2025-11-22, 16:42
Medlem
Jaha så börsgudarnas chef kanske har kapital på drygt 600 000 kr inte illa pinkat
Citera
2025-11-22, 17:05
Medlem
Enligt Mediepoddens sammanställning av svenska kreatörer på Patreon är AA på plats nr 70, upp från plats nr 98 förra året. Rangordningen avser intäkter från Patreon. Enligt den har han 155 betalande medlemmar på Patreon. Det ger 1135USD /mån.
Undersökningen avser bara Patreon och vad de drar in där, AA drar ju även in från Youtube.

Störst av svenska kreatörer på Patron är Stockrobber med knappt 3000 betalande medlemmar som summerar till 75.000USD / månad. Det är imponerande (och större än AAs EK )

Det är allehanda kreatörer och poddare från olika nischer, inte bara finans, som finns med i sammanställningen.
Citera
2025-11-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resurspersonal
Jaha så börsgudarnas chef kanske har kapital på drygt 600 000 kr inte illa pinkat

Ja det är ju flera 10.000 men någon miljon är det inte .Kanske ingen sommarstuga men en lekstuga o det passar ju honom perfekt .Varför kallar han sig miljonär för ? Allt är ju lånat.Jag tror att om man summerar allt ärligt o inte bygger luftslott hela tiden så är han nog på minus tex så tror jag inte man får en miljon för några mopeder o någon avställd Saab .Kommer aldrig bli någon lägenhet i Spanien för stackars sambo .Hon skall jobba o vara glad o bidra till sin värdelösa mans arbetsfria liv .Hur hon kan vara nöjd med sitt liv det förstår jag inte .Som att ha en tonåring hemma fast utan bidragen ..
Citera
2025-11-22, 18:38
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Enligt Mediepoddens sammanställning av svenska kreatörer på Patreon är AA på plats nr 70, upp från plats nr 98 förra året. Rangordningen avser intäkter från Patreon. Enligt den har han 155 betalande medlemmar på Patreon. Det ger 1135USD /mån.
Undersökningen avser bara Patreon och vad de drar in där, AA drar ju även in från Youtube.

Störst av svenska kreatörer på Patron är Stockrobber med knappt 3000 betalande medlemmar som summerar till 75.000USD / månad. Det är imponerande (och större än AAs EK )

Det är allehanda kreatörer och poddare från olika nischer, inte bara finans, som finns med i sammanställningen.
AA har publ. en ny reklam/värvar video!

På medlemskanalen pratar AA klartext om vilka innehav AA äger inkl. analyser
Håller med AA att medlemsantalet är förvånansvärt stabilt.
AA tror att det är gratisvideos som gjort att många nya har hittat betalkanalen, AA spekulerar i att det beror på hans stora innehav i Hexan - Great minds thinks alike - Medlemmarna är generellt mer kloka än andra vilket inte minst blir tydligt under livssändningar som är exkl. för medlemmar.

Det här är så sjukt

Baksidan med medlemskanalen - VARNING:
1) Inget för Indexkramare - Då är man inte mogen att ta emot AA:s välsignelse
2) Fast i Avundsjuk Träsket - På medlemskanalen så är vi inte avundsjuka, där stöttar vi varandra och tjänar pengar.
3) Loserville - Personer som bara lever på skadeglädje, släng inte bort era pengar på att bli medlem för att se AA:s undergång, det kommer inte att hända. Edit Tack vare en Udda Figur kan vi i Loserville följa AA:s förfall i realtid

Varning för Aktieanalytikerns Medlemskanal
Senast redigerad av RobertSmith 2025-11-22 kl. 19:27.
Citera
2025-11-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
AA har publ. en ny reklam/värvar video!

På medlemskanalen pratar AA klartext om vilka innehav AA äger inkl. analyser
Håller med AA att medlemsantalet är förvånansvärt stabilt.
AA tror att det är gratisvideos som gjort att många nya har hittat betalkanalen, AA spekulerar i att det beror på hans stora innehav i Hexan - Great minds thinks alike - Medlemmarna är generellt mer kloka än andra vilket inte minst blir tydligt under livssändningar som är exkl. för medlemmar.

Det här är så sjukt

Baksidan med medlemskanalen - VARNING:
1) Inget för Indexkramare - Då är man inte mogen att ta emot AA:s välsignelse
2) Fast i Avundsjuk Träsket - På medlemskanalen så är vi inte avundsjuka utan vi hjälper varandra
3) Loserville - Personer som bara lever på skadeglädje, släng inte bort dina pengar på att bli medlem för att se om jag går i konkurs, det kommer inte att hända. Edit Tack vare en Udda Figur kan vi i Loserville följa AA:s förfall i realtid

Varning för Aktieanalytikerns Medlemskanal

AA spårar ur mer o mer OM man blir medlem hos AA o inte känner till honom alls, men hör någon av hans skrytvideor måste man ju bli grymt besviken. Dessutom försöker han med myndig ton förklara hur systematisk han är, analyserar, har en tydlig strategi etc
Han har flera minusår bakom sig. Alla portföljer (utom möjligen USA) ligger ordentligt back i år, en del kraftigt. Att det "andas framgång" inom medlemskanalen kan jag dementera. Där talas det om "överbelåning", "räcker pengarna till jag kan börja ta ut tjänstepension", "xxx har backat det här veckan också" mm. Även på liven är det hur mycket back man ligger på pärlor som Tourn, Transtema och Hexatronic som diskuteras. Aldrig några vinster. Funderar någon på att köpa en aktie är det för att den gått ned mycket, inte för att man ser en positiv utveckling för bolaget.

Funderar du på att haka på AA? Välj en indexfond. Hade AA gjort det hade han inte varit desperat nu.
Citera
2025-11-22, 19:31
Medlem
Att påstå att AA har någon form av struktur eller strategi känns väldigt långsökt. Jag har ett aktivt sparande med runt 100 olika aktier globalt och har sedan 2019 gjort ungefär 300%. Principerna bakom det är egentligen väldigt enkla:

Hitta hatade sektorer

Fokusera på sektorer, inte enskilda bolag.

Sprid riskerna: 5–10 bolag per sektor.

Bygg portföljen med runt 10 sektorer totalt.

Sitt still tills sektorn är rätt prisad eller tills något fundamentalt ändras och jag inte längre känner mig bekväm.

Kärnan är att jag i stort sett aldrig går in med över 1% i en ny investering/aktie, om jag inte ser en extrem potential. Att göra som AA och bomba in allt i exempelvis Hexatronic, dessutom med belåning, är ingen strategi. Det är bara idiotiskt.

Även om han mot förmodan lyckas hålla sig vid liv tills Hexatronic vänder, kommer han förmodligen upprepa samma beteende i nästa skräpaktie och förlora allt. Att sitta och låtsas inför sina följare att det handlar om djupa analyser och avancerade strategier är inget annat än en scam.
Citera
2025-11-22, 19:31
Medlem
Han skulle göra alla inlägg med clownnäsa och clownperuk de skulle bli mer trovärdiga då.Nytt namn kunde då bli aktieclownen och föräldrar kunna använda vidios åt att natta sina ungar typ teletubbies.
Citera
2025-11-22, 20:25
Medlem
jack.danielss avatar
Eftersom AA (Joakim) hade passat bra som exemplar på en hjärnskrynklar utbildning, så ger jag här AA,s motsvarighet: AI,s analys:

Vad är Dunning–Kruger-effekten?

Det är ett psykologiskt fenomen där personer med låg kunskap eller kompetens inom ett område överskattar sin egen förmåga, just eftersom de saknar den kunskap som krävs för att förstå hur lite de faktiskt kan.

Det handlar alltså inte om ”att vara korkad”, utan om att:
• man inte vet vad man inte vet
• låg kompetens gör det svårt att se sin egen okunskap
• man överskattar sig själv i jämförelse med andra

Fenomenet gäller oss alla i olika situationer — vi kan alla hamna i Dunning–Kruger-fällan inom områden där vi saknar erfarenhet.

Ovan är AI,s definition, vi vanliga dödliga definierar det som att man är så dum i huvudet att man inte fattar hur dum man är!
Senast redigerad av jack.daniels 2025-11-22 kl. 21:24.
Citera
2025-11-22, 21:32
Medlem
Citat:
AA spårar ur mer o mer OM man blir medlem hos AA o inte känner till honom alls, men hör någon av hans skrytvideor måste man ju bli grymt besviken. Dessutom försöker han med myndig ton förklara hur systematisk han är, analyserar, har en tydlig strategi etc
Han har flera minusår bakom sig. Alla portföljer (utom möjligen USA) ligger ordentligt back i år, en del kraftigt. Att det "andas framgång" inom medlemskanalen kan jag dementera. Där talas det om "överbelåning", "räcker pengarna till jag kan börja ta ut tjänstepension", "xxx har backat det här veckan också" mm. Även på liven är det hur mycket back man ligger på pärlor som Tourn, Transtema och Hexatronic som diskuteras. Aldrig några vinster. Funderar någon på att köpa en aktie är det för att den gått ned mycket, inte för att man ser en positiv utveckling för bolaget.

Funderar du på att haka på AA? Välj en indexfond. Hade AA gjort det hade han inte varit desperat nu.

Avanza Zero har belåningsvärde 80%. Jag kan ytterst lite om belåning då jag aldrig använd (kommer aldrig) belåning. Men då blir det hävstång på 1,8 va?

Avanza Zero ligger på 42% på en treårsperiod. Med belåning blir det 75%, right? Hexan ligger på -88% på tre år och med belåning lååååångt mycket mer minus.

Då kan man säga att index-träsket med belåning är ruskigt bra i jämförelse med Aktieanalytikern 😉
Citera
2025-11-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
Avanza Zero har belåningsvärde 80%. Jag kan ytterst lite om belåning då jag aldrig använd (kommer aldrig) belåning. Men då blir det hävstång på 1,8 va?

Avanza Zero ligger på 42% på en treårsperiod. Med belåning blir det 75%, right? Hexan ligger på -88% på tre år och med belåning lååååångt mycket mer minus.

Då kan man säga att index-träsket med belåning är ruskigt bra i jämförelse med Aktieanalytikern 😉

Så tänker jag också. Det gäller bara att förklara det för AA

Han skryter ju gärna med hur mycket bättre han är än index. Hans lycka var att han vågade och hade möjlighet att gå in med lånade pengar som han köpte aktier för under coronapandemin. Dessa aktier belånade han o köpte fler. Hade han gjort samma sak med en indexfond då, hade nog resultatet blivit minst lika bra.

AA du hör hemma i indexfondsträsket
Citera
2025-11-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9

Ja precis, och det är det jag hävdat hela tiden
Hade han köpt Investor (tråkiga investmentbolag som inte är nått för en aktie guru) med samma belåning som han har nu, så hade resultatet sett ännu bättre ut.
Risktagandet att vara snudd på all in i Hexan, jämfört med en indexfond, behöver vi inte ens nämna.

Hur kan man ens komma på tanken att göra den jämförelsen han gör? Ett index mot en maxbelånad portfölj när vi haft en stigande börstrend under flera år nu?
Är inte det närmast att betrakta som en förolämpning mot sina medlemmar? Eller förstår dom verkligen inte bättre än så?
Nej AA borde ha presterat avsevärt bättre än han gjort dom senaste 3-4 åren, med tanke på förutsättningarna, och det är han såklar väl medveten om.

För att komma ur den snedgunga som pågått i 3 år nu (kanske längre?) så är det kanske dags att göra en radikal ändring innan det är försent?
En indexfond med belåning kanske? Ja inte kommer det gå sämre än det gjort dom senaste åren i alla fall

"Lögn, förbannad lögn och statistik" är ett uttryck som används för att beskriva hur statistik kan misbrukas för att stärka svaga argument. Det syftar på att statistik kan manipuleras, antingen avsiktligt eller oavsiktligt, för att ge ett sken av sanning. Uttrycket används för att påminna om att man bör vara kritisk till statistik och undvika att dra för snabba slutsatser baserade på siffror som kan vara missvisande.

Ja just det AA, direkt missvisande eftersom det rör sig om helt olika förutsättningar. Tänk om, tänk rätt
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-23 kl. 00:17.
Citera
2025-11-22, 23:31
Medlem
Citat:
Så tänker jag också. Det gäller bara att förklara det för AA

Han skryter ju gärna med hur mycket bättre han är än index. Hans lycka var att han vågade och hade möjlighet att gå in med lånade pengar som han köpte aktier för under coronapandemin. Dessa aktier belånade han o köpte fler. Hade han gjort samma sak med en indexfond då, hade nog resultatet blivit minst lika bra.

AA du hör hemma i indexfondsträsket

Jag tror att många betalar för att se undergången i realtid, även fast det tillsynes (enligt kommentarerna) är tvärtom och jag tror att fler än vi tror redan känner till denna tråd och läser den flitigt. Analytikern vet innerst inne att han är totalt jäkla värdelös på aktieplaceringar och OM betalande medlemmar får nys om denna tråd då är det tack & hej med tillvaron som arbetsfri fattiglapp. Därav raderas varenda kommentar som lämnar koordinater till denna tråd.

Han hade en jäkla tur runt 2020/2021 när han fick ihop närmare sju miljoner. Han skulle ha lagt pengarna i en indexfond och haft några miljoner kvar i detta nu, istället för att skuldsätta sig över taknocken och snitta ner sig på Hexan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in