Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-21, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
AI genererad porr tror jag kommer bli stort

Låter som en mardröm.
Tänk någon incell kille, allmän mobbare, osäker tjej, ett vider helt enkelt som bara skickar ut mobbingmaterial, hämndporr, eller bara av anledning att man sa nej tack till en dejt.
Någons mamma som man kan sitta och runka till. Lura någon.
Kan nog bli grisigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det skulle vara kul om vi kunde koppla upp oss som i Matrix också. = )

Låter onekligen spännande. Trädet i Avatar hade jag velat pilla på littagrann. Det ser så magiskt ut
Citera
2025-11-21, 23:13
Medlem
knark-kungens avatar
Knark utan bieffekter, toleransökning och beroendepotential!
Citera
2025-11-21, 23:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vad ser ni mest fram emot när det gäller framtidens uppfinningar?
Vilka saker tror ni verkligen kommer utvecklas till det bättre?
Själv ser jag mest fram emot hur VR kommer se ut om 10–15 år.
(sexdockor om 10–15 år också… skojar &#128516
Men seriöstvad är det som nästan garanterat kommer hända i framtiden?
Alltså saker som verkligen ligger inom räckhåll, inte sci-fi som teleportering och sånt trams.

Och vad tror ni om teknologier som kan stoppa sjukdomar eller bromsa åldrandet rejält?
Tänk att vara 90 år och fortfarande klara det en 30–40-åring gör utan problem.
Det forskas ju redan massor på det, så det känns inte alls omöjligt längre i framtiden.

Sen vet jag att det är mycket som "finns" Men det släpps aldrig. David sinclair påstår ju att han har teknologi att göra organ utan problem! Reversa blindhet på möss osv. Men det kommer aldrig vidare till människor!

Finns väl miljonals människor i fängelse dom kan forska på. För att sänka deras straff med 1-2 veckor.

Mer avancerade vapen, mer övervakning. Allt för att tillse att dom som redan har mest ska slippa dela med sig till dom som har minst. Allt medan dom mitt emellan hejar på dem som har mest förmodligen för att dom tror att dom hör samman med dom.

AI? LLM kommer naturligtvis bli bättre. Det tvivlar jag inte på. Huruvida riktig superintelligens ens är möjligt återstår att se.

Rymdfärder är nice. Man kommer såklart aldrig få chansen att lämna planeten sjävl. Men det är ändå underhållande och spännande med alla nya upptäkter.

En landning på en annan planet bör man ju får bevittna. Är ju bara 40-ish trotts allt.

Elbilar kommer dominera mer och mer då tekniken är i sin linda och redan nu överlägsen.

Flygande ”bilar”, kommer bli en fluga för de rika. I alla fall till en början. Dom som inte redan hade råd med hellikopter kommer kunna leasa dem som bilar. Eller åka som taxi.

Med tech, livsförlängande och bättre sjukvård kommer tillse att dagens barn blir över 100 år.

Det är vad jag tror.
Citera
2025-11-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Tänk att vara 90 år och fortfarande klara det en 30–40-åring gör utan problem.

Du är nog 30 någonting och du sitter vid en skärm och postar dumheter på nätet. Varför skulle inte en 90-åring klara av det lika bra eller bättre än dig, redan idag? Så behövs inga vetenskapliga upptäckter för det.
Citera
2025-11-21, 23:34
Medlem
Robotar som bistår i hushållet, tvättar, städar, stryker, lagar mat, allt det där vardagliga som tar en massa tid man helst skulle ha till annat. Där tror jag det kommer hända omvälvande saker inom denna tidshorisont.
Citera
2025-11-21, 23:41
Medlem
Ja att all reklam tas bort, det måste ändå vara optimalt.
Fönster som dyker upp i klicker så dåligt.
Bättre att ha sökmotor till att hitta vad man vill, onödigt bara för man sökt på cykel så får man reklam om cyklar i alla forum.

Men iaf kanske styrd mobil med ögonen när man kollar uppåt så skrollar den dit.
Så säger man klick när man tittar på en länk

Eller om man tittar lite länge så klickar den där
Senast redigerad av troligengud 2025-11-21 kl. 23:44.
Citera
2025-11-22, 00:17
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Hemsidor som inte består av 95% reklam hade varit coolt.

Eller sökmotorer som inte bara visar reklam. Eller medier som inte visar olika riktade nyheter till olika läsare (typ aftonbladet). Eller varför inte streamingabonnemang som inte visar reklam trots man betalar en massa.
Citera
2025-11-22, 01:11
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men det jag ser fram emot mest är utvecklingen inom medicin och mäniskokroppen.
Var väl förra året som forskare i japan hade lyckats odla fram nya tänder, bara det skulle va fantastiskt då jag dragit ut 2.

Bota eller bromsa cancer kan man redan idag men bara vissa sorter, tror det kommer gå att bota fler sorters cancer i framtiden.
Eller så har man lärt sig odla nya kroppsdelar och sen bara syr fast dom?
Medicin känns hett. Annan teknik är ganska marginell om vi likväl åldras och blir sjuka. Där kommer framsteg ske kontinuerligt länge till.
Övervakning också hett. Mindre tolerans mot kriminalitet och blir lättare att samköra data. Finns inga begränsningar här, tekniken finns redan och "rent mjöl"-människor kommer bestämma.

Robotik känns ljummet. Specifika framsteg här och där, men generaliserade robotar känns avlägset än.

Rymdresor är ännu kallare. Till Mars och den storleksordningen, absolut. Men kan inte se hur det kommer förändra nåt.
Citera
2025-11-22, 01:28
Medlem
salkiNskis avatar
Citat:
Hemsidor som inte består av 95% reklam hade varit coolt.

Adblock finns det är 2025
Citera
2025-11-22, 02:06
Medlem
Första tanken som slog mig var ett gammalt uttalande av den fd ordföranden för FFII, Hartmut Pich, vid ett gräl med generaldirektören för det finska patentverket, för sådär 15 år sedan då amerikanska bolag lobbade Bryssel för att tillåta mjukvarupatent i europa:

Once things have been broken down to perfect mathematical models, there is not much inventing to expect in the future, apart from further improvements of mathematical models. Do you want old things to be patentable over and over again just to keep your business going?

Men jag tror det kan komma nya botemedel mot diverse sjukdomar, mycket bara genom att fortsätta på den inslagna vägen. Är inte såå länge sedan som en cancer-diagnos närmast var en dödsdom, idag är det inte riktigt så.

Vi kommer att se nya material eller gamla som kan ges nya egenskaper eller användas på nya sätt. Kolla bara hypen kring vätgas idag..

Vad som alltid har grumlat siandet om framtiden är det som kallas disruptiv teknik. Den är inte bättre än den gamla på det den gamla var bra på, den är bra på något nytt som ofta inte förstås förrän i efterhand.

Två exempel. Facit var en gång en av sveriges största arbetsgivare. De tillverkade elektromekaniska räknemaskiner, skrivmaskiner osv.. De hade en utvecklingsavdelning som såg det där med datorer.. Men var en liten avdelning som levde ett undanskymt liv, men tillverkade datorer som ansågs bättre än IBMs. Facits ledning funderade om det där med datorer och miniräknare var nåt att satsa på. Så de frågade sina gamla stora kunder om intresse fanns. Noll intresse - De har ju inte ens en pappersremsa.. Några år senare gick Facit omkull, över tio tusen blev arbetslösa.

Nästa exempel. Vår svenska kameratillverkare Hasselblad. De insåg mycket tidigt det där med digitala bildsensorer. Till OS i Los Angeles 1984 hade de försett några fotografer med dessa kameror, som åtminstone hade upplösning nog för tryck i den tidens tidningar och teknik för att skicka bilddatan över det analoga telefonnätet. Resultatet var att svenska tidningar kunde publicera bilder före tidningarna i Los Angeles. Så Hasselblad frågade sina gamla stora etablerade kunder om intresse fanns. Inte alls tyckte dem, vad skall vi med kameror som har upplösning som en leksak.. Hasselblad var mycket nära konkurs när de digitala kamerorna gjorde sitt genombrott över tio år senare..

Filmtillverkaren Kodak gjorde också samma tavla, trots att de också var mycket tidiga med att utveckla bildsensorer. Tiotusentals blev arbetslösa, fabriker lades ned osv..

Så, vad kan framtidens disruptiva teknik vara? Det här med drönare sågs också mest som en leksak för inte så länge sedan, ungefär som ett radiostyrt flygplan som såldes i hobbyaffärer. Men har idag förändrat krigföringen. Tror vi kommer se mer utveckling där..

Print on demand, men då inte böcker utan 3D printade prylar. Kanske hela fabriker med väldigt lite mänsklig hand, print on demand. Även i metall.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-11-22 kl. 02:07. Anledning: Glömde
Citera
2025-11-22, 05:52
Avstängd
Att det går åt helvete.
Citera
2025-11-22, 06:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Va? Maskininlärning är ett välförstått koncept, det är inte utomjordisk teknologi som hittats under pyramiderna. LLMs tränas på kopiösa mängder text för att "lära" sig statistiska förhållanden mellan ord & symboler. LLMs har noll kognitiv förmåga, på samma sätt som en SQL-databas har noll kognitiv förmåga, skillnaden är att du indexerar en databas med naturliga språk när du "pratar" med ChatGPT.

Nej. Vi vet inte hur de fungerar eftersom vi inte bygger dem. Vi odlar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in