Citat:
Ursprungligen postat av
Pourcain
Är det någon som har gjort en privatutredning vad gäller ADHD/autism och kan beskriva exakt hur det går till vad gäller utredning, medicinsk bedömning, insättning av läkemedel och hur det därefter tickar på?
Det jag vill veta är hur det fungerar i de olika gränslanden mellan t.ex. utredning -> insättning -> påfyllning av läkemedel när man får en diagnos.
Att göra en utredning privat är inte särskilt svårt. Att få en diagnos är rätt lätt som jag förstår det. Men steget därefter, d.v.s. att sätta in läkemedel, och att sedan se till att få läkemedel månad efter månad, är det ett problem ifall man har fått en diagnos via ett privat företag?
Vill inte lägga 30-40k på en privatutredning, men sedan ha problem, eller extrakostnader, att få ut läkemedel. Får man också ett läkarintyg som visar att man har en viss diagnos, som man kan ta med sig i de sammanhang där man har rätt till extra stöd? Universitetet t.ex.
Kan någon förklara hur det fungerar?
Min son gick den privata vägen i januari. Fick betala 29 000 kr. I det ingår fullständig utredning.
Först läkarbedömning och olika kontroller, som blodtryck osv.
Därefter utredning av psykolog irl. Psykologen vill oxå prata med någon som står en nära och kan beskriva hur personen är i vardagen, hur fungerar planering, ekonomi, tider osv. I vårt fall blev det mig psykologen intervjuade, som mamma vet jag hur min son varit under hela sin uppväxt osv.
Därefter efter några dagar får man besked och om man har ADHD/ADD får man en utredning skickad hem till sig.
Läkaren som är inkopplad skriver ut recept för tre månader, ingår uppföljningssamtal gällande medicineringen. Läkaren skickar då oxå en remiss till lämplig mottagning, i detta fallet en privat mottagning som har godkänts av regionen, så man betalar som ett vanligt läkarbesök. Inom vårdgarantin ska det högst ta tre månader att få en tid. Allt fungerade som det skulle min son fick tid inom vårgarantin och är nu kopplad till denna mottagning som jobbar med just denna typ av diagnoser.
Sonen blev erbjuden att ta ett räntefritt lån på detta och betalar tillbaka under 2 år.
Skickar med länken till Nova Psykiatri:
https://www.novapsykiatri.se/
Hoppas detta svar hjälper dig!