2025-11-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Absolut menar jag allvar. Det intressanta nu är att du bidrar med en tidslinje för Boforsarna, utifrån synkade bankomatklockor och en mordtid på 23.18.28, med de parametrar som du hävdar är sanning. Så kan vi andra också kan ta del av det hela och se hur pass kompatibelt det är med den mordtid du föreslår.

Tidslinje Boforsarna var beställt.
Utgångspunkt från tidpunkt pre mord de måste passera Dekorimahörnan duger?

Åsa påbörjar sin bankomataktivitet 23.15.39.Mordplatsen ligger cirka 20 meter söderut bankomaten och Boforsarna har först fått slå in kod för att glasdörrarna till bankomaten skall öppnas.
11 sekunder för den korta promenaden samt väntetid innan Åsa kan påbörja sitt bankomatuttag..summa summarum 20 sekunder minus.Boforsarna passerar den kommande mordplatsen cirka 23.15.20.
Med bakgrund av mordtiden 23.18.28 så innebär då detta att Bofors passerar mordplatsen lite drygt tre minuter innan dådet begås.

Okay,nu tittar vi på när Boforsarna är klara vid bankomaten och påbörjar sin vidare promenad norrut.
Claes tar sitt kort från springan klockan 23.16.49..sedan antager jag att det tar cirka sex sekunder för trion att förflytta sig ut på gatan.Boforstrion lämnar bankomaten lite drygt 20 meter norr om den kommande mordplatsen cirka 23.16.55..med andra ord ungefär 95 sekunder innan skotten faller i korsningen söderut.

Allt material indikerar att Boforstrion promenerat norrut i rask eller mycket rask takt.Jag antager därför att de gått nära 2 meter per sekund..de hinner således gå norrut i denna hastighet i 95 sekunder innan skotten faller.De är dessutom redan i utgångsläget 95 sekunder 20 meter norr om mordplatsen.
På 95 sekunder så förflyttar sig således Boforstrion cirka 180-190 meter norrut.När skotten ljuder så befinner de sig därmed 200-210 meter norr om mordplatsen.De befinner sig före Nicola F och de passerar makarna Palme någonstans 80 till 90 meter norr brottsplatsen in spe.

Så här bör det se ut vad Boforsarna anbelangar.De inträder i förloppet pre mord vid den kommande mordplatsen lite drygt 3 minuter innan mordet,och de försvinner från scenariot pre mord cirka 200-210 norr om mordplatsen i mordögonblicket.
Citera
2025-11-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Åsa påbörjar sin bankomataktivitet 23.15.39.Mordplatsen ligger cirka 20 meter söderut bankomaten och Boforsarna har först fått slå in kod för att glasdörrarna till bankomaten skall öppnas.
11 sekunder för den korta promenaden samt väntetid innan Åsa kan påbörja sitt bankomatuttag..summa summarum 20 sekunder minus.Boforsarna passerar den kommande mordplatsen cirka 23.15.20.
Med bakgrund av mordtiden 23.18.28 så innebär då detta att Bofors passerar mordplatsen lite drygt tre minuter innan dådet begås.

Okay,nu tittar vi på när Boforsarna är klara vid bankomaten och påbörjar sin vidare promenad norrut.
Claes tar sitt kort från springan klockan 23.16.49..sedan antager jag att det tar cirka sex sekunder för trion att förflytta sig ut på gatan.Boforstrion lämnar bankomaten lite drygt 20 meter norr om den kommande mordplatsen cirka 23.16.55..med andra ord ungefär 95 sekunder innan skotten faller i korsningen söderut.

Allt material indikerar att Boforstrion promenerat norrut i rask eller mycket rask takt.Jag antager därför att de gått nära 2 meter per sekund..de hinner således gå norrut i denna hastighet i 95 sekunder innan skotten faller.De är dessutom redan i utgångsläget 95 sekunder 20 meter norr om mordplatsen.
På 95 sekunder så förflyttar sig således Boforstrion cirka 180-190 meter norrut.När skotten ljuder så befinner de sig därmed 200-210 meter norr om mordplatsen.De befinner sig före Nicola F och de passerar makarna Palme någonstans 80 till 90 meter norr brottsplatsen in spe.

Så här bör det se ut vad Boforsarna anbelangar.De inträder i förloppet pre mord vid den kommande mordplatsen lite drygt 3 minuter innan mordet,och de försvinner från scenariot pre mord cirka 200-210 norr om mordplatsen i mordögonblicket.

Det går nu att kontrollera samstämmighet med övrigt tillhörande material för att därefter dra några slutsatser.

Boforstrion uppger samstämmigt att de inte uppfattat skotten.Detta förefaller vara helt riktigt då de i scenariot befinner sig för långt norrut.

Boforskvartett har passerat kommande mordplats innan Inge M haft möjlighet att betrakta dem.Detta överensstämmer med tidsmaterialet och förloppet runt bankomaten Tunnelgatan.(Jag är fullt medveten om Lebels avvikande mening här..en mening jag inte alls håller med om).

Boforstrion har mött LOP,och vice versa.Jag tycker att rimlig förklaring kan erhållas varför ingen ur Boforstrion har registrerat att de mött LOP.Lisbeth å sin sida kan mycket väl ha minnesregistrerat mötet,men hon har då uppfattat trion som en duo..en icke orimligt feluppfattning av Lisbeth i sådant fall.Sammanhangsmässigt kan även noteras Claes yttrande i förhör med honom.."Vi måste ha mött dem"..det förefaller som så ja kan konstateras.

Noteras kan att Inge M påstår att ett ungdomsgäng om 5-10 personer har passerat brottsplatsen i närtid till det att dådet genomförs.Boforsgänget kan inte komma ifråga här.Dels så har Inge M bara haft möjlighet att betrakta Dekorimahörnan i max cirka 115 sekunder innan dådet genomförts.
115 sekunder före dådet håller Claes Nyberg på att ta ut pengar från bankomaten Sveavägen som vi kan se enligt föreslagen tidslinje Boforsgänget.
Oavsett ovanstående kan inte Boforskvartetten komma ifråga när det gäller Inges observation.Det finns inget rimligt vidare scenario pre mord där de kan ha passerat mordplatsen i den närtid till dådet som Inge M konsekvent talar om.
Det tillkommer flera saker..redan i grunduppgift är Inge Ms observation av ett ungdomsgäng tvivelaktig kan jag tycka.Hur har Inge överhuvudtaget möjlighet att göra denna distinktion?
Han sitter trots allt en bra bit från mordplatsen,och det synes som man inte kan göra annan observation än mörka kläder från hans plats.Man kan absolut inte urskilja ansikten eller några övriga detaljer.Dessutom så torde knappast Anders Björkman exempelvis kvala in som en "ungdom" mordkvällen ifråga.Hur övriga i Boforskvartetten ser ut mordkvällen eller vilka kläder de burit,som knappast varit urskiljbara för Inge M ändå..vet jag inte.Det förefaller oavsett inte äga någon större betydelse givet den position Inge påstår sig observera ifrån.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-19 kl. 16:26.
Citera
2025-11-19, 16:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Noteras kan att Inge M påstår att ett ungdomsgäng om 5-10 personer har passerat brottsplatsen i närtid till det att dådet genomförs.

5 - 7 personer 1986. 4 - 7 personer 1987. Rätt.

Samlad ålder 1986 och 1987 20 - 40 år. Rätt.

Båda könen. Rätt.

Alkoholpåverkade. Rätt.

Gick och pratade med varandra. Rätt.

Såg ut att komma från en fest. Rätt.

Gick norrut. Rätt.

Passerade Dekorimas ingång 3 - 4 minuter före skotten. Rätt.

Vad begär du? Att de ska gå fram till Inge och legitimera sig?

Citat:
Boforsgänget kan inte komma ifråga här.

Skohorn XXXL.

Citat:
Dels så har Inge M bara haft möjlighet att betrakta Dekorimahörnan i max cirka 115 sekunder innan dådet genomförts.

Minst två minuter och 27 sekunder oavsett om Inge ser Björkmans sällskap eller inte.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-19 kl. 17:03.
Citera
2025-11-19, 17:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Boforsgänget kan inte komma ifråga här.

Om du läser Hamréns förhör med Inge den 8 april ser du att Hamrén misstänker att det är Björkmans sällskap som Inge har sett. Hamrén har själv förhört två av Björkmans kamrater två veckor tidigare.

Hamrén smyger som en katt kring en het gröt och ställer flera kontrollfrågor. Inte ledande frågor. Kontrollfrågor. Inges svar visar att det är Björkmans sällskap som han har sett. Hamrén vågar inte dra den slutsatsen.

Inge säger att paret Palme kommer gående 10 - 15 sekunder senare. När Björkmans sällskap har försvunnit vid reklampelaren. Inge förvirrades av Borgströms idiotiska förhör den 14 mars. När Borgström krävde att Inge skulle minnas hur långt Björkmans sällskap hade hunnit när paret Palme dök upp. Borgström fattade knappt att GM väntade. Trots att Inge klart och tydligt uppgav att GM:s väntetid "rör sig om minuter". Borgström frågade inte ens var GM väntade. Det frågar Hamrén den 8 april.

Sedan 2020 vet vi att Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar dök upp 10 - 15 sekunder senare. Inte paret Palme.

Det visste inte Hamrén den 8 april 1986. Han drabbades av samma problem som Ström vittnade om 2018. Information fastnade i spaningsledningen och delades inte alltid med de utredare som behövde den när de behövde den. Om Hamrén hade läst förhören med Birgitta och Anna Schaeffer innan han förhörde Inge den 8 april hade förhöret fått ett annat förlopp.

Då hade Hamrén fattat att familjen Schaeffer dök upp 10 - 15 sekunder senare. Inte paret Palme.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-19 kl. 17:44.
Citera
2025-11-19, 18:33
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Alldeles riktigt. Tack för att du tog dig tid:

BANKTID __ HÄNDELSE
23:16:49 __ Clas N klar
23:16:55 __ Bofors startar, ca 20 m från mordplatsen med en hastighet av 2 m/s
23:17:05 __ Bofors 40 m från MP
23:17:15 __ Bofors 60 m från MP
23:17:25 __ Bofors 80 m från MP
23:17:30 __ Bofors 90 m från MP
23:17:35 __ Bofors 100 m från MP
23:18:28 __ Makarna Palme beskjuts

Om makarna Palme höll en hastighet av 1,2 m/s så befann dom sig ca 70 meter ifrån mordplatsen kl 23:17:30. Boforsarna hade då gått i 35s.

NF höll en hastighet av 1,6 m/s i exemplet. Dvs under dessa 35s gick han 56m.

70-56=14. Dvs, när Boforsarna startade var NF ca 14 m från mordplatsen och ca 6m efter Bofors.
Citera
2025-11-19, 19:53
Medlem
Citat:

BANKTID __ HÄNDELSE

Om makarna Palme höll en hastighet av 1,2 m/s så befann dom sig ca 70 meter ifrån mordplatsen kl 23:17:30. Boforsarna hade då gått i 35s.

70-56=14. Dvs, när Boforsarna startade var NF ca 14 m från mordplatsen och ca 6m efter Bofors.

Jag funderar för närvarande lite mellan skål och vägg på tid och rum när det gäller Nicola Fs och LOPs passering av varandra.Detta synes vara ett scenariemässigt stort problem..oavsett om man tror på synkade slavklockor eller ej.
Kortfattat är problemet att Nicola borde hinna gå längre än fram till korsningen Adolf Fredrik Kyrkogata om vi använder oss av Länninges uppmätta tid om 52 sekunder från det att Nicola och LOP passerar varandra fram tills det att mordet sker.Nicola hinner onekligen spatsera över 80 meter norrut under denna tid om han går med 1,6 meter per sekund i fart,vilket därmed skulle innebära att han gott och väl hunnit passera korsningen innan han hör skotten falla.Detta överensstämmer inte med de materialuppgifter som Nicola lämnat avseende var någonstans han hört skotten.

Man kan även fundera över om den fart som uppmätts avseende paret Palmes sista 60 meter fram till mordplatsen kanske är i lägsta laget?
Polisen antager,via Länninges promenad,en promenadtakt om cirka 1,15 meter per sekund.
Det blir dock inga större skillnader om man antager något högre fart på ekipage LOP.

Annat problem samhörigt är att mordtiden enligt mitt enkla förmenande synes ligga för sent.
Polisen har vid Länninges promenad säkert jobbat med 23.21.20 som mordtid.
Jag tror ju att den snarare ligger cirka 23.21.00

Det synes således ligga något och skava här..jag funderar för närvarande kring detta.
Citera
2025-11-19, 23:28
Medlem
csvenss avatar
Lata journalister kan fråga ChatGPT

Prompt to ChatGPT:

I am specifically examining the Swedish ATMs of the mid-80s (Bankomat). Each ATM was equipped with an independent local clock. These local clocks were continuously monitored by a central computer located in Stockholm. If the time on any local ATM deviated by more than two minutes from the central computer’s clock, an alarm was automatically printed. The network infrastructure was Datex, employing the X.21 protocol with a bandwidth of 9.6 kbit/s. The system was not restarted on a fixed schedule. Restarts occurred only in response to system errors. During a system restart, the central computer’s clock was manually set by a computer operator using a personal wristwatch. At least five different operators, each with their own wristwatch, performed this task over time. Based on this procedure, it is reasonable to conclude that all ATM local clocks were synchronized with the central computer’s clock during system restarts?

Short answer

Yes — the Swedish ATMs of the mid-80s (Bankomat) would have been synchronized to the central host clock at each full system restart.

And for technical reasons, they had to be.

Märkligt att den svarade fel åt dig? Åt mig svarade den rätt på samma fråga i alla fall:

Short answer:
No. Based on the described procedure, it is not reasonable to conclude that all ATM local clocks were synchronized with the central computer’s clock during system restarts.

Below is a clear, structured explanation tailored exactly to your scenario.
Citera
2025-11-20, 05:10
Medlem
Lebels avatar
ChatGPT tog fram prompten som jag postade. Baserad på min ursprungliga prompt.

Jag har fått samma svar under en längre tid. Med samma prompt.

Att några användare får avvikande svar är inte ovanligt.

Fråga ChatGPT varför.

Eller läs denna guide.
Citera
2025-11-20, 11:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag funderar för närvarande lite mellan skål och vägg på tid och rum när det gäller Nicola Fs och LOPs passering av varandra.Detta synes vara ett scenariemässigt stort problem..oavsett om man tror på synkade slavklockor eller ej.
Kortfattat är problemet att Nicola borde hinna gå längre än fram till korsningen Adolf Fredrik Kyrkogata om vi använder oss av Länninges uppmätta tid om 52 sekunder från det att Nicola och LOP passerar varandra fram tills det att mordet sker.Nicola hinner onekligen spatsera över 80 meter norrut under denna tid om han går med 1,6 meter per sekund i fart,vilket därmed skulle innebära att han gott och väl hunnit passera korsningen innan han hör skotten falla.Detta överensstämmer inte med de materialuppgifter som Nicola lämnat avseende var någonstans han hört skotten.

Man kan även fundera över om den fart som uppmätts avseende paret Palmes sista 60 meter fram till mordplatsen kanske är i lägsta laget?
Polisen antager,via Länninges promenad,en promenadtakt om cirka 1,15 meter per sekund.
Det blir dock inga större skillnader om man antager något högre fart på ekipage LOP.

Annat problem samhörigt är att mordtiden enligt mitt enkla förmenande synes ligga för sent.
Polisen har vid Länninges promenad säkert jobbat med 23.21.20 som mordtid.
Jag tror ju att den snarare ligger cirka 23.21.00

Det synes således ligga något och skava här..jag funderar för närvarande kring detta.

Finns flera variabler:

Boforsgänget kan ha haft grönt direkt vid Adolf Fredriks Kyrkogata, medan NF fick vänta på grönt.

LOP kan ha stannat vid Haga skor, även om LP inte minns något av det.

För egen del tror jag inte att Boforsgänget och LOP mötte varandra.

Går bankomatklockan 4 minuter fel?
Citera
2025-11-20, 11:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

BANKTID __ HÄNDELSE

Går bankomat-klockorna 3 minuter fel?

Vad är det som säger att de inte går 4 minuter fel?
Citera
2025-11-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Finns flera variabler:

Boforsgänget kan ha haft grönt direkt vid Adolf Fredriks Kyrkogata, medan NF fick vänta på grönt.

LOP kan ha stannat vid Haga skor, även om LP inte minns något av det.

För egen del tror jag inte att Boforsgänget och LOP mötte varandra.

Går bankomatklockan 4 minuter fel?

Jag tycker snarare att man landar i förklaringsvariabler som promenadhastighet Nicola F mordkvällen,eventuell missuppfattning var han hörde skotten mm.
Frågan om eventuell ljussignal vid korsningen Adolf Fredriks Kyrkogata är dock initialt intressant.
Var det ljussignaler där?
Jag har uppfattat det som att det inte fanns några där,och har därför inte räknat med någon väntetid..men den saken kommer ju i annat läge om det fanns rödljus där för Nicola F exempelvis.

Lisbeth har aldrig nämnt något om något annat stopp än vid Sari.Detta anser jag sålunda att man måste förhålla sig till.

Var bankomaternas slavklockor i synk mordkvällen,så mötte Boforstrion och LOP varandra.Detta går att fastslå med högst betydande säkerhet i detta scenario.

I det synkade förloppsscenariot så behövs det inte översättas tider till verklig fröken Ur tid.Vi har all info vi behöver för att upprätta förloppsscenariot via journalremsorna från de båda relevanta bankomaterna samt den exakta mordtiden uttryckt i slavklockans tid Tunnelgatan.Denna info ger då förloppet pre mord Olof Palme..oavsett vad man anser om GrKs synnerligen undermåliga analys om mordtiden uttyckt i verklig tid.
Citera
2025-11-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Går bankomat-klockorna 3 minuter fel?

Vad är det som säger att de inte går 4 minuter fel?

Slavklockorna förhåller sig statiskt till övervakningsapplikationens centrala ur.
Detta centrala ur ställdes på morgonen den 28 Februari 1986.
Centraluret visar samma tid för bankomaterna Tunnelgatan som Sveavägen.
Slavklockorna saknar möjlighet till avvikelse utifrån detta.

De går ungefär 2 minuter 30 sekunder före verklig tid mordkvällen med ovanstående i beaktande...dvs slavklockorna visar en tidigare tid än Fröken Ur.
Detta då mordtiden exakt går att fastställa uttryckt i slavklockstid..23.18.28 och om man som jag finner att mordtiden uttryckt i verklig tid synes ligga cirka 23.21.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in