Citat:
Ursprungligen postat av
EpicUsername
Människan är säkert dement. Dock inget vettigt sagt utan rent av puckat. Det gynnar absolut ingen att kränka eller diskriminera vanliga muslimer som dessutom sköter sig i samhället.
Jag har faktiskt mailat enhetschefen och fått mer klarhet i fallet.
Mannen är inte dement, och personalen själva tycker det var ovanligt att det polisanmäldes.
Det verkar som att den anställda som anmälde befann sig i en väldigt pressad livssituation — ensam försörjning, studier, arbete och tidigare traumatiska erfarenheter — vilket kan ha gjort att hon reagerade starkare än vad situationen normalt brukar kräva i vården.
Men i sak bör vi hålla isär tre saker:
1. Yttrandefrihet och åsiktsfrihet
Man får ha även impopulära åsikter i Sverige, så länge det inte handlar om direkta hot eller hets.
Att säga ”jag vill inte ha muslimer i Sverige” är en åsikt – osmaklig, ja – men det är inte samma sak som att hota någon eller gå till angrepp.
2. Äldre män från en annan generation
En 90-åring har vuxit upp i ett helt annat Sverige:
– mycket mer homogent
– andra normer
– sämre förståelse för dagens mångfald
Det försvarar inte beteendet, men det förklarar varför det sker.
Många äldre uttrycker saker på ett sätt som inte är illvilligt, utan snarare klumpigt, gammaldags eller socialt omedvetet.
3. Verklig kontext på ett äldreboende
På ett boende sitter man ofta ensam, saknar besök och har begränsade sammanhang.
Man kan känna sig otrygg av förändringar, språkbarriärer eller kulturkrockar.
Det betyder inte att man är farlig — bara att man är gammal, frustrerad och har sviktande impulskontroll.
Jag tycker personligen att kommentaren var opassande, men den var inte hotfull och han använde inga fula ord riktade mot henne som person.
Händelsen i sig hade kunnat lösas internt, så som äldreomsorgen gör i 99 % av fallen, utan att dra in polis.
Det är svårt att se vad hon realistiskt hoppas uppnå genom en polisanmälan – mannen kommer ju inte hamna på gatan eller i fängelse.
Det hade varit bättre för alla om detta hanterats genom rutiner, bemötande och lugn, inte rättsväsendet.