Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Mja, uppsåtsfrågor är ju sällan något som brukar diskuteras som särskilt undantag från själva lagen tänker jag. Det blir lite som att säga att det är visserligen olagligt att inneha narkotika. Med vissa undantag. Exempelvis om gangsters har brutit sig in och använt din sommarstuga under vintern som knarklager. Vilket du inte ens kände till och som intygas av de faktiska gärningsmännen.
Det jag svarade på var skribenten som uppenbarligen tänkte sig att det gör skillnad om man just
laddar ned bilden. Som att det skulle bedömas annorlunda om man exempelvis ber en minderårig
skicka en nakenbild. Eftersom man då ju inte laddat ned bilden i vanlig bemärkelse.
Vilket är jämförbart med att argumentera för att jomen, jag
fick narkotikan gratis av en konstig filur på Stureplan. Det var inte som att jag gick och köpte mig narkotika. I tron om att det bara är olagligt att just köpa narkotika.
Men absolut, även med narkotikainnehav bedömer man ju om det faktiskt finns något sorts uppsåt. Hur osannolikt det än är kan det ju faktiskt finnas trovärdiga situationer där narkotika eller barnporr kan hittas i ens ägo utan att man känner till detta.