2025-11-20, 19:15
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Gubben kanske är dement. Om inte så kan han bo i en kartong på någon bakgård. Han har nog varit en elak jävel sens han föddes. Tänk om preventivmedel hade funnits på den tiden.
Jag tycker att du har fel, och att gubben har rätt att få tänka och uttrycka sig, i sitt egna hem.

Gubben stod inte mitt på ett torg eller ens i ett grönområde och sa vad han tyckte, som många av oss egentligen tycker i PK Sverige.
Citera
2025-11-20, 19:18
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Nej, USA är inte inte ett civiliserat land, haha. Men även där så får man inte gå runt och gapa åt folk att de ska dra åt helvete. Du blir gripen om du går runt och trakasserar folk, varför har du svårt att förstå detta?

Jaså? Det var något nytt. Intressant.

"Harassment" i USA är inte att säga att en mexikan bör deporteras från landet. Det är bara en åsikt.

"Harassment" är att exempelvis följa efter en dvärg i en butik och konstant ropa "fucking dwarf, fucking dwarf, fucking dwarf".
Senast redigerad av Steinarr 2025-11-20 kl. 19:21.
Citera
2025-11-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Enligt artikeln i trådstarten,
Påpekas bör att den 90-årige mannen, enligt de uppgifter som finns i polisutredningen, har en betydande förmögenhet. Och den muslimska sexbarnsmamman har i förhör sagt att hon vill ha skadestånd från honom.
Aha nu förstår man, hon ville ha pengarna, har säkert provocerat honom för att få en reaktion!
Vilken tur att vi bor i Sverige där man inte kan få massa höga skadestånd som i USA.
Yttrandefrihet borde gå före, ingen skillnad från när icke-svenskar säger att dom inte gillar svenskar och sverige, det är fritt att tycka det precis som han tycker att muslimer ska vara där muslimer bor
Citera
2025-11-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jaså? Det var något nytt. Intressant.

"Harassment" i USA är inte att säga att en mexikan bör deporteras från landet. Det är bara en åsikt.

"Harassment" är att exempelvis följa efter en dvärg i en butik och konstant ropa "fucking dwarf, fucking dwarf, fucking dwarf".
Nej, så är det inte. Men jag fattar inte varför du pratar om USA. Vi bor i Sverige och här kan man inte trakassera folk genom att gapa åt dem att de ska dra åt helvete. Vad är så svårt för dig att fatta? Du ska inte vara ute bland folk om du beter dig så, så enkelt är det.
Citera
2025-11-20, 19:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag tycker som sagt inte att vi borde omyndigföeklara äldre utan att det finns synnerligen goda skäl för det (tex diagnostiserad demenssjukdom).

Om äldre inte antas vara vid sina sinnes fulla bruk så påverkas deras autonomi på en massa olika sätt. Om de inte förväntas kunna förstå- och ta ansvar för sina egna handlingar när det gäller eventuella brott, ska de då förväntas kunna göra finansiella beslut (eller ska deras pengar hanteras av släkten/en god man)?

Ska de förväntas kunna förstå riskerna med att gå ut som de vill eller ska personalen ges rätten att hindra personen (så som görs med demenspatienter)? Ska de kunna fatta medicinska beslut eller ska läkaren kunna fatta de besluten åt den äldre parienten? Vid vilken ålder ska det automatiska omyndigförklarandet träda i kraft?

Man ska för fan inte dra en 90-åring på ett äldreboende inför domstol för att han har sagt att alla muslimer ska åka hem.
Citera
2025-11-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, tanken borde ju vara att personen borde ha så normalt liv som är rimligt möjligt. Ja, han behöver kanske hjälp med att torka arslet och knyta skorna och det kan man kanske inte göra så mycket åt.

Men är han någorlunda pigg så bör han kunna åka till bolaget och handla och dricka sina drycker som vilken annan vuxen som helst. Och det bör inte komma an på om det är en restaurang där. Och det är ju tveksamt om restaurang där är i linje med vad den här principen - det är ju inte det normala sättet att inta sina måltider på. I en restaurang får man ju inte ta med sig egen dricka, men det får man här hemma och det borde man få göra även när man bli 80 eller till och med 90.

Och fortsätter vi på principen så borde det här ju likställas med att man fäller uttalandet i sitt egna hem, isht om personen ju sitter i restaurangen för att han inte kan äta i sin egen lägenhet eller i sällskap han själv väljer.

Sen är det ju som alltid lite överdrivet vad man räknar som "hets" i sammanhanget. Någonstans måste man ju kunna få vädra sina åsikter utan att det skall stämplas som HMF.

Absolut. Man ska vara riktigt försiktig när det gäller inskränkningar i äldres personliga frihet. Vill man supa när man är 90 så ska man få supa men med det sagt så måste man fortfarande respektera sina medmänniskor, precis som man behöver göra när man är yngre.

Det är en intressant tanke och på sätt och vis håller jag med dig. Däremot behöver jag vara lite petig här. Enligt min erfarenhet så bor äldre inne på ett rum som ligger inne på en avdelning som ligger inne i ett äldreboende (med flera avdelningar).

Rummet är brukarens hem och där får den göra som den vill. Det ska betraktas som en vanlig lägenhet. Avdelningen är de boendes gemensamma utrymme och där behöver man ta hänsyn till varandra. Avdelningen har en egen matsal där de flesta av de boende äter.

Restaurangen brukar vara allmän plats dit vem som helst kan gå och äta. Ofta sitter där många gamla gubbar och tanter där som bor i området, klarar sig själva men som har det som social knutpunkt. Här äter vissa av de piggaste boende hyfsat regelbundet och de med större vårdbehov kan dra dit ibland när det sker musikframträdanden och liknande.

På restaurangen gäller i princip samma regler som på vilken annan restaurang som helst. Så om man gormar saker där så är det att betrakta som att gorma offentligt.

Om detta däremot hade skett inne på brukarens rum eller eventuellt avdelningens gemensamma utrymmen så håller jag med om att de vore att betrakta som att det skedde inne i hans eget hem.
Citera
2025-11-20, 19:40
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Kan ni efterblivna rasister förstå att folk inte vill höra
Rasister er en folkegruppe også. Like mye så som muslimer i alle fall. Meld deg selv til politiet for brudd på HMF, takk.
Citera
2025-11-20, 19:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jag tycker att du har fel, och att gubben har rätt att få tänka och uttrycka sig, i sitt egna hem.

Gubben stod inte mitt på ett torg eller ens i ett grönområde och sa vad han tyckte, som många av oss egentligen tycker i PK Sverige.
Han var inte i sitt hem. Han var på en restaurang och riktade sina dumheter mot personal och framför andra gäster.
Citera
2025-11-20, 19:47
Medlem
Vilket jäkla förmyndarsamhälle. Han har väl rätt till sin åsikt. Så mycket för yttrandefriheten...
Citera
2025-11-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Man ska för fan inte dra en 90-åring på ett äldreboende inför domstol för att han har sagt att alla muslimer ska åka hem.

Jo, kan man dra en man inför domstol för att ha pussat en kollega så kan man nog det. Sjukt!!
Citera
2025-11-20, 19:50
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Men jag fattar inte varför du pratar om USA. Vi bor i Sverige och här kan man inte trakassera folk genom att gapa åt dem att de ska dra åt helvete. Vad är så svårt för dig att fatta? Du ska inte vara ute bland folk om du beter dig så, så enkelt är det.

Jo så är det.

Ska 90-åriga gubbar inte få säga till muslimer att de inte hör hemma i Sverige bara för att muslimerna blir lite ledsna i ögat?

Är muslimer verkligen så kränkta?

Hur ska svenskar kunna leva sida vid sida med så pass kränkta människor?
Citera
2025-11-20, 19:51
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Enligt artikeln i trådstarten,
Påpekas bör att den 90-årige mannen, enligt de uppgifter som finns i polisutredningen, har en betydande förmögenhet. Och den muslimska sexbarnsmamman har i förhör sagt att hon vill ha skadestånd från honom.
Hmmm, så det handlar om pengar alltså. Det förändrar ju det hela markant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in