Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Ja, när man väger ihop Rysslands förlorade anseende 2022 med övrigt frånfälle av deras allierade i världen ser det rätt nattsvart ut för rysseriet. Att pajasen Trump på några timmar i dag lyckas fånga in Putins polare Maduro i Venezuela samt föra denne till USA får Putin att framstå som helt impotent. Efter 4 års krig harvar ryssen fortfarande på ukrainska potatisåkrar i yttre ukrainsk landsbygd. Ryssen skämmer ut jordens diktaturer. US visar hur slipstenen ska dras. Precis som Trump tidigare sa borde ”specialoperationen” i Ukraina ha varit avklarad på några dagar. När det inte gick borde Putin ha gett upp den dåliga planen och inte ha fortsatt skämma ut sig i 4 år. 2026 börjar sannerligen spännande…
Ja, ska man prata om militära operationer så visade USA verkligen hur man genomför en sådan. Kring 30 minuter för att avsätta ett lands president och föra honom till USA att jämföra med Rysslands 4 år (eller 12 år?) långa harvande på Ukrainas åkrar.
Dessvärre så känns det som att Putins Ukraina-krig nog är det som gjort att USA vågat sig på Maduro. Ryssapologeterna pratar ju gärna om multipolär världsordning och den starkes rätt. Det är nog det vi ser ett exempel på här. Jag tvivlar på att Trump skulle ha givit sig på Maduro om inte Putin redan härjat i Ukraina. Nu har Trump kunnat agera i skydd av Putins krig och eftersom Maduro verkligen är en korrupt diktator och USA inte heller lär annektera Venezuela så såg nog Trump en chans här att agera i skuggan av Putin. Putin började och kommer att hålla på länge än, avsättningen av Maduro är glömd om ett halvår (ja, inte i Venezuela förstås).
Jag hoppas ryssapologeterna är nöjda. Den multipolära världsordningen och den starkes rätt över folkrätten är här. Jag antar att ett antal skribenter är glada nu.