Det är mycket att stå i när man blivit ganska avancerad fågelmatare. I staden där jag bodde tidigare hade jag lite koll på fåglarnas schema. Åtminstone pilfinkarnas. Där jag huserar mest just nu har jag inte riktigt fått grepp om det än.
Frågorna kring fågelmatning är många. Vi kan ta en nu:
vilka är era favoritfåglar att mata? I mycket hård konkurrens måste jag ändå säga provokatörerna pilfinkarna. Skrattmåsar kvalar antagligen in som tvåa. Kanske änder. Det var f.ö. ett tiotal skrattmåsar som gick lite till attack mot mig nyligen och "hovrade" framför mig för att sedan bara sno min kanelbulle som jag bara tagit 2-3 små tuggor på. Tji fick man.
Något av det mer intressanta jag varit med om i fågelmatningsväg var då jag en morgon vid 05-rycket hade en stor kasse med mackor och sallader och stötte på 30-40 havstrutar, med ungar, vid en återvinningsstation. Jag kastade ut lite delar av mackor till dom. Sen såg dom att jag hade en kasse med mat och 20-30 havstrutar började cirkulera över mitt huvud. Det var bara att ducka och lägga benen på ryggen där. Jag vet inte hur pass aggressiva dom kan bli, men om dom (mot all förmodan) skulle gå till seriös attack mot mig lär jag väl inte överleva direkt.