2025-11-20, 23:52
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Jag tror inte Putin vill någonting av allt det där. Han har dödat så många ryssar nu att han aldrig går säker i sitt eget land. Han är körd. Han vill absolut inte öppna upp landet, få fred, mm, för Putin är det perfekt att ryssar inte kan resa ut, att utlänningar inte kan åka in. Han ÄLSKAR sanktionerna. Det bästa för att få bort på äcklet Putin är att lätta på sanktionerna. Det är det han är rädd för. Så länge Ryssland är som något slags Nordkorea är han säker - inte annars. Ska man få bort Putin (vilket är A och O) måste man lätta på sanktioner, göra det lätt för vanliga ryssar att åka ut och in, m.m.

Bra beskrivning. Fred är det sämsta tänkbara alternativet för Putin och hans gäng. Med ständigt krig kan han fortsätta plundra landet och förtrycka medborgarna på ett sätt som vore otänkbart annars.
Citera
2025-11-21, 00:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Bra beskrivning. Fred är det sämsta tänkbara alternativet för Putin och hans gäng. Med ständigt krig kan han fortsätta plundra landet och förtrycka medborgarna på ett sätt som vore otänkbart annars.

Han säger dessutom att han ska leva till 120 år eller för evigt. Skulle inte förvåna mig om det blir så. Om jag skulle vara politiker skulle jag säga att det är han, bara han, inte Ryssland ens, utan bara detta äckel som har styrt och förstört ett land som skulle kunna vara vilket land som helst, som har gjort allt detta hemska. Dom som dillar om att "ryssar" är ett "speciellt folk" är så sjuka så att de har tappat det helt. Någon fucking Jens Liljestrand på Expressen dillar om detta som värsta haschtomten. Ryssar är 1000-tals olika nationer och etniciteter från jordens alla hört, till skillnad från svenksar som är väldigt homogena. Svenskar är homogena, inte ryssar!
Citera
2025-11-21, 00:48
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag har tänkt så under lång tid. Många, särskilt Europas ledare, fortsätter trots allt att klamra sig fast vid hoppet om motsatsen.

Ryssland är ett efterblivet och genomäckligt land på alla sätt och vis, men den fårskallighet som präglar Europa får mig nästan att tänka att kontinenten till slut förtjänar följderna av sin egen idioti, vad än dessa följder blir.

Ta Tyskland som exempel. De avbröt sin handel av ryskt stål så sent som förra månaden. De slirar fortfarande på att skicka Taurus-missiler till Ukraina.

Sen de beslagtagna rysspengarna som ingen vågar använda. Ryska skuggflottan som får tuta och köra på helt fritt.

Det är ett konstant mesande och fjesande från flera europeiska länder, medan Ryssland kämpar på som om hela deras existens stod på spel (trots att det i praktiken bara handlar om Putins storhetsvansinne och nu även hans överlevnad).

Det är inte så lätt som du tror. Att beslagta annans egendom på bank är aldrig OK. Det kommer att leda till att hela det finansiella systemets kollaps kanske. Visst, idag är det Ryssland, men hur bekväma tror du att Venezuelas rikingar eller Kinas eller Sudans är med den sortens policy? Det är inte OK. Jag gillar inte Putin, han är hemsk, men det här skulle slå mot helt oskyldiga ryssars sparpengar, vilket inte är OK. Varför ska andra vanliga ryssar stå till svars för Putin? Det är russofobi.
Citera
2025-11-21, 01:05
Medlem
Citat:

Det är inte så lätt som du tror. Att beslagta annans egendom på bank är aldrig OK. Det kommer att leda till att hela det finansiella systemets kollaps kanske. Visst, idag är det Ryssland, men hur bekväma tror du att Venezuelas rikingar eller Kinas eller Sudans är med den sortens policy? Det är inte OK. Jag gillar inte Putin, han är hemsk, men det här skulle slå mot helt oskyldiga ryssars sparpengar, vilket inte är OK. Varför ska andra vanliga ryssar stå till svars för Putin? Det är russofobi.

Det finns ingenting som en "oskyldig ryss".
Citera
2025-11-21, 01:10
Medlem
Citat:
Jag tror inte Putin vill någonting av allt det där. Han har dödat så många ryssar nu att han aldrig går säker i sitt eget land. Han är körd. Han vill absolut inte öppna upp landet, få fred, mm, för Putin är det perfekt att ryssar inte kan resa ut, att utlänningar inte kan åka in. Han ÄLSKAR sanktionerna. Det bästa för att få bort på äcklet Putin är att lätta på sanktionerna. Det är det han är rädd för. Så länge Ryssland är som något slags Nordkorea är han säker - inte annars. Ska man få bort Putin (vilket är A och O) måste man lätta på sanktioner, göra det lätt för vanliga ryssar att åka ut och in, m.m.

Det är någonstans tvärtom i längden, ju mer Ryssland blir som Nordkorea, ju mer kommer bägaren rinna över. Att lätta på sanktioner kan vara det dummaste förslaget någonsin, det hade passat Putin och hans gäng perfekt. "Vanliga ryssar" brukar få saker gjorda som leder till förändring när ca 25% av befolkningen tycker att saker och ting skötts dåligt. Att bomba bostadshus i Ukraina i tid och otid är något "vanliga ryssar" förhoppningsvis tycker är dåligt.

Nu är det väl tyvärr så att endast ca 15% tycker att detta är droppen just nu, men de blir fler och fler.
Citera
2025-11-21, 01:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Det finns ingenting som en "oskyldig ryss".

Nej, det kan man säga, men fienden för Ryssland är Ryssland. Putin dödar ju sin egna, han har ingen respekt för ryssar, verkar t.o.m. som att han har mer respekt för ukrainare faktiskt. Jag bryr mig inte om Ukraina ett dugg, det man borde koncentrera sig på är istället regimbyte i Ryssland. Allt skulle ändras då. Ukrainra skulle få tillbaka alla sina gränser, som de tydligen bryr sig så mycket om, med mera. D
Citera
2025-11-21, 01:16
Medlem
Citat:

Beslagta alla frysta ryska tillgångar och använd dem för att stötta Ukraina, detta handlar alltså om en diktator som i över 20 år skapat en maktelit som dränerat en större del av folket i Ryssland på livskvalité till förmån för att gå in i krigsekonomi för att invadera grannländer. Putin tror han lever på 1800-talet och spelar "age of empires" efter att ha spenderat för mycket tid isolerad nere i arkiven under covid-pandemin, detta handlar alltså inte om några oskyldiga ryssars sparpengar.

Det är inte svårare än så egentligen.
Citera
2025-11-21, 01:18
Medlem
Som väntat kommer Putin och Ryssland få som dom ville, oväntat.
Citera
2025-11-21, 01:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Beslagta alla frysta ryska tillgångar och använd dem för att stötta Ukraina, detta handlar alltså om en diktator som i över 20 år skapat en maktelit som dränerat en större del av folket i Ryssland på livskvalité till förmån för att gå in i krigsekonomi för att invadera grannländer. Putin tror han lever på 1800-talet och spelar "age of empires" efter att ha spenderat för mycket tid isolerad nere i arkiven under covid-pandemin, detta handlar alltså inte om några oskyldiga ryssars sparpengar.

Det är inte svårare än så egentligen.

Exakt. Misstänker samma sak.Dessutom har han glömt bort hur han en gång såg ut, efter alla ansiktsoperationer. Det där breda, bulliga, asiatiska ansiktet hade han inte ens år 2000. Nu är han plötsligt superasiat, precis som alla som ansiktsopererat sig för mycket. Och så kör han sitt Rysslandsnarrativ som Ryssland som ej europa, mmem.
Du har mycket rätt i det du skriver, men jag tvivlar på effekten. Det är verkligen sjukt hur en enda person kan hålla en hel nation i schack. Men jag misstänker (eller rättare sagt har tänkt länge) att själva landets utspriddhet är till förmån för Putin. Folk i Voronezj, en ganska stor stad, tänker att det inte spelar någon roll vad vi gör här, för i Rostok skiter de i det, och Rostok är ändå miljonstad med metro. . Osv. Jag tror att det är många, många i Lettland, Ryssland överallt som tänker som jag och som bara väntar på den tändande gnistan.
Citera
2025-11-21, 01:52
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt, men jag är inte säker. Ryssland är enormt stor sett till geografin, och folket är inte alls något specifikt "ryskt" som sjuka människor i Sverige (Jens Liljestrand, ärkenazzzisten på Expressen vill få oss att tro). Tvärtom är Ryssland och ryssar extremt genetiskt differentierade, till skilland från svenskar som är ganska homogena.

Så nazisten Jens Liljestrand har fel! Jens har säkert nazisttyskar i bagaget också! För mig är det uppenbart att så är fallet. Vilket jävla vider!

Nu till väsentligheterna. Nordkorea, som du tar upp som exempel, håller i sig. Trots omvärldens tryck. Hörde just ett skrämmande rep om en nordkorean som skärde av sig fingrarna för att slippa åka till fronten och hellre åkte tillbaka till Nordkorea. Jag är inte så säker på att den där taktiken att isolera fungerar så bra. Kanske borde man ändå tillåta en amerikansk invasion av Ryssland - för att få ett slut på systemet en gång för alla.

Nordkorea håller inte i sig överhuvudtaget. Det är en nation som titt som tätt upplevt svält på 2000-talet. Det är jättedåligt. Andra länder som upplevt detta under denna period är tex Afghanistan, Yemen och Sydsudan. Nordkorea har det alltså ungefär så dåligt det kan bli.

Ryssland kommer förhoppningsvis inte hamna där, men det har skapats en möjlig brytpunkt där ryska folket faktiskt kommer säga ifrån vid något tillfälle. För man ska inte tro att Kina kommer vara Rysslands räddare i nöden för alltid. Det var inte längesen Ryssland pissade på Kina när Kina var i ett underläge gentemot Japan.
Citera
2025-11-21, 01:56
Medlem
Citat:
Exakt. Misstänker samma sak.Dessutom har han glömt bort hur han en gång såg ut, efter alla ansiktsoperationer. Det där breda, bulliga, asiatiska ansiktet hade han inte ens år 2000. Nu är han plötsligt superasiat, precis som alla som ansiktsopererat sig för mycket. Och så kör han sitt Rysslandsnarrativ som Ryssland som ej europa, mmem.
Du har mycket rätt i det du skriver, men jag tvivlar på effekten. Det är verkligen sjukt hur en enda person kan hålla en hel nation i schack. Men jag misstänker (eller rättare sagt har tänkt länge) att själva landets utspriddhet är till förmån för Putin. Folk i Voronezj, en ganska stor stad, tänker att det inte spelar någon roll vad vi gör här, för i Rostok skiter de i det, och Rostok är ändå miljonstad med metro. . Osv. Jag tror att det är många, många i Lettland, Ryssland överallt som tänker som jag och som bara väntar på den tändande gnistan.

Ja Putin och hans kompisar är körda, så är det ju. Klockan har redan börjat ticka för dem. Tar man ett så dåligt beslut som att invadera Ukraina år 2022 och inte lyckas genomföra det snabbt, så får man givetvis stå till svars för det förr eller senare. Det är de väl medvetna om. Därför kommer de också ta stora risker för att försöka slippa just detta.
Citera
2025-11-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Som väntat kommer Putin och Ryssland få som dom ville, oväntat.

Jag påstår att Putin inte fick som han ville och inte heller kommer få det. Ryssland däremot kanske kan bli av med honom och så småningom inse att det kanske fungerar bättre om man inte låter en störd diktator styra och ställa helt fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in