2025-11-20, 12:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det ser ut att inte finnas nån allmän engelsk översättning av texten presenterad på nätet, bara artiklar om hur lika språket i texten är med det långt senare Masorett bibel översättningarna av Grekiska bibelöversättningar
Vet faktiskt inte om det där
min information har jag fått från saker som dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=5qsO0-xkis4
Citera
2025-11-20, 13:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det ser ut att inte finnas nån allmän engelsk översättning av texten presenterad på nätet, bara artiklar om hur lika språket i texten är med det långt senare Masorett bibel översättningarna av Grekiska bibelöversättningar
https://bibleauthenticity.com/jesus-birth-mistreatment-execution-death-foretold-in-biblical-dead-sea-scrolls/
Citera
2025-11-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vet faktiskt inte om det där
min information har jag fått från saker som dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=5qsO0-xkis4
Tack för länken, men jag har ingen tillgång till YT, men jag ska nog kunna hitta något vis andra kanaler.
Citera
2025-11-20, 13:46
Medlem
Citat:
https://bibleauthenticity.com/jesus-birth-mistreatment-execution-death-foretold-in-biblical-dead-sea-scrolls/
snabb tittade på sidan, Ser ut att vara mest bibelcitat inget specifikt från dödahavsrullen ?
Citera
2025-11-20, 13:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
snabb tittade på sidan, Ser ut att vara mest bibelcitat inget specifikt från dödahavsrullen ?
Dead sea scrolls är väl i princip hela gamla testamentet, och gamla testamentet innehåller profesior om jesus
Att gamla testamentet innehåller profesior var nog inte nyheter, men skillnaden var att när man hittade dead sea scrolls så kunde man då garantera att det gamla testamentet faktiskt var skrivet innan jesus
Så som jag har förstått det i alla fall

https://www.jesusfilm.org/blog/old-testament-prophecies/
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-20 kl. 13:57.
Citera
2025-11-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
S k "dictionary atheism":
Ateism är BARA avsaknad av tro på någon gud, och absolut inget annat.

Ok. Men isf är ateism inte heller rationell eller vetenskaplig eller något annat positivt. Stenar och plattfiskar är ateister. Verkligen bra reklam. Religion kräver ju iaf en hjärna.
Men det stämmer ju. Du kan inte dra några som helst slutsatser om en person enbart utifrån det faktum att han är ateist. I övrigt kan ju en ateist tro och tycka precis vad som helst, inklusive gällande olika påståenden om det övernaturliga.

Jag håller med om att ateism inte per definition är rationellt. Eller snarare att en ateist inte nödvändigtvis är rationell.
Citera
2025-11-20, 14:13
Medlem
Citat:
Dead sea scrolls är väl i princip hela gamla testamentet, och gamla testamentet innehåller profesior om jesus
Att gamla testamentet innehåller profesior var nog inte nyheter, men skillnaden var att när man hittade dead sea scrolls så kunde man då garantera att det gamla testamentet faktiskt var skrivet innan jesus
Så som jag har förstått det i alla fall

https://www.jesusfilm.org/blog/old-testament-prophecies/
Jag är inte insatt i dödahavsrullarna, men din uppfattning om det verkar vara helt korrekt, dock fanns där väl också icke kanoniserade skrifter bland rullarna ? Jag tänkte mig om någon sån var tillskriven Isaiah ?
Citera
2025-11-20, 14:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är inte insatt i dödahavsrullarna, men din uppfattning om det verkar vara helt korrekt, dock fanns där väl också icke kanoniserade skrifter bland rullarna ? Jag tänkte mig om någon sån var tillskriven Isaiah ?
Jag vet faktiskt inte, så djupt har jag inte gått
Citera
2025-11-20, 16:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Säger inte hedniska religioner saker så som att åskan är tors hammare eller något sånt?
Vilken ordsallad du har lagat, oj
Första moseboken är inte bokstavlig, när det står att världen skapades på 7 dagar menar dom inte bokstavligt, den lär ut syftet med saker i form av historier, inte att den faktiskt skapades på 7 dagar

I så fall skulle ett fenomen i det här fallet betyda varför universum finns. Men det är en lite annan sak än varför åska finns

Du läser men förstår inget av det du läser.
Hur skulle Mosebokens text som förklarar varför vi använder en kalender med sju dagar och hur regnbågen uppstod skilja sig från berättelser om att Tors hammare skapar åska?
Och bara för att du inte anser att det inte bokstavligt ska tolkas som att Gud skapade världen på 7 dagar så innebär inte det att det inte finns kristna som tror det. Det finns det gott om kristna som tror, och mer specifikt så har kristna genom historien definitivt trott att det var rena rama sanningen som stod där, så din invändning är helt irrelevant.
Citera
2025-11-20, 16:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1947 Hittade man dead sea scrolls som innehåll hela isaiah (eller var det hela gamla testamentet?)
som beskrev hela jesus livshistoria inklusive en massa små detaljer och exakt vad som skulle hända.
Sen hände allt också, coolt va?
Scrollsen koldaterades till 700 år innan jesus
Finns mängder med arkeologiska bevis och profesior och saker i bibeln som bevisar dens trovärdighet, det är ett helt område i sig själv

Teorin om att maskar uppstod ur tomma intet på saker som ruttnade
Eller att det fanns ett ämne i saker som försvann när de brann, och det var därför de då inte kunde brinna mer

Du påstår helt seriöst att ingen vetenskaplig teori någonsin har blivit motbevisad?

Gäsp

Du förstår tydligen inte att Evangelierna har skrivits avsiktligt i uppfyllande syfte baserat på just dessa texter. Coolt, va?

Och jag skrev det som du gäspade om just därför att jag visste att du skulle hitta på dumheter om gamla påhittade saker som just "etern", som är från tiden innan man fastställt vad som egentligen menas med en vetenskaplig teori, men du kunde tydligen ändå inte hålla dig från att göra bort dig.

När ska du börja att läsa och faktiskt försöka förstå vad du läst innan du svarar?

Här förklaras vad som menas med "vetenskaplig teori":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Inget av ditt flummeri om "förbränningsteorier" och om maskarna uppfyller kraven för en vetenskaplig teori. Dessa var på sin höjd vetenskapliga hypoteser, vilket är något helt annat. Denna oförmåga att förstå vad som menas med "vetenskaplig teori" är tyvärr vanlig bland kristna som gärna kommer med argumentet att "evolutionsteorin ju bara är en teori" och andra dumheter som bara visar deras egen ignorans om vad som faktiskt menas med en vetenskaplig teori.
Citera
2025-11-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du läser men förstår inget av det du läser.
Hur skulle Mosebokens text som förklarar varför vi använder en kalender med sju dagar och hur regnbågen uppstod skilja sig från berättelser om att Tors hammare skapar åska?
Och bara för att du inte anser att det inte bokstavligt ska tolkas som att Gud skapade världen på 7 dagar så innebär inte det att det inte finns kristna som tror det. Det finns det gott om kristna som tror, och mer specifikt så har kristna genom historien definitivt trott att det var rena rama sanningen som stod där, så din invändning är helt irrelevant.
Dessutom faller det på sin egen orimlighet att den allsmäktiga skaparen av universum skulle kommunicera via kryptiska metaforer, som är så obegripliga att ingen överhuvudtaget förstår att de är metaforer förens vi upptäcker att det som står skrivet inte stämmer överens med verkligheten.
Citera
2025-11-20, 17:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Dessutom faller det på sin egen orimlighet att den allsmäktiga skaparen av universum skulle kommunicera via kryptiska metaforer, som är så obegripliga att ingen överhuvudtaget förstår att de är metaforer förens vi upptäcker att det som står skrivet inte stämmer överens med verkligheten.

Och sedan har vi det där med att om Gud nu alltså följt hela utvecklingen och haft flera ytterligare profeter, varför skulle denna Gud då inte ha instruerat dessa profeter att förklara för den stora massan som trodde ordagrant på dessa texter att det egentligen bara var metaforer?

Inte ens Jesus verkar ha sagt något om det, utan snarare hävdat att inte en bokstav och inte en prick skulle ändras i texterna innan himmeln och världen förgås.

Nej, den metaforiska tolkningen är något som tillkommit när de mer moderna kristna insett att en bokstavlig tolkning inte stämmer med verkligheten, så det är en modern anpassning, inte den ursprungliga tolkningen av texterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in