Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-23, 08:22
Medlem
ThePresentMoments avatar
Aimo Park Easy är ett kamerabaserat system som Aimo Park använder i vissa parkeringshus. Jag har för mig att de inte har några bommar varken vid infart eller utfart. Blev väldigt konfunderad första gången jag körde in i ett sådant parkeringshus och det bara var att åka in och ut utan några bommar eller annat hinder någonstans, trodde jag hade missat någon betalstation eller nåt.

Betalning sker automatiskt i efterhand baserat på hur lång tid det gick mellan infart och utfart.

Då uppstår ju genast frågan - vad händer om man kör in och parkerar utan att systemet kunnat läsa min regskylt? Eftersom det inte finns några bommar så borde det ju gå lätt att fuska genom att dölja regnumret vid infart.

Eller är det helt enkelt så att de fortfarande har analoga parkeringsvakter som åker runt och kollar så att alla bilar som står i parkeringsgaraget också är registrerade i systemet, och att man får en parkeringsbot om man parkerat utan att skylten lästs av?
Citera
2025-11-23, 08:52
Medlem
Naturligtvis har dom ronderande parkeringsvakter, samma som besöker deras andra anläggningar/automater och genomför kontroller.

Förutom kontrollavgiften, kan du då åka på böter på 2500:- för olovlig körning. Bildbevis föreligger tydligt och klart.
Citera
2025-11-23, 09:03
Medlem
electricstars avatar
Det registrerar nog i systemet, om en bil kör in utan att regplåten kan läsas. Sedan skickar dom dit en p-vakt.
Citera
2025-11-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Naturligtvis har dom ronderande parkeringsvakter, samma som besöker deras andra anläggningar/automater och genomför kontroller.

Förutom kontrollavgiften, kan du då åka på böter på 2500:- för olovlig körning. Bildbevis föreligger tydligt och klart.
Olovlig körning innebär framförande av fordon för vilken behörighet saknas. Inte aktuellt i detta fall.
Om kontrollavgift kan utfärdas beror på hur det är skyltat.
Citera
2025-11-23, 09:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Det registrerar nog i systemet, om en bil kör in utan att regplåten kan läsas. Sedan skickar dom dit en p-vakt.

Ja fan dom är inte helt bakom flötet
Citera
2025-11-23, 10:05
Medlem
En liten svart bit isoleringstejp funkar varje gång.gör lätt om en bokstav till en annan sätt på precis innan man kör in i ta av sen. Riskfritt
Citera
2025-11-23, 10:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag har åkt in många gånger i sådana garage när regnumret har inte kunnat läsas pga snö/is. Då har jag sluppit betala. Dom har inga ronderande parkeringsvakter. Det är ju det som är tanken med det här systemet.
Citera
2025-11-23, 10:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Så parkeringsvakterna kollar inte bara om bilen blivit registrerad av kameran vid infarten, utan identifierar även den som körde bilen och kontrollerar om den personen vid tillfället hade giltigt körkort? Det låter väldigt ambitiöst, må jag säga.
Citera
2025-11-23, 10:45
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
En liten svart bit isoleringstejp funkar varje gång.gör lätt om en bokstav till en annan sätt på precis innan man kör in i ta av sen. Riskfritt

Dataavläsning funkar nog, men dom kan nog kolla upp det manuellt senare, alla fotograferade skyltar finns nog lagrade.

Jag skulle aldrig göra det, glad för detta smidiga betalsystem, betalar gärna.
Citera
2025-11-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag har åkt in många gånger i sådana garage när regnumret har inte kunnat läsas pga snö/is. Då har jag sluppit betala. Dom har inga ronderande parkeringsvakter. Det är ju det som är tanken med det här systemet.
Notera även vad som gäller avtalsförhållandet, det är med föraren, inte ägaren. Har uppmärksammats i några tidningsartiklar för någon månad sedan.
Citera
2025-11-23, 10:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Aimo Park Easy är ett kamerabaserat system som Aimo Park använder i vissa parkeringshus. Jag har för mig att de inte har några bommar varken vid infart eller utfart. Blev väldigt konfunderad första gången jag körde in i ett sådant parkeringshus och det bara var att åka in och ut utan några bommar eller annat hinder någonstans, trodde jag hade missat någon betalstation eller nåt.

Betalning sker automatiskt i efterhand baserat på hur lång tid det gick mellan infart och utfart.

Då uppstår ju genast frågan - vad händer om man kör in och parkerar utan att systemet kunnat läsa min regskylt? Eftersom det inte finns några bommar så borde det ju gå lätt att fuska genom att dölja regnumret vid infart.

Eller är det helt enkelt så att de fortfarande har analoga parkeringsvakter som åker runt och kollar så att alla bilar som står i parkeringsgaraget också är registrerade i systemet, och att man får en parkeringsbot om man parkerat utan att skylten lästs av?
Jag har råkat ut för det motsatta. Min bil blev registrerad av kameran när jag bara körde förbi parkeringen. Nu råkade jag ha deras app installerad och jag råkade kolla. Hade det inte varit så hade jag aldrig märkt vad som hänt och hade väl fortfarande ansetts parkerad på platsen.

Det var rätt mycket tjafs med deras kundtjänst innan de strök min parkering.
Citera
2025-11-23, 10:51
Medlem
Loikkaris avatar
Klart de har roterande p-vakter, man väljer ju själv i appen om man tillåter att bli filmat vid infarten (kamera igenkänning). Det är ingen tvång att ens registrera nån betalkort. Det ska finnas en alternativ metod för registrering/betalning också, typ p-lapp eller registrering via automaten. Men det är ju enklast att förhands registrera både bilen o betalkortet samt tillåta bli "filmat"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in