2025-11-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte för att jag tror det slutar så som förslaget lyder, men man måste älska Trumps tänkande:

Vi har världens största militär. Hur kan vi tjäna pengar? Vi erbjuder säkerhetsgarantier mot betalning.

Världens största legosoldat-armé med hangarfartyg och kärnvapen.
Japp, och jag bevtvivlar att vare sig EU eller Ryssland skulle gå med på det upplägget. Moskva vill antagligen ha sina tillgångar tillbaka, punkt slut, och EU har ju mer eller mindre målat in sig själva i ett hörn här.

Ser fram emot kommentarer från den kloka och no-nonsense-mässiga Lena Petrova på Youtube (ung rysk ekonom bosatt i USA, på kanalen "World Affairs in Context") om spelet kring de här förhandlingarna.
Citera
2025-11-22, 13:33
Medlem
Citat:
Inte för att jag tror det slutar så som förslaget lyder, men man måste älska Trumps tänkande:

Vi har världens största militär. Hur kan vi tjäna pengar? Vi erbjuder säkerhetsgarantier mot betalning.

Klassisk beskyddarverksamhet som även Sverige omfattas av. Satsa på erat försvar och köp vår utrustning 😁 den dumma svenskan går med på allt.
Citera
2025-11-22, 13:33
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det där förklarar ju egentligen precis varför EU är helt hysteriska just nu. Om punkt 14 stämmer så är det ju inte konstigt att Bryssel reagerar som en skadeskjuten björn. USA tar de frysta ryska tillgångarna, använder dem till ett amerikanskt lett återuppbyggnadsprogram och dessutom får de 50% av vinsten på investeringarna. Med andra ord: amerikanska företag får första tjing på hela återuppbyggnaden, från infrastruktur till energi, bostäder, teknik – allt. Smart drag förvisso av Trump ..Det är ju ukrainska folket som skulle tjäna mest (jobb osv) på Trumps plan, medan EU förlorar mest.

Så vad händer me EU nu då?
Ja, de ska då tydligen bara hosta upp sina egna 100 miljarder dollar om de vill vara med, alltså lån via Världsbanken som EU-länderna själva får stå för…. Alltså: USA får pengarna, kontrollen och avkastningen. EU får notan. Och medan allt detta sker så avfryses EU:s frysta ryska medel – vilket betyder att EU förlorar sitt enda stora förhandlingsverktyg i processen.
Det blir nästan komiskt när man då tänker på att EU hade planerat att använda de här pengarna till sina egna projekt, bland annat vapenpaket, industristöd, ammunition, kanske Gripen.. allt det där de suttit och drömt ihop. Nu faller hela det upplägget ihop som ett korthus. Omg!! Mitt emellan detta sitter då Zelensky som en marionett docka där alla drar i hans trådar.
Godmiddag ryssretard.
Du fattar väl att trump inte kan bestämma hur vi ska hantera frysta ryska tillgångar?
Citera
2025-11-22, 13:35
Medlem
”Ukraina och USA till Schweiz för samtal om fred
Ukraina och USA ska hålla samtal i Schweiz om det amerikanska förslaget till fredsplan.
Överläggningarna kommer inledas ”under de kommande dagarna” mellan ”seniora företrädare” för Ukraina och USA, skriver Rustem Umerov, som leder Ukrainas nationella säkerhets- och försvarsråd, på Telegram.
Samtalen ska handla om ”möjliga parametrar för ett framtida fredsavtal”, skriver han.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1425212

Lägg märke till formuleringen…

”Ukraina och USA ska hålla samtal i Schweiz om det amerikanska förslaget till fredsplan.”
Ingen EU-representant.
Ingen Kaja Kallas.
Ingen Ursula.
Ingen Macron.
Ingen Scholz.

Och det säger i princip följande:
USA och Ukraina tar över processen utan EU
Senast redigerad av Menea 2025-11-22 kl. 13:37.
Citera
2025-11-22, 13:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Godmiddag ryssretard.
Du fattar väl att trump inte kan bestämma hur vi ska hantera frysta ryska tillgångar?

Nä, vi kan ju göra vad som helst. Vi har fri vilja, kan atombomba oss själva. Men det är ju som vanligt klokt att försöka komma överens. Den regelbaserade världsordningen du vet.

Eller ska vi börja prata om amerikanska apor, det psykotiska fettot i Washington och ha coping-trådar om "nu går det dåligt för UZA"?
Citera
2025-11-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”Ukraina och USA till Schweiz för samtal om fred
Ukraina och USA ska hålla samtal i Schweiz om det amerikanska förslaget till fredsplan.
Överläggningarna kommer inledas ”under de kommande dagarna” mellan ”seniora företrädare” för Ukraina och USA, skriver Rustem Umerov, som leder Ukrainas nationella säkerhets- och försvarsråd, på Telegram.
Samtalen ska handla om ”möjliga parametrar för ett framtida fredsavtal”, skriver han.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1425212

Lägg märke till formuleringen…

”Ukraina och USA ska hålla samtal i Schweiz om det amerikanska förslaget till fredsplan.”
Ingen EU-representant.
Ingen Kaja Kallas.
Ingen Ursula.
Ingen Macron.
Ingen Scholz.

Och det säger i princip följande:
USA och Ukraina tar över processen utan EU
Ukraina är ett fritt land och kan acceptera att vara Rysslanda slavar om de vill det :P
Citera
2025-11-22, 14:01
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Nä, vi kan ju göra vad som helst. Vi har fri vilja, kan atombomba oss själva. Men det är ju som vanligt klokt att försöka komma överens. Den regelbaserade världsordningen du vet.

Eller ska vi börja prata om amerikanska apor, det psykotiska fettot i Washington och ha coping-trådar om "nu går det dåligt för UZA"?

Javisst det är bara för rySSland att följa internationella överenskommelser och avtal. Det som du kallar regelbaserad världsordning. Dra sig tillbaka från Ukraina, betala krigsskadestånd, utlämna krigsförbrytare osv.
Citera
2025-11-22, 14:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Javisst det är bara för rySSland att följa internationella överenskommelser och avtal. Det som du kallar regelbaserad världsordning. Dra sig tillbaka från Ukraina, betala krigsskadestånd, utlämna krigsförbrytare osv.

Reflexmässig coping. Det kändes säkert bra att skriva av sig.

Nu kan du skriva vidare om vad som vi realistiskt kan göra istället, och tänka efter lite.

Alternativt titta bort några timmar. När Ryzzland fortfarande finns, så kan du skriva något argt igen. Valet är ditt. Varje dag.
Citera
2025-11-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
De kommer från youtubers. Jag skummade igenom de kanaler jag har på min lista.
Jag använder den interaktiva kartan från Kalibrated. Detta är en amerikansk, inte en rysk operatör... Men inte ett neokonservativt verktyg för MIC, som Robert Kagan-Victoria Nuland-företaget Institute for the Study of War. Min källa är mycket långsam med att redovisa ryska vinster – först efter att det inte råder någon tvekan. Under en tid följde jag både Kalibrated och ISW, men den senare var ännu långsammare med att redovisa ukrainska förluster och behöll positioner på kartan långt efter att trupperna hade rört sig vidare. Så nu håller jag mig till Kalibrated.
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2025-11-22 kl. 14:33.
Citera
2025-11-22, 15:08
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:

Har beter sig värsta maffioson!

Han och USA kan dra åt helvete!

Nä dags för EU att använda upp ryska tillgångar! Kan hålla igång Ukraina i ca 1,5 år!

Bara gört, vad ska orcherna göra?
Citera
2025-11-22, 15:10
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Utreda och lagföra. Detta förändra inte fakta; att den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig mot Ukraina i sig självt utgör en gigantisk krigsförbrytelse, eller hur?

På temat kvarstår frågan om varför kloaken ryssland inte av-sovjetiserades efter ondskans imperiums oundvikliga sammanbrott, liksom Tyskland "av-nazifierades" efter andra världskriget (och det tyska folket belades med "kollektiv skuld")? Det är samma nomenklatura och politruker som styr idag, med den psykotiske dvärgen i kreml i spetsen.

Det vore väl rimligt om alla som var del av förtryckarapparaten ställs till svars? putian, som f.d. KGB överste, får prövas för sina brott under den ondskefulla regimen efter att hen ställts till svars för sina mer sentida krigsförbrytelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Mycket känslor från din sida och väldigt lite ”vad man ska göra och hur”.

"Känslor"? Jag förslår att krigsförbrytelserna skall utredas, och förbrytarna lagföras. Vilka "känslor" får du in i det? Du förstår väl att den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig mot Ukraina i sig utgör ett gigantiskt krigsbrott?
Citera
2025-11-22, 15:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Har beter sig värsta maffioson!

Han och USA kan dra åt helvete!

Nä dags för EU att använda upp ryska tillgångar! Kan hålla igång Ukraina i ca 1,5 år!

Bara gört, vad ska orcherna göra?

När dessa tillgångar är förbrukade då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in