Citat:
Det är sant, även om ryssarna trots allt det du beskriver, försökte sig på en storoffensiv med mekaniserade förband så sent som i somras. Ett fiasko såklart och det är väl därför det enda som återstår är utnötningskriget. Både sidors drönare omöjliggör alla större offensiver.
Jag menar dock att Ryssland inte kan ägna sig åt ett utnötningskrig i all evighet, även om de skulle ha råd att offra mer trupp. Kriget måste för rysk del få ett slut innan ekonomin brakar och Ukraina har så stor offensiv kapacitet att de på allvar skadar rysk industri och infrastruktur. Angreppen som drabbar Ryssland börjar redan idag få stora konsekvenser, men om några år så kommer Ukraina kunna mörklägga Ryssland.
Jag menar dock att Ryssland inte kan ägna sig åt ett utnötningskrig i all evighet, även om de skulle ha råd att offra mer trupp. Kriget måste för rysk del få ett slut innan ekonomin brakar och Ukraina har så stor offensiv kapacitet att de på allvar skadar rysk industri och infrastruktur. Angreppen som drabbar Ryssland börjar redan idag få stora konsekvenser, men om några år så kommer Ukraina kunna mörklägga Ryssland.
Det sker fortfarande offensiver med mekaniserade förband (men inte stora sådana), även om de blir allt färre och mindre i sin storlek. T.ex lyckades ryssarna avancera till Novopavlivka med stridsvagnar/bandvagnar med tillhörande soldater. D.v.s. de används än idag men inte i den utsträckning som tidigare.
Naturligtvis kan inte Ryssland utöva något slags oändligt utnötningskrig, men det behöver de inte heller - De behöver bara hålla ut längre än Ukraina. Och ser vi till statusen på Ukrainas armé från 2024-idag är jag högst tveksam till att Ukraina skulle vinna den duellen. De har slut på frivilliga, rekryterna flyr(1) och deras frontlinjer är exceptionellt tunna vilket medför flera haverier. Hela fronten Huliaipole-Pokrovske-Ivanivka, Pokrovsk/Myrnohrad, Dobropillia-genombrottet, Det som sker kring Siversk-Lyman och slutligen Kupiansk är samtliga en konsekvens av den tilltagande dystrare situationen.
Citat:
(1) https://english.nv.ua/nation/ukraine-opens-311-000-cases-for-awol-and-desertion-since-2022-most-in-2025-50559423.html
Last week, journalist and former lawmaker Ihor Lutsenko — now commander of a Ukrainian strike drone unit — reported that official data showed 21,602 soldiers “fled the army” in October alone.
Nästan 22 000 som deserterar under endast oktober månad! Jag har svårt att se att den Ukrainska armén ens i närheten kan rekrytera tillräckligt för att täcka upp desertering och förluster.

"