2025-11-21, 08:45
Medlem
Nå, med tanke på att 80-åriga pedofiler är för gamla för att straffas så antar jag att även 90-åringar har straffimmunitet fast det kanske inte gäller ifall man förolämpat nyadeln?
Citera
2025-11-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Straffa en gammal, multisjuk 90-åring för hans åsikter.

Vad fan sysslar Sverige med?

Lägg ner HMF-lagen!
Det är inte åsikterna han ev straffas för. Hade han behållt sina åsikter för sig själv eller delat dem med några åsiktevänner så hade det var helt OK. Nu skulle han prompt kasta dessa åsikter i nyllet på personer som var där oh jobbade för att han skulle ha en dräglig tillvaro.

För min del kan man strunta i att åtala honom bara man portar honom från restaurangen. Han kan laga sin egna mat på rummet eftersom han inte kan sköta sig bland andra människor.
Citera
2025-11-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nå, med tanke på att 80-åriga pedofiler är för gamla för att straffas så antar jag att även 90-åringar har straffimmunitet fast det kanske inte gäller ifall man förolämpat nyadeln?
Det är väl bara fängelse som man kan slippa pga ålder och sjukdom. Böter går finfint att dela ut både till peddon och rasister.
Citera
2025-11-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Nej det är inte sjukt, bra att han blir dömd för sitt agerande. Han bör se över hur han blir när han dricker.

Förargelseväckande beteende ska han dömas för alternativt också för hets mot folkgrupp.

Det är viktigt att hålla två saker isär:
moraliskt olämpligt beteende och brottslighet.

Att en 90-åring muttrar olämpliga kommentarer är självklart inte okej – men frågan är om det verkligen når upp till kriterierna för “hets mot folkgrupp”.

1. Berusning och ålder
Två snaps är för de flesta äldre inte en mängd som leder till fylla. Det är också viktigt att ta hänsyn till att en 90-åring inte har samma impulskontroll, sjukdomsbild eller sociala funktion som en 40- eller 50-åring. Svensk rätt tar normalt hänsyn till både ålder och förmåga.

2. HMF kräver avsiktlig spridning
För att döma någon för hets mot folkgrupp krävs att uttalandet riktas mot en grupp som sådan och att det sker med viss spridning eller avsikt att påverka allmänheten.
Här handlar det om en äldre man som muttrar i en matsal – inte ett politiskt budskap, inte propaganda, inte spridning i offentligheten.

3. Yttrandefrihetens gränser
Yttrandefriheten innebär inte att allt är lämpligt att säga, men vi måste ändå kunna skilja på:
– uppriktigt otrevligt beteende
– kontra ett straffrättsligt hatbrott.
Annars hamnar vi i ett läge där spontana, ogenomtänkta utbrott kriminaliseras – vilket inte är tanken med lagen.

4. Konsekvens– och proportionalitetsprincipen
Är det proportionerligt att dra en 90-åring inför domstol för en enskild kommentar?
Det är rimligt att diskutera bemötande, rutiner och personalens trygghet – men juridiskt är det viktigt att vi inte sänker ribban för vad som räknas som brott.

Man kan tycka att hans ord var fel utan att samtidigt tycka att staten ska lösa allt genom straffrätt. Det är två olika frågor som ofta blandas ihop i debatten.
Citera
2025-11-21, 09:11
Medlem
Kan gå illa nu för tiden när man blivit gammal och gaggig, förr brukade det tas hänsyn till att åldersförändringarna i hjärnan kan göra att även de som varit de mest propra och hänsynsfulla kan bli hemska och obehagliga att ha och göra med. Gubben var ju på ett ålderdomshem också och du hamnar inte där i dag om du inte är döende eller dement. Känns löjligt att det blir en polissak av det.
Citera
2025-11-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Nej. Syftet med att kriminalisera trakasserier är inte att förhindra tårar. Jag vet inte ens varför du tror att de blev ledsna. Det är trakasserierna som är problemet, de undersöker inte hur ledsna målet för trakasserierna blev och går efter det. Jag hade inte blivit "ledsen" om jag blev trakasserad, likväl är det olagligt att trakassera mig. Precis som det är olagligt att trakassera personalen på ens boende. Du måste helt enkelt acceptera att Sverige är ett land där trakasserier är straffbart.

Jag tror inte 90-åringen var ute just för att trakassera. Han ventilerade sina tankar på ett icke PK-vänligt sätt i dagens Sverige.

Är själv kvinna, ljusblond med blå ögon, 60 plus. Bär inte slöja (hijab) men har kjolar som slutar under knät. Ser proper ut. Har blivit kallad 'äckliga hora', tillsagd 'du ska inte vara ute ensam, var är din man?' samt 'vill du kn----a, va?' av främmande män. Det är inte Kalle eller Pelle som har uttalat detta och hände bl.a. när jag åt middag på restaurang med en väninna.

Om inte detta är trakasserier och integritetskränkning, så vete gudarna. Jag känner mig inte alls trygg i detta men skulle jag göra en anmälan så tror jag den skulle läggas ner. Varför? Rättsystemet har tydligen fullt upp med att jaga efter 90-åringar som muttrat något och liljekonvaljplockande florister.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-21 kl. 09:20.
Citera
2025-11-21, 09:22
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Kan gå illa nu för tiden när man blivit gammal och gaggig, förr brukade det tas hänsyn till att åldersförändringarna i hjärnan kan göra att även de som varit de mest propra och hänsynsfulla kan bli hemska och obehagliga att ha och göra med. Gubben var ju på ett ålderdomshem också och du hamnar inte där i dag om du inte är döende eller dement. Känns löjligt att det blir en polissak av det.

Håller med dig. Dock får jag för mig att man iom detta är intresserade av att statuera exempel, omkring att dra åt snaran om vad som är okej och inte längre okej. Ingen ska få uppföra sig på dylikt vis, inte ens när du är gammal, grå, bitter och halvsenil. Det som kommer ske härnäst, är att barn kommer att få sura eftergifter när de yttrar sig på samma klena vis.

Men, vi får väl även hoppas, att iaf några, upplever detta som en väckarklocka, omkring att uppföra sig hyggligare och vuxet mot sin omgivning.
Citera
2025-11-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är ju mest kvinnor som jobbar på äldreboenden.

Hur gör de i praktiken när en gammal man insmord i sin egen avföring ska bli rengjord?

Muslimska kvinnor ska väl inte se andra män nakna, än mindre röra vid deras kroppar?
De som är så extremt troende tar knappast jobb där det krävs att de ser och rör andra män. De som bara är "vardagstroende" (bär hijab men ber inte fem gånger om dagen) har inga problem med att tvätta rent gubbar.
Jag har jobbat inom äldreomsorgen och de kollegor som var muslimer jobbade på minst lika bra som de svenskfödda, om inte bättre. Omtyckta av gamlingarna var de också.
Citera
2025-11-21, 09:43
Medlem
Threadkillers avatar
Otroligt löjligt att anmäla. Hade en 90-årig blatte sagt något elakt till mig så hade jag viftat bort det just därför att det var en 90-årig gubbe.

Men sådana är de, blattarna - inte nog med att ta över vårt land, utan en gammal gubbe som protesterar ska straffas för det. Fy fan, längtar verkligen till den dag de skickas hem.
Citera
2025-11-21, 09:45
Medlem
-GGs avatar
"Demokratihotande Brottslighet"

Vilken fin term för att säga att det mångkulturella riket måste bestå.
Och att man hatar förändringar om man inte själva styr dem och folket.

Progressiv som det nya redskapet för förtryck och censur.

Där alla grupper utom svenskar ska tjäna på Sverige och demokratin.

Man har byggt in fullt med regimbevarande egenskaper i staten, samtidigt som man har så många åsikter om andra länders ledare.
Citera
2025-11-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men alla de tusentals muslimer som skriker död åt judarna varje dag på våra gator…?
När ska de åtalas?
Du inser att tråden handlar om att inte vara lika inför lagen. Inte om om personers ansvar.

Whataboutism är vanligt på flashback men icke desto mindre korkat!
Citera
2025-11-21, 09:49
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men alla de tusentals muslimer som skriker död åt judarna varje dag på våra gator…?
När ska de åtalas?
Du inser att tråden handlar om att inte vara lika inför lagen. Inte om om personers ansvar.

För att inte tala om vad varenda moske predikar varje vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in