anställda som anmälde befann sig i en väldigt pressad livssituation — ensam försörjning, studier, arbete och tidigare traumatiska erfarenheter — vilket kan ha gjort att hon reagerade starkare än vad situationen normalt brukar kräva i vården.

Men i sak bör vi hålla isär tre saker:

1. Yttrandefrihet och åsiktsfrihet
Man får ha även impopulära åsikter i Sverige, så länge det inte handlar om direkta hot eller hets.
Att säga ”jag vill inte ha muslimer i Sverige” är en åsikt – osmaklig, ja – men det är inte samma sak som att hota någon eller gå till angrepp.

2. Äldre män från en annan generation
En 90-åring har vuxit upp i ett helt annat Sverige:
– mycket mer homogent
– andra normer
– sämre förståelse för dagens mångfald
Det försvarar inte beteendet, men det förklarar varför det sker.
Många äldre uttrycker saker på ett sätt som inte är illvilligt, utan snarare klumpigt, gammaldags eller socialt omedvetet.

3. Verklig kontext på ett äldreboende
På ett boende sitter man ofta ensam, saknar besök och har begränsade sammanhang.
Man kan känna sig otrygg av förändringar, språkbarriärer eller kulturkrockar.
Det betyder inte att man är farlig — bara att man är gammal, frustrerad och har sviktande impulskontroll.

Jag tycker personligen att kommentaren var opassande, men den var inte hotfull och han använde inga fula ord riktade mot henne som person.

Händelsen i sig hade kunnat lösas internt, så som äldreomsorgen gör i 99 % av fallen, utan att dra in polis.

Det är svårt att se vad hon realistiskt hoppas uppnå genom en polisanmälan – mannen kommer ju inte hamna på gatan eller i fängelse.
Det hade varit bättre för alla om detta hanterats genom rutiner, bemötande och lugn, inte rättsväsendet.
Väldigt förståndigt och välskrivet. Det speglar dessutom min erfarenhet av äldreomsorgen.
Citera
2025-11-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Han betalar knappast hyra för matsalen så nej inte hans hem. Han är störande för personalens arbetsmiljö och andra boenden när han sitter och beter sig illa och dricker. Det kan skapa stark oro ifrån andra hyresgäster som kan känna sig otrygga.

Matsalen är alltså INTE hans hem.

Att matsalen inte juridiskt räknas som hans privata lägenhet förändrar inte helheten.
Det är fortfarande hans boende, hans vardagsmiljö och hans hemvist. Han bor där, äter där, lever där – det är inte en restaurang för allmänheten.

På äldreboenden måste personal kunna hantera att äldre beter sig olämpligt ibland, särskilt vid alkoholpåverkan. Det är inte ‘störande hyresgäster’ på ett hotell – det är människor i livets slutskede, med ensamhet, begränsningar och ibland sviktande omdöme.

Andra boende kan bli oroliga, absolut, men just därför finns rutiner, bemötandestrategier och avledning.
Det är därför äldreomsorgen har utbildning i deeskalering, demensbemötande och konflikthantering.

Det som gör mig skeptisk till ditt resonemang är att du pratar som om kunden är problemet och personalen är publik. Det är tvärtom: personalen ska kunna hantera boendes beteenden – inte polisanmäla dem för att de är verbalt olämpliga.

Matsalen är deras livsmiljö. De boende bor där på heltid.
Att han sa något dumt gör det inte mindre till hans hem.
Citera
2025-11-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av networkdiskitis
Matsalen eller samlingssalen räknas som en allmän plats på boendet och där kan man inte häva ur sig vad som helt inför dom som är där. Det kan helt klart vara själv här för att det är HMF med andra ord. Rummen är privata bostäder egen areal men inte matsal eller allmänt uppehållsrum eller allmänt rekreationsutrymme. Det spelar där egentligen ingen roll om det är ett allmänt utrymme eller inte eftersom lagen säger att "en grupp har blivit kränkt" och då kan den gruppen ha befunnit sig var som helst när någon häver ur sig något olämpligt.

Det du skriver blandar ihop flera olika juridiska begrepp.
HMF kräver antingen att det sker i ett ‘uttalande som sprids’, eller att det sker i ett uttalande som riktas mot allmänheten. En matsal på ett särskilt boende är varken en offentlig arena eller allmän plats i lagens mening – det är ett boende, inte torget på stan!

HMF är inte tillämpligt bara för att människor råkar höra något.
Det krävs antingen spridning eller att uttalandet framförs i ett sammanhang där allmänheten har tillträde. Det hade inte allmänheten här. Så tagga ner om HMF...

Och ännu viktigare: i rättspraxis gör man alltid bedömningen utifrån avsikt, kontroll, spridning och sammanhang.
En 90-årig boende i sin egen bostadsmiljö som säger något olämpligt inför personal och andra boende når inte upp till den nivån. Jag har sagt detta tidigare i tråden och behöver uppenbarligen återupprepa mig för folk vägrar att läsa längre stycken!

Det här är exakt varför åklagare ofta lägger ner liknande ärenden:
det är inte tillräcklig spridning, inte tillräckligt uppsåt, och miljön är inte offentlig.

Det går utmärkt att tycka att han uttalade sig klumpigt, men att påstå att ‘gruppen kränks var som helst’ är inte hur lagen är skriven eller tillämpas och vore ytterst farligt om lagen utvecklas åt det hållet.
Citera
2025-11-23, 15:09
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Att matsalen inte juridiskt räknas som hans privata lägenhet förändrar inte helheten.
Det är fortfarande hans boende, hans vardagsmiljö och hans hemvist. Han bor där, äter där, lever där – det är inte en restaurang för allmänheten.

På äldreboenden måste personal kunna hantera att äldre beter sig olämpligt ibland, särskilt vid alkoholpåverkan. Det är inte ‘störande hyresgäster’ på ett hotell – det är människor i livets slutskede, med ensamhet, begränsningar och ibland sviktande omdöme.

Andra boende kan bli oroliga, absolut, men just därför finns rutiner, bemötandestrategier och avledning.
Det är därför äldreomsorgen har utbildning i deeskalering, demensbemötande och konflikthantering.

Det som gör mig skeptisk till ditt resonemang är att du pratar som om kunden är problemet och personalen är publik. Det är tvärtom: personalen ska kunna hantera boendes beteenden – inte polisanmäla dem för att de är verbalt olämpliga.

Matsalen är deras livsmiljö. De boende bor där på heltid.
Att han sa något dumt gör det inte mindre till hans hem.

Nej, åter igen matsalen tillhör ingår inte i hans hem. Det är gemensamt utrymme precis som cykelrummet eller liknande i hyreshus inte ger dig rätt att bedriva SS-möten utan värdens godkännande.

Han riskerar troligtvis att hemmet kommer säga upp hans lägenhetskontrakt så inte länge hans hem längre. Möjligtvis om han offentligt ber om ursäkt kan rädda honom nu men det lär knappast hända. Han är väl för stolt för det.

Läser man FUP (skummade bara dock) så verkar han inte alls ångerfull och skyller på att spriten orsakat plötslig minnesförlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in