Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Ja, tanken borde ju vara att personen borde ha så normalt liv som är rimligt möjligt. Ja, han behöver kanske hjälp med att torka arslet och knyta skorna och det kan man kanske inte göra så mycket åt.
Men är han någorlunda pigg så bör han kunna åka till bolaget och handla och dricka sina drycker som vilken annan vuxen som helst. Och det bör inte komma an på om det är en restaurang där. Och det är ju tveksamt om restaurang där är i linje med vad den här principen - det är ju inte det normala sättet att inta sina måltider på. I en restaurang får man ju inte ta med sig egen dricka, men det får man här hemma och det borde man få göra även när man bli 80 eller till och med 90.
Och fortsätter vi på principen så borde det här ju likställas med att man fäller uttalandet i sitt egna hem, isht om personen ju sitter i restaurangen för att han inte kan äta i sin egen lägenhet eller i sällskap han själv väljer.
Sen är det ju som alltid lite överdrivet vad man räknar som "hets" i sammanhanget. Någonstans måste man ju kunna få vädra sina åsikter utan att det skall stämplas som HMF.
Absolut. Man ska vara riktigt försiktig när det gäller inskränkningar i äldres personliga frihet. Vill man supa när man är 90 så ska man få supa men med det sagt så måste man fortfarande respektera sina medmänniskor, precis som man behöver göra när man är yngre.
Det är en intressant tanke och på sätt och vis håller jag med dig. Däremot behöver jag vara lite petig här. Enligt min erfarenhet så bor äldre inne på ett rum som ligger inne på en avdelning som ligger inne i ett äldreboende (med flera avdelningar).
Rummet är brukarens hem och där får den göra som den vill. Det ska betraktas som en vanlig lägenhet. Avdelningen är de boendes gemensamma utrymme och där behöver man ta hänsyn till varandra. Avdelningen har en egen matsal där de flesta av de boende äter.
Restaurangen brukar vara allmän plats dit vem som helst kan gå och äta. Ofta sitter där många gamla gubbar och tanter där som bor i området, klarar sig själva men som har det som social knutpunkt. Här äter vissa av de piggaste boende hyfsat regelbundet och de med större vårdbehov kan dra dit ibland när det sker musikframträdanden och liknande.
På restaurangen gäller i princip samma regler som på vilken annan restaurang som helst. Så om man gormar saker där så är det att betrakta som att gorma offentligt.
Om detta däremot hade skett inne på brukarens rum eller eventuellt avdelningens gemensamma utrymmen så håller jag med om att de vore att betrakta som att det skedde inne i hans eget hem.