2025-11-02, 21:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tror att kedjan kunde hållit än idag om de hade fått i ordning på det basala. De hade på dagtid på helger kunna haft lite mer barninriktning som de ändå verkar haft, och på kvällen lite mer vuxeninriktning med billig öl. De som väl skulle ses som närmsta konkurrent tänker jag är Pinchos.

Moderbolaget måste pumpat in massa pengar. Sen undrar jag om det fungerar lika uselt i Danmark, vilket jag har svårt att tänka mig. Synd att de misslyckats på så enkla saker.

Det finns ju definitivt ett attraktivt marknadssegment där, barnfamiljer där barnen får någonting de tycker är gott och lite roligt, mamma får ett glas vin, pappa får en bärs och en biff. Pinchos är skrattretande uselt. Maten på Jensens var ju aldrig top notch, men den var ändå helt okej periodvis och de var länge inte så dyra och det förlåter ju en del om man är en familj som vill gå ut och käka utan att bli ruinerade. Vart går de nu för att få liknande mat? O'Learys? Pinchos mat ju bara svindyrt småplock, du kan lätt lägga många hundralappar per vuxen och gå därifrån hungrig.
Citera
2025-11-02, 22:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det finns ju definitivt ett attraktivt marknadssegment där, barnfamiljer där barnen får någonting de tycker är gott och lite roligt, mamma får ett glas vin, pappa får en bärs och en biff. Pinchos är skrattretande uselt. Maten på Jensens var ju aldrig top notch, men den var ändå helt okej periodvis och de var länge inte så dyra och det förlåter ju en del om man är en familj som vill gå ut och käka utan att bli ruinerade. Vart går de nu för att få liknande mat? O'Learys? Pinchos mat ju bara svindyrt småplock, du kan lätt lägga många hundralappar per vuxen och gå därifrån hungrig.
Jag tror inte det finns något ställe som är liknande Jensens när det gäller koncept. Tror absolut att de skulle kunna haft en plats på marknaden om de fått styr på logistiken som nästan alla i tråden är ense om var det som puttade dem över kanten. Nu vet jag inte hur prissättningen var sista tiden då jag inte varit där på flera år innan de stängde, men den borde väl ändå varit okej.

Jag tror absolut att den kedjan verkligen missat en bra plats på den svenska marknaden i stora och mellanstora städer. För det skulle verkligen kunnat haft bra snurr på sina ställen med:

- De har standardiserad mathantering, rätt likt McDonalds. Maten kostar inte skjortan och är ändå okej.
- De har rättigheter. De borde klara av att sälja öl och vin till bra pris.
- De hade ju mjukglassmaskin, perfekt för barnfamiljerna.
- Som jag tänkte tidigare så skulle de på lördag och söndag (dagtid) rikta sig mot barnfamiljer.
- När kvällen närmar sig så glider de över till att bli lite mer pub med okej mat.

De hade ju bra lokaler rent generellt för att kunna köra så, men de missade ju totalt med sin urusla service.

Vart folk går? Jag gissar att många av barnfamiljerna hamnar på Pinchos (riktigt skräpställe). O´learys är för dyra skulle jag säga. Vuxna utan barn som vill ha en öl eller lite vin landar på typ John Scott eller Tullen.

Jag kan bara inte fatta att Jensen lät detta glida dem ur händerna.
Citera
2025-11-03, 14:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag tror inte det finns något ställe som är liknande Jensens när det gäller koncept. Tror absolut att de skulle kunna haft en plats på marknaden om de fått styr på logistiken som nästan alla i tråden är ense om var det som puttade dem över kanten. Nu vet jag inte hur prissättningen var sista tiden då jag inte varit där på flera år innan de stängde, men den borde väl ändå varit okej.

Jag tror absolut att den kedjan verkligen missat en bra plats på den svenska marknaden i stora och mellanstora städer. För det skulle verkligen kunnat haft bra snurr på sina ställen med:

- De har standardiserad mathantering, rätt likt McDonalds. Maten kostar inte skjortan och är ändå okej.
- Som jag tänkte tidigare så skulle de på lördag och söndag (dagtid) rikta sig mot barnfamiljer.
- När kvällen närmar sig så glider de över till att bli lite mer pub med okej mat.

De hade ju bra lokaler rent generellt för att kunna köra så, men de missade ju totalt med sin urusla service.

Vart folk går? Jag gissar att många av barnfamiljerna hamnar på Pinchos (riktigt skräpställe). O´learys är för dyra skulle jag säga. Vuxna utan barn som vill ha en öl eller lite vin landar på typ John Scott eller Tullen.

Åtminstone Jensens på Vasagatan, vilket väl var en av de sista i Stockholm, var svindyr på slutet. De brandade om sig till 100 % turistfälla med kvällspriser på lunchen. Sista gången jag var där så kikade jag och en kollega i menyn, sen la vi den på bordet och gick därifrån utan att beställa mat. Vi hade ätit en del lunch på Jensens tillsammans flera år tidigare och tyckte det vore lite roligt att ta en nostalgi-lunch, men ingen av oss ville betala 250 spänn för lunch utan dricka, så det blev inget. Restaurangen var i princip tom förutom lite turister trots lunchtid. Det var uppenbart att de sjön på sista versen och ganska kort därefter stängde de permanent. Nu håller Hard Rock Café på att flytta in i lokalerna...
Citera
2025-11-04, 10:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Hade dom satsat på normal kompentens bland personalen så hade det nog gått bra. Konceptet oavsett vad man tycker så fanns det plats för det på marknaden som ni nämnt.
Citera
2025-11-04, 19:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hade dom satsat på normal kompentens bland personalen så hade det nog gått bra. Konceptet oavsett vad man tycker så fanns det plats för det på marknaden som ni nämnt.
Exat detta, man kan inte bara anställa folk på att de ser bra ut, det måste först och främst finnas kompetens, och det verkar fullständigt saknats här. Helt otroligt att det schabbade bort det.
Citera
2025-11-06, 10:25
Medlem
Mohaves avatar
Jag kommer inte att sakna dem. Har ätit där några gånger på deras restaurang mitt emot centralen i Stockholm när jag behövt något i magen efter en tågresa. Alltid besviken. Dåligt torrt kött.
Citera
2025-11-07, 14:21
Medlem
448s avatar
Bofhuset går helt i graven tydligen - även i denmark

https://www.di.se/live/jensens-bofhus-gar-i-graven-ats-upp-av-konkurrent/
Citera
2025-11-07, 14:45
Medlem
Jag kommer ihåg när de öppnade här i den södra änden av landet, då skulle alla gå dit och det var stekhett som tusan, men det var då. Jag tycker de tyvärr är liksom kvar i det förgångna med sin meny och sedan jättehöga priser på det.
Barnfamiljer går typiskt till någon hamburgerkedja och det gör nog de som vill ha snabbmat också.
Par som går ut och äter vill säkert ha något mer intressantare och exotiskt än vad de har på sin meny, så frågan är vem som går dit?
De skulle behövt gör en rejäl makeover, ifall de skulle överlevt, men sådant är svårt när ett företag blöder och tomma lokaler drar inte kunder.
Egentligen skulle de tagit in en konsult som typ Gordon Ramsey till att klura ut hur förändras och ändras för de nog tyvärr själva är för hemmablinda efter alla åren.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-11-07 kl. 14:52.
Citera
2025-11-07, 15:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag kommer ihåg när de öppnade här i den södra änden av landet, då skulle alla gå dit och det var stekhett som tusan, men det var då. Jag tycker de tyvärr är liksom kvar i det förgångna med sin meny och sedan jättehöga priser på det.
Barnfamiljer går typiskt till någon hamburgerkedja och det gör nog de som vill ha snabbmat också.
Par som går ut och äter vill säkert ha något mer intressantare och exotiskt än vad de har på sin meny, så frågan är vem som går dit?
De skulle behövt gör en rejäl makeover, ifall de skulle överlevt, men sådant är svårt när ett företag blöder och tomma lokaler drar inte kunder.
Egentligen skulle de tagit in en konsult som typ Gordon Ramsey till att klura ut hur förändras och ändras för de nog tyvärr själva är för hemmablinda efter alla åren.

Dom blev väl utkonkurrerade av alla kolgrillsrestsuranger som poppar upp o med hög kvalite o variation mellan sig
Citera
2025-11-07, 16:42
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Dyrt som fan... Förståeligt.
Citera
2025-11-07, 21:28
Medlem
afraidofmatss avatar
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/jensens-boefhus-lukker

Även i danmark, alltså!

"Restaurantkæden Jensens Bøfhus lukker sine sidste restauranter. Det skriver Børsen."
Citera
2025-11-23, 11:00
Medlem
godboys avatar
Stora delar av denna tråd handlar ju om hur hopplöst söliga de var på Jensens med exakt allt, på alla deras restauranger. Dessutom verkar det som de flesta även har upplevelsen av att företaget valt att anställa i huvudsak unga ofta snygga tjejer i servicen och kanske en o annan kille med paraise hotel snitt.

Kedjan var ju under sina glansdagar i Sverige rätt stor och det skulle vara intressant att veta hur ni som arbetat på Jensens upplevde det. Jag tänker lite följande frågeställningar:
- Hur upplevde du att arbetet fungerade där?
- Varför tog allt så såsigt lång tid för? Allt från att få ett bord i en nästan tom restaurang till att få beställa, till att få sin dryck, till maten?
- Hur var kompetensen i personalgruppen, fanns det några som hade vettig erfarenhet, eller var alla anställda som billig extrapersonal?
- Gjordes det i kedjan några som helst försök att få ordning på den fullständigt katastrofala logistiken, både centralt men även på den enskilda restaurangen?

Det bara måste finnas några Flasbackare som jobbat där, kedjan var ju ändå rätt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in