2025-11-20, 19:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är från skolenkäter (och en metastudie som sammanställt flera), runt 14%-15% var ganska konsekvent.

Om du undrar hur många av barnen som "regelbundet" fick stryk av sina föräldrar så var det 5%.

i det här fallet var det från skolenkäter (1000tals elever ) ålder 13, 15 och 17.

psykisk och sexuelt våld var lägre, så fysiskt våld är det vanligaste "våldet" som barn utsätts för av mamma och pappa. (enligt barnen då, som utsätts och inte utsätts för det....)

edit: dina personliga upplvelser är ju inte mer värdefulla än någons som körts ihjäl i trafiken. så anekdotiska utgångspunkter för att förstå saker i en större kontext (eller ja , i någon kontext öht) är ju minst sagt . helt värdelösa...
Jag är matematiker och jag ville bara varna för att en del siffror i debatten är sanna men ger ändå en falsk bild av verkligheten. T.ex alla enkäter där man frågar någon "har du utsatts för brott någon gång" och 70% svarar ja och den siffran är totalt meningslös för det kan vara en gång 1973, men förstår man inte siffran kan den användas för att motivera 10.000 nya poliser i Sverige.

Det är inte alltid fel att använda anekdotisk bevisföring. T.ex vet jag att det är bra att bo i Sverige, från vad jag kan se med egna ögon, så jag skriver det på FB. Jag kan förbättra min kunskap om media och samtal med människor bekräftar samma sak, även om det också är anekdotiskt.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-20 kl. 19:20.
Citera
2025-11-20, 19:20
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kvinnor är av naturen programmerade att hitta män bättre än sig själva.
Det där påminner mig om följande text från DN, som inte bara tar upp fenomenet att kvinnor har en tendens att göra sin valda man till sin överman, utan även tar upp en intressant tolkning av vad som menas med patriarkat:
– [...] Nå, kvinnor väljer ofta att göra sin man till sin överman, vare sig mannen vill det eller ej. Och det är inte helt och hållet mannens fel, eller hur? Mina föräldrar är båda i nittioårsåldern, och jag ser hur mycket auktoritet och makt min mamma har gett min pappa genom åren – och hur mycket tid hon lägger ner på att underminera den. Hur arg hon är på honom för att han inte kan leva upp till hennes förväntningar. Och ändå ger hon hela tiden tillbaka makten till honom!
Men om det är något kvinnor gör mot sig själva… Varför gör de det?
– Det är det som är patriarkatet, inte sant?
https://www.dn.se/kultur-noje/bocker/tessa-hadley-kvinnor-valjer-ofta-att-gora-mannen-till-sin-overman/
Citera
2025-11-20, 19:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det där påminner mig om följande text från DN, som inte bara tar upp fenomenet att kvinnor har en tendens att göra sin valda man till sin överman, utan även tar upp en intressant tolkning av vad som menas med patriarkat:
– [...] Nå, kvinnor väljer ofta att göra sin man till sin överman, vare sig mannen vill det eller ej. Och det är inte helt och hållet mannens fel, eller hur? Mina föräldrar är båda i nittioårsåldern, och jag ser hur mycket auktoritet och makt min mamma har gett min pappa genom åren – och hur mycket tid hon lägger ner på att underminera den. Hur arg hon är på honom för att han inte kan leva upp till hennes förväntningar. Och ändå ger hon hela tiden tillbaka makten till honom!
Men om det är något kvinnor gör mot sig själva… Varför gör de det?
– Det är det som är patriarkatet, inte sant?
https://www.dn.se/kultur-noje/bocker/tessa-hadley-kvinnor-valjer-ofta-att-gora-mannen-till-sin-overman/
Patriarkatet är även att män i snitt är 2 år äldre än sina fruar, vilket gör att de i princip alltid ligger före i erfarenhet, lön, bostad, kompetens osv. Så orättvist.
Citera
2025-11-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag är matematiker och jag ville bara varna för att en del siffror i debatten är sanna men ger ändå en falsk bild av verkligheten. T.ex alla enkäter där man frågar någon "har du utsatts för brott någon gång" och 70% svarar ja och den siffran är totalt meningslös för det kan vara en gång 1973, men förstår man inte siffran kan den användas för att motivera 10.000 nya poliser i Sverige.

ja altså. om barnen är 13, 15 och 17. och skolenkäten i fråga gjordes 2008 (15.2%)(, så förstår du väll att "jag är matematieker" inte är ett argument i sak....

eller en annan som gjordes 2016-2017 som gjordes av 15 och 17 åringar (14% (och 5% "regelbundet")

eller är "jag är matematiker = jag är idologiskt besatt och rätt feterbliven" ?

Citat:
Man kan använda anekdotisk bevisföring. T.ex vet jag att det är bra att bo i Sverige, från mitt eget liv och vad jag kan se med egna ögon, så jag säger det på FB. Jag kan stärka min åsikt ifall media och samtal med människor bekräftar samma sak, även om det också är anekdotiskt.

Ja fast det har ju ingen bäring på verkligheten. inte ens din egen, så varför ska det ha det för någon annan.....
Citera
2025-11-20, 19:32
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Det mesta jag såg i min feed den 19e var olika postningar om hur dåliga män är. Hur våldsamma etc.
Rätt sjukt att man inte ens på den dagen kan säga något snällt.
Som att man på kvinnodagen bara skulle prata om härskartekniker från kvinnliga ledare.
Citera
2025-11-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Ja. Jag förstår ordet norm.
En norm kräver tre saker. Kollektiv förväntan. Social sanktion. Stabilt grupptryck. Inget av det finns här. Det handlar om individuella mönster och praktiska villkor. Inte om en gemensam regel.
Normer handlar om vilka förväntningar omgivningen har på en. Menar du att kvinnor och män har exakt samma förväntningar på sig?
Citera
2025-11-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Det mesta jag såg i min feed den 19e var olika postningar om hur dåliga män är. Hur våldsamma etc.
Rätt sjukt att man inte ens på den dagen kan säga något snällt.
Som att man på kvinnodagen bara skulle prata om härskartekniker från kvinnliga ledare.
Det kan ju bero på att En vecka fri från våld pågår.
Citera
2025-11-20, 20:15
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det kan ju bero på att En vecka fri från våld pågår.

Alltså jag såg flera inlägg där det stod "international mans day" och under skrev de bara om våldet..

Kan de inte skilja på sakerna...?

Skall män aldrig få höra något snällt? Inte ens på sin dag? Kunde man inte lyfta faktumet att de bygger typ hela världen och dör i krig för att rädda folk?
Att de arbetar arslet av sig för att världen ens skall fungera...
Att det finns massa bra män som gör massa bra saker. Att de är fäder, bröder, söner etc.
Citera
2025-11-20, 20:26
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Ska vi vara lite brutalt ärliga – och ändå hålla oss någorlunda sakliga – så ser det ungefär ut så här:

Om man räknar bort partier och personer som vägrar ens nudda vid ord som umgängessabotage, falska anklagelser och könsneutral rättssäkerhet, så försvinner i praktiken:
* S, V, MP, delar av C och förstås hela FI-sfären
* plus stora delar av det som kallar sig “jämställdhetssektor” – myndigheter, bidragsprojekt, kampanjorganisationer – där standardläget är: kvinna = offer, man = problem. De är i praktiken kraftigt könsideologiskt korrumperade och kostar miljarder i bidrag över åren.

Där pratar man gärna om våld i nära relationer, men bara så länge könsrollen är förutsagd i manus. Börjar du nämna pappor som offer, falska anmälningar eller barn som förlorar båda sidor av släkten – då blir det plötsligt “kontroversiellt”, “farlig pseudovetenskap” eller “inte prioriterat just nu”.

Vad finns kvar då, för den som faktiskt vill se reformer kring familjerätt, LVU, skyddade personuppgifter och umgängessabotage?

Grovt förenklat:
* SD: vågar åtminstone prata om socialtjänst, LVU, pappor, rättssäkerhet och könsneutrala formuleringar – ibland slarvigt, ibland bra, men frågorna finns där.
* M/KD: splittrade. Det finns en konservativ/liberal-falang som fattar grejen med rättssäkerhet, barnens rätt till båda föräldrarna och kritik mot systemfel – och en mer feg PR-falang som hellre säger “våld mot kvinnor” i varje mening och hoppas slippa bråk.
* L och delvis C: enstaka individer som är skarpa i rättighetsfrågor, men partilinjen är ofta rädd för att utmana genusnarrativet.
* Småpartier utanför riksdagen (typen MED och liknande): pratar ofta mer öppet om rättsstat och myndighetskritik, men har noll tryck i riksdagen.

Det viktigaste är kanske inte etiketten på partiet, utan:
* Vem vågar säga offentligt att även män och pappor kan vara offer för systemfel?
* Vem vågar kräva könsneutral statistik och lagstiftning – inte bara pressmeddelanden om “kvinnors utsatthet”?
* Vem vågar prata om falska anklagelser utan att samtidigt relativisera äkta våld?

Den där “vem”-frågan är rätt avslöjande. Om du rensar bort alla som reflexmässigt säger “män är förövare, kvinnor är offer” – hur många politiker har du faktiskt kvar att rösta på?

Det är först när den listan blir pinsamt kort som man ser varför Internationella mansdagen behövs – inte för blommor och ballonger, utan för att någon överhuvudtaget ska våga prata om pojkar, män och pappor utan att be om ursäkt först.

Tack för en bra sammanfattning!
Citera
2025-11-20, 20:28
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Patriarkatet är även att män i snitt är 2 år äldre än sina fruar, vilket gör att de i princip alltid ligger före i erfarenhet, lön, bostad, kompetens osv. Så orättvist.

Man får väl utgå ifrån att man har justerat för kända snedvridande faktorer? Annars försvinner ju mycket av värdet i en undersökning.
Citera
2025-11-20, 22:23
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Förresten du nämner psykisk misshandel som något som kvinnor håller på med mot sina barn? Var kan man läsa det? I min värld skulle väl en man också kunna kalla sin son värdelös osv. osv. och va ett arsle mot sitt barn? Jag har en vän där hans far sa sådant till honom, ingen fysisk agning dock. Den vännen blev alkoholist sedan.

Om det är så att det finns statistik att kvinnor håller på med mer psykisk terror och att samtidigt den fysiska agning har gått ner vilket kanske är mer mäns värld när det gäller mot sina barn.

Då kan man ju förstå varför de där 78% blir suspekta när det kommer till dom socialtanterna som sitter och gör sina bedömningar.

Finns det någon statistik på det påståendet att kvinnor psykisk misshandlar sina barn till mycket större del när det gäller barnmisshandel?

Vet inte om det är nåt sånt här du vil ha eller hårdare fakta: Kort version, rakt i löptext, med siffror och pedagogik:

Psykisk barnmisshandel är ett av de mest underrapporterade områdena i hela barnskyddet. Socialstyrelsens egna uppskattningar visar att minst 40–50 % av all barnmisshandel är psykisk, men bara 5–10 % av fallen syns i statistiken – alltså ett mörkertal på 90–95 %. När forskare försöker kartlägga vem som utför den psykiska misshandeln blir mönstret alltid detsamma: både mammor och pappor, men mammor dyker oftare upp i materialet vid emotionell försummelse och nedvärderande beteenden, helt enkelt för att de är huvudförälder i cirka 70–80 % av ensamhushåll och står för 60–70 % av all vardagsomsorg. Mer tid = större påverkan, åt båda håll.

Det betyder inte att ”kvinnor är värre” – det betyder att deras destruktiva beteenden oftare förblir osynliga. Och det speglar sig i siffrorna: i vårdnadsmål där pappan påstår psykisk misshandel från mamman skrivs det in i akten i under 10 % av fallen, medan motsvarande påståenden från mamman skrivs in i 70–80 %. Det är samma mörkertal som Tystnadens pris 2025 avslöjar i våld i nära relationer: män står för nästan hälften av de utsatta, men dokumenteras korrekt i bara en bråkdel av fallen.

Poängen: den som gör mest psykiskt skada på ett barn är den förälder som barnet är mest beroende av – inte den som råkar vara starkare fysiskt. Det är därför 78 % ensam vårdnad till mammor inte kan tolkas som att ”78 % av pappor är farliga”, utan som ett resultat av att mammors psykiska våld och manipulation nästan aldrig noteras, medan pappors minsta svaghet skrivs in och ofta överdrivs. De flesta föräldrar är såklart inte våldsamma alls – över 95 % av alla barn i Sverige växer upp utan någon form av misshandel – men i de svåra fallen är systemet blint på ett sätt som drabbar just pappor och barn.

Och exakt därför behövs Internationella Mansdagen den 19 november. Inte för att män ska få applåder, utan för att mörkertalen är enorma, att mäns utsatthet knappt registreras, och att barn förlorar sin pappa i onödan när myndigheter fortfarande jobbar med könsroller från 1980-talet. Det här handlar inte om könskrig – det handlar om att skydda de barn som hamnar i de där 5 % där allt går fel.
Citera
2025-11-20, 22:32
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Jag känner inte till några män som slagit sina barn i Sverige, nej. Samtliga som gjort detta, finns enstaka artiklar i media, hämtar polisen direkt och de får lång tid i fängelse. Några 100 per år? Av 1M fäder med små barn.

Mäns våld mot barn är så sällsynt att det inte kan användas som argument mot någonting alls, särskilt inte i skilsmässofall t.ex. Gränsfall om ens mäns våld mot kvinnor längre kan användas som argument. Nu är antalet män som dödat sina kvinnor nere på 6 st i år. T.ex dör 4000 svenskar av fallolyckor, som man sällan talar om.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/minskning-av-dodligt-relationsvald-i-sverige/

Ja, men det behöver nog bli mindre svart-vitt än så. Ja, dödligt våld mot barn och partner är ovanligt i Sverige. Men: Forskningen visar att 3–5 % av alla barn någon gång utsatts för allvarligare fysisk misshandel av en vuxen. Det är tiotusentals barn, även om bara en bråkdel syns i polis och media. Att du “inte känner någon” säger mest att mörkertalet är stort – föräldravåld anmäls sällan och leder ännu mer sällan till dom.

Samtidigt stämmer det att dödligt partnervåld minskat över tid till runt 6–10 kvinnor och handfull män per år, vilket i ett land med tio miljoner invånare är låga tal i internationell jämförelse. Utöver det har vi hundratals självmord per år som har kopplingar till psykiskt våld, sannolikt.

Poängen är:
– Våld finns, men det är inte skäl att misstänkliggöra alla pappor i vårdnadstvister.
– Riskbedömningar måste bygga på konkreta fakta i det enskilda fallet, inte på kön.
– Och det måste gå att prata om mammors våld och psykiska övergrepp också – precis det som rapporten Tystnadens pris visade att Sverige ofta missar.

Sådant våld är ovanligt – men verkligt. Det ska tas på allvar när det finns, men får inte användas som slentrianvapen mot pappor. Det är så man får både trygghet och rättssäkerhet.
Senast redigerad av ExtremaMitten 2025-11-20 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in