2025-11-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Klart de har roterande p-vakter, man väljer ju själv i appen om man tillåter att bli filmat vid infarten (kamera igenkänning). Det är ingen tvång att ens registrera nån betalkort. Det ska finnas en alternativ metod för registrering/betalning också, typ p-lapp eller registrering via automaten. Men det är ju enklast att förhands registrera både bilen o betalkortet samt tillåta bli "filmat"
Vissa kräver inte att någon app alls används, då skickas faktura till bilägaren. Det är i dylika fall som avtalet är träffat med föraren och fakturan skickad till bilägaren som då inte har något betalningsansvar.
https://www.automotorsport.se/nyheter/lucka-i-lagen-kring-kameraparkering-ingen-ratt-att-krava-boter/
Citera
2025-11-23, 11:24
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
En liten svart bit isoleringstejp funkar varje gång.gör lätt om en bokstav till en annan sätt på precis innan man kör in i ta av sen. Riskfritt

Ja jag kör samma 👍 även fartyg och tullar. Bra tipps faktiskt kan bekräfta att detta är vattentätt om man gör de rätt. Tipps på bokstäver är att ett L kan bli E. Har även när ja hade en bil som hade dåliga bokstäver skrivit ut papper jag tejpat upp. Skrev ut på jobbet i samma storlek och typsnitt. O tejpa bara över riktiga skylten på tjockt papper
Citera
2025-11-23, 12:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Klart de har roterande p-vakter, man väljer ju själv i appen om man tillåter att bli filmat vid infarten (kamera igenkänning). Det är ingen tvång att ens registrera nån betalkort. Det ska finnas en alternativ metod för registrering/betalning också, typ p-lapp eller registrering via automaten. Men det är ju enklast att förhands registrera både bilen o betalkortet samt tillåta bli "filmat"
Nej, dom har inga p-vakter och du väljer inte själv om du ska bli filmad eller inte. Du filmas när du kör in vare sig du vill det eller inte.

Sen är det upp till dig att avsluta parkeringen i deras automat eller inte. Väljer du att bara köra ut ur garaget kommer du att få information i utfartsskärmen om du har ett belopp att betala. Då kan du betala i efterhand.
Citera
2025-11-23, 12:29
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, dom har inga p-vakter och du väljer inte själv om du ska bli filmad eller inte. Du filmas när du kör in vare sig du vill det eller inte.

Sen är det upp till dig att avsluta parkeringen i deras automat eller inte. Väljer du att bara köra ut ur garaget kommer du att få information i utfartsskärmen om du har ett belopp att betala. Då kan du betala i efterhand.
Jag vet inte vilka appar ni har men i min Aimo app kan jag stänga av kameraigenkänningen. Då får jag försörja själv att betalning är gjort. Vet inte om de trots avstängt kamera funktion filmar, tror inte att de får göra det. Inte spara iallafall.

Går man in i Konto i appen (smiley i hö nerkant) och väljer mina fordon är det en kamera ikon i höger övrehörna, klikkar på den så kanman välja om man vill ha kameraigenkänningen på eller av.
Senast redigerad av Loikkari 2025-11-23 kl. 12:36.
Citera
2025-11-23, 13:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Jag vet inte vilka appar ni har men i min Aimo app kan jag stänga av kameraigenkänningen. Då får jag försörja själv att betalning är gjort. Vet inte om de trots avstängt kamera funktion filmar, tror inte att de får göra det. Inte spara iallafall.

Går man in i Konto i appen (smiley i hö nerkant) och väljer mina fordon är det en kamera ikon i höger övrehörna, klikkar på den så kanman välja om man vill ha kameraigenkänningen på eller av.
Jag har appen men visste inte detta. Bra tips, tack!
Citera
2025-11-23, 13:50
Medlem
Märkt att utcheckningskameran i vissa garage läser av skylten på väldigt långt håll. Man ser sitt registreringsnummer komma upp på skärmen i så god tid att man hinner svänga vänster före porten och bli kvar i garaget utcheckad.
Citera
2025-11-23, 13:50
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag har åkt in många gånger i sådana garage när regnumret har inte kunnat läsas pga snö/is. Då har jag sluppit betala. Dom har inga ronderande parkeringsvakter. Det är ju det som är tanken med det här systemet.

De har men dessa arbetar systematiskt med att lägga ner tid på att vara där de bästa parkeringar ger mest utdelning, där är inte såna kameraövervakade, som du skrev så är den tanken precis just så, andelen fuskande är låg - sätt till andra ställen, möjligen kan något svep ske för att kolla så ingen står helt åt helvete, men det är inte prio.

Vi ska komma ihåg att deras affärsidé inte alltid lirar med välvilja att hålla koll på att folk sköter sig - utan att dra in cash helt enkelt, vilket oftast ju märks på hur illvilliga deras p-vakter är.
Citera
2025-11-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Ja jag kör samma 👍 även fartyg och tullar. Bra tipps faktiskt kan bekräfta att detta är vattentätt om man gör de rätt. Tipps på bokstäver är att ett L kan bli E. Har även när ja hade en bil som hade dåliga bokstäver skrivit ut papper jag tejpat upp. Skrev ut på jobbet i samma storlek och typsnitt. O tejpa bara över riktiga skylten på tjockt papper
tack för feedback. Men ett råd. Sluta skriva tipps . Tips..
Citera
2025-11-23, 14:08
Medlem
KillPus avatar
Skulle vara intressant att testa. Tänk att du har F på skylten. Typ FCT. Med lite eltejp gör man till ECT. Tar bort tejpen när man parkerade inne. Sen tejp på igen vid utfart.
Men risken finns att det blir ett felmeddelande i deras system om nummer och bilmodell inte stämmer. Kanske skickar ngn att kolla. Vet inte.
Citera
2025-11-23, 16:31
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
En liten svart bit isoleringstejp funkar varje gång.gör lätt om en bokstav till en annan sätt på precis innan man kör in i ta av sen. Riskfritt

Bortsett från att det finns vanliga övervakningskameror överallt och att manipulera en registreringsskylt är märkesförfalskning vilket är ett allvarligt brott med fängelse på straffskalan.
Citera
2025-11-23, 17:20
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Bortsett från att det finns vanliga övervakningskameror överallt och att manipulera en registreringsskylt är märkesförfalskning vilket är ett allvarligt brott med fängelse på straffskalan.

Du ska inte tro på alla konspirationer du läser på internet.. aldrig hänt mig inget fängelse här eller för min kompanjon som gjort detta i 10 år eller mer
Citera
2025-11-23, 18:08
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Du ska inte tro på alla konspirationer du läser på internet.. aldrig hänt mig inget fängelse här eller för min kompanjon som gjort detta i 10 år eller mer

Nä, det brukar bara bli dagsböter och är man en fattiglapp kan man komma undan med bara ett par tusen i böter. Fortsätt du din kriminella bana så kommer du förr eller senare åka dit och upptäcka detta på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in