Citat:
Ursprungligen postat av
Fernandoboy
Tja, det är väl bra frågor. Allt är inte svartvitt förstås som med allt annat.
Klart att det måste finnas enstaka högersympatisörer, kanske främst på sporten och ekonomi. Men de lär hålla låg profil med det.
Ett av grundproblemen är att allt går att vinkla. Det går att presentera en nyhet på många olika sätt och det är oftast ett lagarbete. Redaktörer kan lägga sin touch, redigerare sin touch, reportrar sin touch. Och de som har vänsterglasögon på sig ser världen, samhället och människan på ett annat sätt än de med högerglasögon. Då kan rapporteringen bli därefter emellanåt.
Nej, alla journalister är inte tydligt politiska. Men rätt många är faktiskt det. Det handlar om samhällsintresserade människor och många ”vill göra världen bättre”. Det i grunden är positivt förstås.
Ja, givetvis kan personliga åsikter/värderingar förändras under livets gång. Det händer garanterat även för journalister. 😎 Men då kommer förstås kontext in. Skulle samarbetet på jobbet blir jobbigare? Och inte minst det sociala? C är garanterat relativt OK. SD inte alls.
Man vill nästan se exempel på journalistik där journalisten tydligt tar ställning..såvida det inte är en tydligt politisk tidning. Annars försöker nog de flesta journalister beskriva en situation. Jag tror du tänker på situationer när folk upplever svårigheter, en situation de kanske inte fixat, flera orsaker kan ha satt krokben i livet.
Ska vi alltid utgå ifrån att livet är enkelt och alla fixar allting själva?
Om du ser dig omkring i medelåldern märker du att folk har drabbats av saker: arbetslöshet, sjukdom, konkurs, personer som gått bort, barn och föräldrar som inte fixar allt, mögel i huset, bedrägerier etc. Journalister ska ju beskriva vad som.händer i samhället och hur
" ansvariga" förklarar varför det blev så (vad det nu handlar om).
Jag vet inte hur många som är tvärsäkra på sin politiska uppfattning och om politiken påverkar och är orsaken till allt? Själv är jag exempelvis både röd, blå men också grön.