Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om GM sett OP utanför bion före fiimen och hämtat ett mordvapen hemma hos sig själv känns det inte som lika spekulativt som att den påhittade GM-SE förvarade ett mordvapen på sitt kontorsrum och gissade både när filmen slutade och vilken väg LOP skulle välja att promenera hem.

Det får stå för dig

Men Engström har ca 2 timmar på sig , jag kan inte svara på om han hade ett vapen på kontoret eller han kunde ordna det av någon som hatade Palme och tyckte det var en bra idé
Citera
2025-11-22, 20:01
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej, men samtliga GM som skjuter Olof måste ju av någon oklar anledning ha ett vapen på sig

Du tänker, att eftersom Palme skjuts med ett skjutvapen så måste gärningsmannen ha haft ett skjutvapen? Jag delar din uppfattning. Jag tänker rent av att du är någonting på spåren. Möjligen är du rent av den Sherlock Holmes många i tråden väntat på? Jag stannar där...

Jag måste säga, att jag avundas dig, du har sannerligen ett öga, för detta fall. Tänk, om jag haft samma öga 1986, då hade jag vunnit finna priser, kunnat fästa diplom på väggen. Aja, nu framstår man ju främst som en enkel man.
Citera
2025-11-22, 20:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det får stå för dig

Men Engström har ca 2 timmar på sig , jag kan inte svara på om han hade ett vapen på kontoret eller han kunde ordna det av någon som hatade Palme och tyckte det var en bra idé

Då tror jag att den påhittade GM-SE fick vapnet av Lennart på La Carterie. Han verkar ha varit och rekognoserat vid mordplatsen strax före mordet. Både SE och Lennart var rökare och "bodde grannar" i Skandiahuset.

Lennart "jobbade över" på mordnatten, men det vi vet att det bara var för att vänta in OP. Lennart hade också tillgång till vykort som han kunde skicka till polisen för att håna dem. Lennart befann sig nära mordplatsen och bör därför vara inblandad!

Tyckte inte Lennart att namnteckningen på kontraktet till butiken liknade CPs? CP hade tillgång till vapen via CS, som Lennart kan ha gett den påhittade GM-SE på mordkvällen.
Citera
2025-11-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Du tänker, att eftersom Palme skjuts med ett skjutvapen så måste gärningsmannen ha haft ett skjutvapen? Jag delar din uppfattning. Jag tänker rent av att du är någonting på spåren. Möjligen är du rent av den Sherlock Holmes många i tråden väntat på? Jag stannar där...

Jag måste säga, att jag avundas dig, du har sannerligen ett öga, för detta fall. Tänk, om jag haft samma öga 1986, då hade jag vunnit finna priser, kunnat fästa diplom på väggen. Aja, nu framstår man ju främst som en enkel man.

Jag pratade om GM sköt utan planering och i affekt...

När det kommer till om Engström som GM så menar många att han inte bar ett vapen och då syftade jag på att det gäller ju samtliga isåfall som inte planerade

Men jag tror eg att du förstod det men försökte dig på ett barnsligt hån...
Citera
2025-11-22, 20:28
Medlem
Citat:
Teorin om att mannen uppe på åsen var en skrämd man, är en tes som florerat under flertalet år såväl i Palme-Rummet (alltså Facebook-gruppen) så som i denna tråd (av ett par skribenter) Att du eventuellt känner igen (den "världsomvälvande") teorin tänker jag betyder att du (trots allt) inte helt tappat det?

Resterande av ditt inlägg, känns mest förvirrat. Möjligen famlar du i egna trådar? Jag blir osäker, men du verkar ju i kombination med vad mer erfarna skribenter erfar torgför vara en tämligen polemisk och skör figur? Även jag har noterat detta över tid?

Jag har alltid varit varit en öppen "privatdeckare" omkring Palmemordet. Jag har som synes bara varit aktiv i tråden omkring 14 månader. Du verkar paranoid? Varför? Känns olustigt, och det gagnar inte direkt din lite udda "förening"? Jag hänger inte med, du känns lite obalanserad.

Ditt nick och många andra som kommit och gått beskriver sig ofta som du gör !

Dom är intresserade av palmemordet och i regel väldigt ointresserade av Engström som GM...

Men dom skriver väldigt mkt I just denna tråd och verkar tycka att det på något sätt är givande !?

Varför lockar Engström så mkt personer som eg inte tror på Engström?
Citera
2025-11-22, 20:34
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag pratade om GM sköt utan planering och i affekt...

När det kommer till om Engström som GM så menar många att han inte bar ett vapen och då syftade jag på att det gäller ju samtliga isåfall som inte planerade

Men jag tror eg att du förstod det men försökte dig på ett barnsligt hån...

Beklagar, men då du ibland formulerar dig ofrivilligt knasigt (lätt hänt i stridens hetta), kanske jag missuppfattade dig?

Förstår jag dig rätt? Många personer bär ett olagligt vapen kvällstid, efterom de känner sig otrygga kvällstid i Sthlm Centrum?

Tja, det må vara hänt. Dock ställer jag mig ytterst tveksam till (och några till med mej) att att en person som SE skulle äventyra jobb, hem och äktenskap att iom på regelbunden basis gå omkring i Sthlm City beväpnad? Tänker jag galet här?
Citera
2025-11-22, 20:41
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ditt nick och många andra som kommit och gått beskriver sig ofta som du gör !

Dom är intresserade av palmemordet och i regel väldigt ointresserade av Engström som GM...

Men dom skriver väldigt mkt I just denna tråd och verkar tycka att det på något sätt är givande !?

Varför lockar Engström så mkt personer som eg inte tror på Engström?

Mitt nick? Du får ursäkta Einstein, men jag hänger inte med, möjligen är jag inte lika smart som du här?

Eftersom jag vet, av erfarenhet, att privatdetektiver inom MOP sällan är äss, utrycker jag med därför med många skiljetecken och ett simplare och övertydligt språk, anledningarna varför tror jag faktiskt en sådan smart kille som du är med på faktiskt?
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-11-22 kl. 20:45.
Citera
2025-11-22, 20:45
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ber på förhand om ursäkt för att jag bråkar, men ser hur du försöker försvara din teori...
Men ta en titt på dina svar.
Oavsett GM (bortsett från konspiration) så handlar det om en viss grad av slump beroende på när man placerar GM's första iakttagelse av paret Palme.
Självklart är det "god tajming" att stöta på klasskompisen på ICA om du har ett syfte.. i detta fall ett mord.

Sedan till vapnet... (egentligen oavsett GM...)
Bära runt på en 1,2kg tung revolver? Ofta? På nätterna?
SE kände sig inte trygg i kvarteret Träsket? o.s.v.

Och till Grand så är ändå frågan om SE verkligen var ute vid 21, kl.20:00 eller inte alls.
Vidare då också just vid Grand när makarna Palme anländer dit...
Jag har lite högre beviskrav kring dessa uppgifter än vad TP.

Det är just detta som är knäckfrågan och där tycker jag att TP slipar till pusselbiten så att den ska passa. Vapnet, ammunitionen och detta i kombination med den orimliga tajmingen gör att SE inte alls passar i pusslet om vi inte hittar lösningen på just dessa frågetecken.

Om det var tillfället, en ren slump, som gjorde att han sköt OP, hur kommer det sig då att han bar på revolver och den typen av udda ammunition? När han skulle hem till frugan. Skulle han lägga revolvern på hatthyllan eller? Kom igen.

Personskydd? Knappast. Centrala Stockholm hade han jobbat länge i. Det var som hans egen bakgård. Och om han var rädd skulle han väl inte jobba sent överhuvudtaget. Nej, teorin om personskydd faller platt.
Citera
2025-11-22, 20:45
Medlem
Citat:
Beklagar, men då du ibland formulerar dig ofrivilligt knasigt (lätt hänt i stridens hetta), kanske jag missuppfattade dig?

Förstår jag dig rätt? Många personer bär ett olagligt vapen kvällstid, efterom de känner sig otrygga kvällstid i Sthlm Centrum?

Tja, det må vara hänt. Dock ställer jag mig ytterst tveksam till (och några till med mej) att att en person som SE skulle äventyra jobb, hem och äktenskap att iom på regelbunden basis gå omkring i Sthlm City beväpnad? Tänker jag galet här?

Jag vet inte om jag ens tror på att Engström bar ett vapen pga rädsla på vägen hem..

Men så fort jag tar upp detta med att jag tror att Engström ser LOP kl 20:58 så måste jag tydligen lägga någonform av bevis för det !

Dock så tycker jag att det är misstänkt att Engström inte nämner att han varit utanför Skandia under kvällen ! Här menar jag alltså att Engström inte vill ge polisen en koppling till att kunna se LOP gå in på bion !

Men då hävdar folk härinne att Engström missförstår frågan från polisen ang om han varit ute på kvällen !

Jag tycker personligen att frågan är relativt lätt att förstå vad polisen menar och att Engström faktiskt borde sagt att han var ute !

Vad anser du ?
Citera
2025-11-22, 20:47
Medlem
Citat:
Mitt nick? Du får ursäkta Einstein, men jag hänger inte med, möjligen är jag inte lika smart som du här?

Eftersom jag vet, av erfarenhet, att privatdetektiver inom MOP sällan är äss, utrycker jag med därför med många skiljetecken och ett simplare och övertydligt språk, anledningarna varför tror jag faktiskt en sådan smart kille som du är med på faktiskt?

Men då kan du åtminstone svara på frågan

Vad är det som är intressant med Engström?
Citera
2025-11-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är just detta som är knäckfrågan och där tycker jag att TP slipar till pusselbiten så att den ska passa. Vapnet, ammunitionen och detta i kombination med den orimliga tajmingen gör att SE inte alls passar i pusslet om vi inte hittar lösningen på just dessa frågetecken.

Om det var tillfället, en ren slump, som gjorde att han sköt OP, hur kommer det sig då att han bar på revolver och den typen av udda ammunition? När han skulle hem till frugan. Skulle han lägga revolvern på hatthyllan eller? Kom igen.

Personskydd? Knappast. Centrala Stockholm hade han jobbat länge i. Det var som hans egen bakgård. Och om han var rädd skulle han väl inte jobba sent överhuvudtaget. Nej, teorin om personskydd faller platt.

Nu ska jag vara tydlig..

Engström som affektmördare är eg inte min teori

Jag anser alltså att Engström försökte stänga dörren till att se LOP och där har du Engström som semiplanerare

Alltså att han var utanför Skandia när LOP går in på Bion..
Citera
2025-11-22, 20:59
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag vet inte om jag ens tror på att Engström bar ett vapen pga rädsla på vägen hem..

Men så fort jag tar upp detta med att jag tror att Engström ser LOP kl 20:58 så måste jag tydligen lägga någonform av bevis för det !

Dock så tycker jag att det är misstänkt att Engström inte nämner att han varit utanför Skandia under kvällen ! Här menar jag alltså att Engström inte vill ge polisen en koppling till att kunna se LOP gå in på bion !

Men då hävdar folk härinne att Engström missförstår frågan från polisen ang om han varit ute på kvällen !

Jag tycker personligen att frågan är relativt lätt att förstå vad polisen menar och att Engström faktiskt borde sagt att han var ute !

Vad anser du ?

Hmm.....¨¨

Ja?

Engström nämner inte datten, men nämner heller inte ditten! Ja, förvisso nämner hen ju ditten men inte datten, och det blir ju aningen komplicerat, främst eftersom att han nämner just datten? Och datten för ju gällande att ditten kräver förtäring omkring datten?Vansinnigt struligt, skulle jag vilja säga!

Dock blir det ju genast problematiskt, då han snurrar in sig i nämnda ditten och datten?

SE kanske inte var utanför Skandia aktuell överhuvudtaget? Vad har du för belägg att han var det?

Fast, med tanke på SEs långa arbetspass, så bör han ju rimligen (om han inte haft matsäck med sig) ha förärat omvärlden med att ta steget att gå ut på Sveavägen (om än han var svårt anhuggen av OCD).
Hur du tänker du, bäste En Sten (Ein Stein)?
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-11-22 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in