Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
"Någon gång i livet" tycker jag är sällan, och jag gillar inte riktigt de undersökningar som görs av t.ex myndigheter och föreningar som lever på att "barn slås" där man kan konstatera att 80% av alla barn fått stryk. Fast nästan alla bara någon gång under sitt liv.
Det är från skolenkäter (och en metastudie som sammanställt flera), runt 14%-15% var ganska konsekvent.
Om du undrar hur många av barnen som "regelbundet" fick stryk av sina föräldrar så var det 5%.
Citat:
Själv har jag varit i livsfara några gånger i mitt liv. I trafiken. på 60 år. Så jag kör ändå bil och påstår att Sverige är rätt säkert.
i det här fallet var det från skolenkäter (1000tals elever ) ålder 13, 15 och 17.
psykisk och sexuelt våld var lägre, så fysiskt våld är det vanligaste "våldet" som barn utsätts för av mamma och pappa. (enligt barnen då, som utsätts och inte utsätts för det....)
edit: dina personliga upplvelser är ju inte mer värdefulla än någons som körts ihjäl i trafiken. så anekdotiska utgångspunkter för att förstå saker i en större kontext (eller ja , i någon kontext öht) är ju minst sagt . helt värdelösa...