2025-11-20, 17:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du förstår tydligen inte att Evangelierna har skrivits avsiktligt i uppfyllande syfte baserat på just dessa texter. Coolt, va?
Så flera oberoende icke-kristna källor beskriver jesus som "magiker" och "miracle worker" och beskriver honom som en känd figur, sen skrivs evangelierna av ögonvittnen där minsta lilla detalj stämmer med varann där mängder advokater, akademiker och experter har gått igenom allt och bedömt dom som trovärdiga vittnen och sen offrar alla följarna sina liv för vad dom påstår sig ha sett (historiska bevis finns) med romerska dokument på att jesus faktiskt fanns och blev korsfäst

Ditt svar: det är påhittat
Kan du beskriva hur det här gick till?
Citat:
Och jag skrev det som du gäspade om just därför att jag visste att du skulle hitta på dumheter om gamla påhittade saker som just "etern", som är från tiden innan man fastställt vad som egentligen menas med en vetenskaplig teori, men du kunde tydligen ändå inte hålla dig från att göra bort dig.

När ska du börja att läsa och faktiskt försöka förstå vad du läst innan du svarar?

Här förklaras vad som menas med "vetenskaplig teori":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Inget av ditt flummeri om "förbränningsteorier" och om maskarna uppfyller kraven för en vetenskaplig teori. Dessa var på sin höjd vetenskapliga hypoteser, vilket är något helt annat. Denna oförmåga att förstå vad som menas med "vetenskaplig teori" är tyvärr vanlig bland kristna som gärna kommer med argumentet att "evolutionsteorin ju bara är en teori" och andra dumheter som bara visar deras egen ignorans om vad som faktiskt menas med en vetenskaplig teori.
"Steady State theory (cosmology) – Universe always existed in the same state, with matter continuously created. Rejected after the discovery of the cosmic microwave background in 1965, which supports the Big Bang."
Den blev motbevisad!
Citera
2025-11-20, 17:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och sedan har vi det där med att om Gud nu alltså följt hela utvecklingen och haft flera ytterligare profeter, varför skulle denna Gud då inte ha instruerat dessa profeter att förklara för den stora massan som trodde ordagrant på dessa texter att det egentligen bara var metaforer?

Inte ens Jesus verkar ha sagt något om det, utan snarare hävdat att inte en bokstav och inte en prick skulle ändras i texterna innan himmeln och världen förgås.

Nej, den metaforiska tolkningen är något som tillkommit när de mer moderna kristna insett att en bokstavlig tolkning inte stämmer med verkligheten, så det är en modern anpassning, inte den ursprungliga tolkningen av texterna.
Inte alls, det mesta som jesus lärde han ut gjorde han genom metaforer och historier, så han följde bara traditionen!
https://www.biblestudytools.com/topical-verses/parables-of-jesus/
Citera
2025-11-20, 17:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men det stämmer ju. Du kan inte dra några som helst slutsatser om en person enbart utifrån det faktum att han är ateist. I övrigt kan ju en ateist tro och tycka precis vad som helst, inklusive gällande olika påståenden om det övernaturliga.

Jag håller med om att ateism inte per definition är rationellt. Eller snarare att en ateist inte nödvändigtvis är rationell.
"Inte nödvändigtvis"?
Ateism har inget som helst samband med rationellt tänkande. Eller med tänkande öht. Plattmaskar är ju ateister enligt din definition av ateism.
Citera
2025-11-20, 17:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Inte alls, det mesta som jesus lärde han ut gjorde han genom metaforer och historier, så han följde bara traditionen!
https://www.biblestudytools.com/topical-verses/parables-of-jesus/

Det har inget med vad jag skrev att göra. Det är skillnad på att uppenbart ge en metafor, som Jesus gjorde och att Jesus skulle ha sagt att inledningen till första moseboken var metaforisk. Om han sagt det så skulle han ha stenats direkt.
Citera
2025-11-20, 17:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det har inget med vad jag skrev att göra. Det är skillnad på att uppenbart ge en metafor, som Jesus gjorde och att Jesus skulle ha sagt att inledningen till första moseboken var metaforisk. Om han sagt det så skulle han ha stenats direkt.
Inte ens gud i sin oändliga visdom kunde ha förutsett att det fanns någon som inte förstog det kanske?
Citera
2025-11-20, 17:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Inte ens gud i sin oändliga visdom kunde ha förutsett att det fanns någon som inte förstog det kanske?

Trots att Gud enligt GT följde sitt folk ganska länge?
Skulle Jesus inte ha insett att ingen ansåg att skapelseberättelsen var metaforer?

Försök med något annat.
Citera
2025-11-20, 17:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Trots att Gud enligt GT följde sitt folk ganska länge?
Skulle Jesus inte ha insett att ingen ansåg att skapelseberättelsen var metaforer?

Försök med något annat.
Jag skämtade, jag menade dig
Men mer seriöst, det riktiga svaret är ju att bibeln kan tolkas på många olika sätt, det är en komplicerad text med mycket nyanser
Jag har kollat upp det också, det var i princip ingen som tolkade första moseboken helt bokstavligt
Den har en pratande orm! tror du verkligen inte folk förstog att ormar inte kan prata ens för 3000 år sen?

Nu denna:
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?
Citera
2025-11-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"Inte nödvändigtvis"?
Ateism har inget som helst samband med rationellt tänkande. Eller med tänkande öht. Plattmaskar är ju ateister enligt din definition av ateism.

Hur menar du att definitionen av ateism som avsaknad av tro på gudar, innebär att ateism aldrig skulle kunna vara resultatet av rationellt tänkande?
Kommer sig ateismen av att man undersökt bevisen och argumenten för att Gud existerar och upptäckt att de är undermåliga, så har det väl i allra högsta grad med rationellt tänkande att göra när man inte tror på några gudar?

Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-20 kl. 18:30.
Citera
2025-11-20, 18:37
Medlem
Citat:
Jag skämtade, jag menade dig
Men mer seriöst, det riktiga svaret är ju att bibeln kan tolkas på många olika sätt, det är en komplicerad text med mycket nyanser
Jag har kollat upp det också, det var i princip ingen som tolkade första moseboken helt bokstavligt
Den har en pratande orm! tror du verkligen inte folk förstog att ormar inte kan prata ens för 3000 år sen?

Nu denna:
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?

Har du några belägg för att man inte tolkade första Moseboken bokstavligt?
Folk trodde alltså inte att en talande orm var möjligt när Gud var inblandad, eftersom ormar i vanliga fall inte kan prata? Inte särskilt övertygande.
Inte minst med tanke på att det än idag är miljontals kristna som tar den historien bokstavligt.
Citera
2025-11-20, 18:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du några belägg för att man inte tolkade första Moseboken bokstavligt?
Folk trodde alltså inte att en talande orm var möjligt när Gud var inblandad, eftersom ormar i vanliga fall inte kan prata? Inte särskilt övertygande.
Inte minst med tanke på att det än idag är miljontals kristna som tar den historien bokstavligt.
"1. Ancient Jewish interpretation

Early Jewish writings show a mix:

Literal elements were often assumed (e.g., Adam and Eve as historical figures, genealogies, the flood).

Non-literal or symbolic readings were also common.
Philo of Alexandria (1st century) treated parts of Genesis allegorically, especially regarding Eden and the Fall.

So there was never a single “literalist” line of interpretation in Judaism.

2. Early Christian interpretation

Early Christianity also had diversity:

Many writers believed Adam, Eve, and the Fall were historical.

At the same time, major theologians used allegory heavily:

Origen (3rd century) argued Genesis 1 describes truths that cannot be taken purely physically.

Gregory of Nyssa read the Creation narrative symbolically.

Augustine read Genesis non-literally in several ways (e.g., “instantaneous creation,” not six 24-hour days).

So even influential early Christians didn’t treat the text as a straightforward, physical narrative."

Det varierade, men i majoriteten av fall tolkades det inte helt bokstavligt i all fall
Citat:
Folk trodde alltså inte att en talande orm var möjligt när Gud var inblandad, eftersom ormar i vanliga fall inte kan prata?
Tänkte först dra ett skämt om hur jag just sett en, men det hade nog varit respektlöst
Men visst var det ett bra upplägg?
Citera
2025-11-20, 18:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur menar du att definitionen av ateism som avsaknad av tro på gudar, innebär att ateism aldrig skulle kunna vara resultatet av rationellt tänkande?
Kommer sig ateismen av att man undersökt bevisen och argumenten för att Gud existerar och upptäckt att de är undermåliga, så har det väl i allra högsta grad med rationellt tänkande att göra när man inte tror på några gudar?

Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
Varför finns det någonting istället för ingenting? varför ser universum ut som det gör, och inte på ett annat sätt? om inget liv eller medvetande hade funnits i universum, hade det fortfarande funnits?
kan någonting finnas om det inte finns någonting som upplever det?

Det går att med lite enkla resonemang avgöra att det troligen finns någon form av högre intelligens som skapat allting, därför är ateism irrationellt
Citera
2025-11-20, 19:09
Medlem
Citat:
Vet inte, orkar inte kolla upp
Ha lite sunt förnuft, var snäll
det är inte så komplicerat

Det är anmärkningsvärt att du inte vet vad att bibelcitat betyder trots att det enligt dig finns så mycket bevis på att kristendomen är sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in