2025-11-20, 15:56
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Håller med. Jag ska försöka linda in allt det här på nåt sätt i ett meddelande till det gamla etablissemangspartiet KD.

Ja, de har ju inte mycket att förlora.
Citera
2025-11-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Ja, de har ju inte mycket att förlora.

Förresten du nämner psykisk misshandel som något som kvinnor håller på med mot sina barn? Var kan man läsa det? I min värld skulle väl en man också kunna kalla sin son värdelös osv. osv. och va ett arsle mot sitt barn? Jag har en vän där hans far sa sådant till honom, ingen fysisk agning dock. Den vännen blev alkoholist sedan.

Om det är så att det finns statistik att kvinnor håller på med mer psykisk terror och att samtidigt den fysiska agning har gått ner vilket kanske är mer mäns värld när det gäller mot sina barn.

Då kan man ju förstå varför de där 78% blir suspekta när det kommer till dom socialtanterna som sitter och gör sina bedömningar.

Finns det någon statistik på det påståendet att kvinnor psykisk misshandlar sina barn till mycket större del när det gäller barnmisshandel?
Senast redigerad av Vintageman 2025-11-20 kl. 16:16.
Citera
2025-11-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Nej. Det är inte en patriarkal norm. Det är ett beteendemönster som varierar mellan individer och grupper. Ingen lag, ingen institution och ingen sammanhållen kulturordning kräver att män avstår hjälp. Orsakerna är blandade och praktiska. Uppväxt, stigma, tillgång till stöd, ekonomi. Detta är sociala vanor, inte patriarkal norm.
Förstår du ordet norm?
Citera
2025-11-20, 16:14
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Förstår du ordet norm?

Ja. Jag förstår ordet norm.
En norm kräver tre saker. Kollektiv förväntan. Social sanktion. Stabilt grupptryck. Inget av det finns här. Det handlar om individuella mönster och praktiska villkor. Inte om en gemensam regel.
Citera
2025-11-20, 16:16
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Så är det. Men tjänstemän i offentlig tjänst ska följa svenska lagar och behandla ärenden objektivt, rättvist och lika för alla. Att socialtjänsterna är djupt och illa könsideologiskt korrumperade är en skandal som vi talar tyst om. Det skadar Sverige

Objektivt och opartiskt, ja, rättvisa är dock ett subjektivt begrepp och det ska man inte laborera med på myndigheter. Däremot lagenligt och proportionerligt.
Citera
2025-11-20, 16:43
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-vitamin
Håller egentligen med TS men kommer alltid att tänka på denna.

https://www.facebook.com/share/1JRq4jH9s8/?mibextid=wwXIfr

Ingen är ju ute och protesterar?
Men som sagt, bra att det lyfts. Finns dock många mäktiga och inflytelserika män som inget säger. För vi kan inte på riktigt förvänta oss att det är kvinnor som ska driva det här också. Känns rättvist att vi tar en dag var.

Den är kul och jag skrattar men inser att den är ritad av någon som inte förstår att dessa ideella rörelser är olika gamla och den yngre äkta jämställdhetsrörelsen får typ noll i offentliga bidrag medan de könsideologiska vänsterfeministerna göds med cirka 500 miljoner kr årligen i bidrag från oss skattebetalare… 😊
Citera
2025-11-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Självklart speglar media dagens Sverige, bättre än t.ex FB och du. Men länka gärna fakta och utbilda mig om jag har fel.

blir ju alltid lite uppskattningar , men räknar vi konservativt utifrån premissen misshandel (dvs enbart fysiskt våld + fysiskt våld med redskap)

så skulle en konservativ uppskattning få det till 3000+ fall där pappan slår, och ca 1300+ fall där mamman slår. varje år. utifrån generell misshandelsstatetik och hur fall där offret är just ett barn

https://bra.se/rapporter/arkiv/2023-06-20-polisanmalda-brott-mot-barn-i-aldern-7-15-ar

självraporterat
är splitten inte lika stor utan då handlar det om 55%-45% mellan pappor och mammor. men då är det "hela livet (fram till åk 9)"

https://allmannabarnhuset.se/wp-content/uploads/2023/04/RAPPORT_Vald_mot_barn_2022_WEBB.pdf

Brå har bra datasett på det om du vill kolla upp sånt (brukar dock inte ge mycket för deras "slutsatser och vetenskaplighet" i övrigt)
Citera
2025-11-20, 17:43
Medlem
Citat:
Sorry, har inte tid att serva dig tekniskt med detta. Det står en del i tråden, men annars be någon mer kunnig i din närhet om hjälp med internet?
Jag har googlat men finner inget relevant svar kopplat till temat i den här tråden.
Citera
2025-11-20, 18:42
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
blir ju alltid lite uppskattningar , men räknar vi konservativt utifrån premissen misshandel (dvs enbart fysiskt våld + fysiskt våld med redskap)

så skulle en konservativ uppskattning få det till 3000+ fall där pappan slår, och ca 1300+ fall där mamman slår. varje år. utifrån generell misshandelsstatetik och hur fall där offret är just ett barn

https://bra.se/rapporter/arkiv/2023-06-20-polisanmalda-brott-mot-barn-i-aldern-7-15-ar

självraporterat
är splitten inte lika stor utan då handlar det om 55%-45% mellan pappor och mammor. men då är det "hela livet (fram till åk 9)"

https://allmannabarnhuset.se/wp-content/uploads/2023/04/RAPPORT_Vald_mot_barn_2022_WEBB.pdf

Brå har bra datasett på det om du vill kolla upp sånt (brukar dock inte ge mycket för deras "slutsatser och vetenskaplighet" i övrigt)
Det skulle kunna stämma med min känsla av att det "nästan inte" förekommer våld mot barn i Sverige, 5000 fall på 1.8M barn är väldigt lite. Och kvinnor står för 30% av det våldet, män 70%.
Citera
2025-11-20, 18:51
Medlem
Citat:
Det skulle kunna stämma med min känsla av att det "nästan inte" förekommer våld mot barn i Sverige, 5000 fall på 1.8M barn är väldigt lite. Och kvinnor står för 30% av det våldet, män 70%.

det är per år. och det är någon sorts minimum nivå (bygger ju på att anmälning har gjorts, inte för att det per automatik leder till åtal)

men klart allt är relativt, men i genomsnitt så kan du utgå ifrån att ett barn åker på stryk av mamma eller pappa, varannan timme så länge du levt, ej medräknat mörkertal och där det inte anmäls av någon.

självraporterat som att ha åkt på stryk av mamma eller pappa någon gång i livet så är det 1-2 / per 10 barn som fått stryk av mamma eller pappa i sverige
Citera
2025-11-20, 18:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är per år. och det är någon sorts minimum nivå (bygger ju på att anmälning har gjorts, inte för att det per automatik leder till åtal)

men klart allt är relativt, men i genomsnitt så kan du utgå ifrån att ett barn åker på stryk av mamma eller pappa, varannan timme så länge du levt, ej medräknat mörkertal och där det inte anmäls av någon.

självraporterat som att ha åkt på stryk av mamma eller pappa någon gång i livet så är det 1-2 / per 10 barn som fått stryk av mamma eller pappa i sverige
"Någon gång i livet" tycker jag är sällan, och jag gillar inte riktigt de undersökningar som görs av t.ex myndigheter och föreningar som lever på att "barn slås" där man kan konstatera att 80% av alla barn fått stryk. Fast nästan alla bara någon gång under sitt liv.

Själv har jag varit i livsfara några gånger i mitt liv. I trafiken. på 60 år. Så jag kör ändå bil och påstår att Sverige är rätt säkert.
Citera
2025-11-20, 19:07
Medlem
Citat:
"Någon gång i livet" tycker jag är sällan, och jag gillar inte riktigt de undersökningar som görs av t.ex myndigheter och föreningar som lever på att "barn slås" där man kan konstatera att 80% av alla barn fått stryk. Fast nästan alla bara någon gång under sitt liv.
Det är från skolenkäter (och en metastudie som sammanställt flera), runt 14%-15% var ganska konsekvent.

Om du undrar hur många av barnen som "regelbundet" fick stryk av sina föräldrar så var det 5%.

Citat:
Själv har jag varit i livsfara några gånger i mitt liv. I trafiken. på 60 år. Så jag kör ändå bil och påstår att Sverige är rätt säkert.

i det här fallet var det från skolenkäter (1000tals elever ) ålder 13, 15 och 17.

psykisk och sexuelt våld var lägre, så fysiskt våld är det vanligaste "våldet" som barn utsätts för av mamma och pappa. (enligt barnen då, som utsätts och inte utsätts för det....)

edit: dina personliga upplvelser är ju inte mer värdefulla än någons som körts ihjäl i trafiken. så anekdotiska utgångspunkter för att förstå saker i en större kontext (eller ja , i någon kontext öht) är ju minst sagt . helt värdelösa...
Senast redigerad av slö 2025-11-20 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in