Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
VonDerLayen kvittrar:
"We welcome the continued US efforts to bring peace to Ukraine.
The initial draft of the 28-point plan includes important elements that will be essential for a just and lasting peace.
We believe therefore that the draft is a basis which will require additional work.
We are ready to engage in order to ensure that a future peace is sustainable. We are clear on the principle that borders must not be changed by force.
We are also concerned by the proposed limitations on Ukraine’s armed forces, which would leave Ukraine vulnerable to future attack.
We reiterate that the implementation of elements relating to the European Union and relating to NATO would need the consent of EU and NATO members respectively.
We take this opportunity to underline the strength of our continued support to Ukraine. We will continue to coordinate closely with Ukraine and the US over the coming days."
Detta tolkar jag som ett ganska försonligt svar, hon är ingen hardliner längre.
Principen att gränser inte får ändras med makt (utom i Kosovo, Israel, Sydsudan, etc etc) kan antingen tolkas som att vonDerLayen accepterar de facto gränser i ett kommande fredsavtal - eller att hon egentligen vill att Ukraina krigar vidare till Ryssland vänder hem igen. Men jag tror det förstnämnda.
Eftersom vi bor i ett försiktigt EU som inte direkt avslöjar hur de tänker eller resonerar och som princip odlat ett återhållsamt mane´r , så tolkar jag detta som ett solklart mittfinger till förslaget - Tills vidare.
Det orimliga att tro att EU skulle ha svängt till mer försonliga takter är förstås beroende på att EU har en nyss lagt 2-års budget för UA att hålla ut till 2027, kosta vad de vill. Det är ingen tvekan om vad EU vill. De vill snarare avvakta och se hur svinstiorna i washington och Kreml inte kommer överens. Ännu en gång.
Putin har redan sagt nej till förslaget. Som sagt. det går fort i politiken . Donnie - än en gång står där med lång näsa. Donnie gör det . INTE EU
Putte vill ha HELA kakan.
"Russia Rejects Trump’s Peace Plan, Says Only Full Military Victory Over Ukraine Is Acceptable"
"
https://united24media.com/latest-news/russia-rejects-trumps-peace-plan-says-only-full-military-victory-over-ukraine-is-acceptable-13688