Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
. Däremot är risken att en mer realistisk form av AI koncentrerar makt än mer till en liten elit som kan kontrollera oss alla och där så många jobb försvunnit att de som inte rättar sig i ledet får svälta. (

Bra kommentar, och rätt sjukt att samhället bara är passiva och låter privata amerikanska företag få utveckla en sådan teknologi helt oövervakade. Där de håller sina framsteg hemliga för samhället.

Trots att dessa företag när / om de lyckas framställa ASI direkt kommer kunna ta makten över världen. Sam Altman är en ökänd psykopat, och totalt olämplig att ha en sådan makt. Mark Zuckerberg är likadan, han såg till att Kina fick och lärde sig använda hans ai från Meta som nu används för att övervaka och förtrycka 1 miljard människor i Kina.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-22 kl. 08:13.
Citera
2025-11-22, 08:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Bra kommentar, och rätt sjukt att samhället bara är passiva och låter privata amerikanska företag få utveckla en sådan teknologi helt oövervakade trots att dessa företag när / om de lyckas framställa ASI direkt kommer ta makten över världen.

Det spelar ingen roll vem som utvecklar ASI, ingen kommer att kontrollera ASI. Så jävla patetiskt att tro att man kan kontrollera något som är mycket smartare än en själv.

De nuvarande LLMsen som folk leker med är inte i närheten av ASI men de dödar folk i mängder. Vi har ingen aning om hur många de här leksakerna dödat, men antagligen rör det sig om tiotusentals.
Citera
2025-11-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det spelar ingen roll vem som utvecklar ASI, ingen kommer att kontrollera ASI. Så jävla patetiskt att tro att man kan kontrollera något som är mycket smartare än en själv.

Kanske, men visionen är att den ska vara viljelös och bli ett verktyg åt dessa miljardärer för att öka sin förmögenhet och makt ännu mer.

Kanske blir resultatet sådant, eller så har ASI en egen vilja och egna mål, vi får se.

Men samhället borde ju definitivt inte sitta passivt oavsett vad som blir utgången, det är ju total idioti.
Citera
2025-11-22, 08:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kanske, men visionen är att den ska vara viljelös och bli ett verktyg åt dessa miljardärer för att öka sin förmögenhet och makt ännu mer.

Inte "kanske". En ASI är varken intelligent eller sentient utan vilja eller mål. Samma moment du uppfinner en ASI förlorar du kontrollen över den.
Citera
2025-11-22, 08:21
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Hemsidor som inte består av 95% reklam hade varit coolt.

Jag skrev inget overkligt 🤣
Citera
2025-11-22, 08:21
Medlem
particulum1s avatar
Jag är faktiskt rätt nöjd. Jag förväntar mig inget banbrytande. Bara möjligheten att kommunicera digitalt är fantastisk i sig. Att kunna nå hela mänskligheten genom att trycka på några knappar är, helt ärligt, helt otroligt.

Allt utöver det, i dagsläget, blir en slags drömlik bonus. Men vi måste verkligen se till att internet och det fria digitala uttrycket inte korrumperas av makter som vill begränsa det.

Vi har en typ 1-teknologi i våra händer, och den bör vårdas med största omsorg. Det innebär att vi måste lära oss att ta emot kritik och olika åsikter på nätet, utan att bli överdrivet upprörda över vad som skrivs.
Citera
2025-11-22, 08:22
Medlem
Citat:
Inte "kanske". En ASI är varken intelligent eller sentient utan vilja eller mål. Samma moment du uppfinner en ASI förlorar du kontrollen över den.

Jag delar din uppfattning.

Men vi, samhället, har inget inflytande eller insyn över detta, så det enda vi officiellt har att gå efter är vad de amerikanska företagen påstår, och det är väl vad våra naiva politiker litar på.... för gigantiska rika företag är ju godhjärtade och inte alls giriga eller makthungriga tycker politiker åt höger....
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-22 kl. 08:24.
Citera
2025-11-22, 08:49
Medlem
Citat:
Nej. Vi vet inte hur de fungerar eftersom vi inte bygger dem. Vi odlar dem.
Du har ingen som helst aning om vad du pratar om, det är bara domedagsfantasier. Att utbilda sig är gratis.
Citera
2025-11-22, 08:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har ingen som helst aning om vad du pratar om, det är bara domedagsfantasier. Att utbilda sig är gratis.

Det är du som inte vet ett skit. T.o.m Sam Altman säger att det är minst 5% risk att ASI utplånar oss innan 2030. Men du vet så klart mer än alla andra.
Citera
2025-11-22, 08:58
Medlem
Citat:
Trots att dessa företag när / om de lyckas framställa ASI direkt kommer kunna ta makten över världen. Sam Altman är en ökänd psykopat, och totalt olämplig att ha en sådan makt. Mark Zuckerberg är likadan, han såg till att Kina fick och lärde sig använda hans ai från Meta som nu används för att övervaka och förtrycka 1 miljard människor i Kina.
Jag talar nu inte om någon ASI som jag är skeptiskt till, i alla fall på kort sikt, utan mer massövervakning. Traditionellt har övervakning begränsats av att man måste ha folk som sitter och analyserar alla berg av data, men idag kan man ha AI-system med bildigenkänning som spårar folk genom alla kameror som finns uppsatta, som analyserar allt de gör på Internet, banktransaktioner etc och bygger upp profiler på alla och kan flagga de som ses som "problem" och se till att de inte får lån, svartlistas från arbeten etc. Eller skapa fejkade videor där de synes säga eller göra något dumt.
Citera
2025-11-22, 09:52
Medlem
Citat:
Det är du som inte vet ett skit. T.o.m Sam Altman säger att det är minst 5% risk att ASI utplånar oss innan 2030. Men du vet så klart mer än alla andra.
Till och med Sam Altman.. Till och med mobiloperatören lovade att det inte var någon bindningstid! Han sa till och med att samtalet spelades in så jag kan vara lugn! Dammsugarförsäljaren försäkrade mig om att den här modellen var precis vad jag behövde, han resonerade med mig på ett personligt plan och har absolut inget vinstintresse, han ville bara mitt bästa. Det ligger inte i OpenAIs intresse att överdriva förmågorna av sin produkt, nej det hade varit ohederligt!
Citera
2025-11-22, 09:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Till och med Sam Altman.. Till och med mobiloperatören lovade att det inte var någon bindningstid! Han sa till och med att samtalet spelades in så jag kan vara lugn! Dammsugarförsäljaren försäkrade mig om att den här modellen var precis vad jag behövde, han resonerade med mig på ett personligt plan och har absolut inget vinstintresse, han ville bara mitt bästa. Det ligger inte i OpenAIs intresse att överdriva förmågorna av sin produkt, nej det hade varit ohederligt!

På vilket sätt skulle Sam Altman tjäna på att demonisera teknologin han vill ha mer pengar för att utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in