2017-05-12, 20:03
Bannlyst
Är på jakt efter ett järn fågelbad? Några tips?
Citera
2017-05-13, 02:30
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Är på jakt efter ett järn fågelbad? Några tips?
Den svarta formen med höga kanter som finns i ugnen är alldeles utmärkt till ett fågelbad.
Ställ det på en plats där fågeln kan känna sig trygg och byt vatten ofta så kommer den dit och badar, svalkar sig och har det allmänt skönt
Citera
2017-05-13, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Den svarta formen med höga kanter som finns i ugnen är alldeles utmärkt till ett fågelbad.
Ställ det på en plats där fågeln kan känna sig trygg och byt vatten ofta så kommer den dit och badar, svalkar sig och har det allmänt skönt
Ah haha ha köpte en talgkorv och hackspett har kommit och ättit
Citera
2017-12-26, 09:21
Medlem
Brukar alltid ge svålen från julskinkan till småfåglarna, men kom på att det kanske är för salt?
Någon som sitter på kunskap?
Citera
2017-12-26, 17:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Brukar alltid ge svålen från julskinkan till småfåglarna, men kom på att det kanske är för salt?
Någon som sitter på kunskap?

Nej, svålen från julskinkan är ingen fara. Det finns inte tillräckligt hög salthalt i den och det är relativt liten volym.

Visst, du ska väl inte ge ut stora mängder väldigt salt mat under längre perioden, men en julskinkesvål är inte skadligt.

Framför allt inte om det inte är brist på vatten i landskapet. Under sträng kyla blir det ju lite svårare för dom att hitta vatten och då ska man vara extra försiktig med salt mat.
Citera
2017-12-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, svålen från julskinkan är ingen fara. Det finns inte tillräckligt hög salthalt i den och det är relativt liten volym.

Visst, du ska väl inte ge ut stora mängder väldigt salt mat under längre perioden, men en julskinkesvål är inte skadligt.

Framför allt inte om det inte är brist på vatten i landskapet. Under sträng kyla blir det ju lite svårare för dom att hitta vatten och då ska man vara extra försiktig med salt mat.

Låter logiskt, för annars borde man hört om farligheten i att ge dem svålen.
Bara att fortsätta med denna trivsamma traditionen, då.
Tack för svar:-)
Citera
2020-03-17, 07:32
Medlem
Skall man verkligen inte mata fåglar med bröd - Havregryn är bättre?

https://youtu.be/tvEN2eIOO2E

Här menar han alltså att man inte skall mata fåglar med bröd.

I sin beskrivning delar han två artiklar: https://www.thespruce.com/what-to-feed-ducks-386584

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/906342-darfor-ar-det-farligt-att-ge-faglar-brod-det-har-ska-du-ge-istallet

Skulle det innebära att det räknas som djurplågeri om man matar fåglar med bröd?

Jag har inte varit med om tidigare angående om att änder eller fåglar fått s.k ''änglavingar''. Men det kanske beror på att de inte lever särskilt länge eller något?

Matar ni fåglar med andra saker och slutat mata de med bröd?
Citera
2021-12-19, 10:34
Medlem
Frågar åt en vän som bor i hörnlägenhet på andra våningen ca 5 meter upp. Har skaffat en fågelmatare som sitter på fönster med sugkopp. Inte en fågel på 2 v nu. Läst på sidan under och gissar att det är för öppen yta fågelmataren sitter på, närmaste träd är 20 m bort och husfasaden är bara plan på den sidan. Alternativet är balkongen men då tillkommer skal, bajs och ev. råttor.
Nån som har tips?

https://www.granngarden.se/kunskap/smafaglar/placering-fagelmatare
Citera
2024-05-24, 11:02
Bannlyst
Det är mycket att stå i när man blivit ganska avancerad fågelmatare. I staden där jag bodde tidigare hade jag lite koll på fåglarnas schema. Åtminstone pilfinkarnas. Där jag huserar mest just nu har jag inte riktigt fått grepp om det än.

Frågorna kring fågelmatning är många. Vi kan ta en nu: vilka är era favoritfåglar att mata? I mycket hård konkurrens måste jag ändå säga provokatörerna pilfinkarna. Skrattmåsar kvalar antagligen in som tvåa. Kanske änder. Det var f.ö. ett tiotal skrattmåsar som gick lite till attack mot mig nyligen och "hovrade" framför mig för att sedan bara sno min kanelbulle som jag bara tagit 2-3 små tuggor på. Tji fick man.

Något av det mer intressanta jag varit med om i fågelmatningsväg var då jag en morgon vid 05-rycket hade en stor kasse med mackor och sallader och stötte på 30-40 havstrutar, med ungar, vid en återvinningsstation. Jag kastade ut lite delar av mackor till dom. Sen såg dom att jag hade en kasse med mat och 20-30 havstrutar började cirkulera över mitt huvud. Det var bara att ducka och lägga benen på ryggen där. Jag vet inte hur pass aggressiva dom kan bli, men om dom (mot all förmodan) skulle gå till seriös attack mot mig lär jag väl inte överleva direkt.
Citera
2025-11-20, 11:07
Medlem
Flaskpostenss avatar
Jag matade småfåglarna utanför fönstret. Vet inte om man får men de små har en tuff vinter framför sig så fick bara lov. Gav dem hampafrön
Citera
2026-02-01, 15:39
Medlem
Gick förbi en liten damm, mest is men vid ett inlopp hade det smält lite
en koltrast (tror jag) duschade ivrigt mitt i vintern
sen har man väl hört om fåglar som fryser fast

så om man vill skämma bort fåglarna kan man bygga ett uppvärmt fågelbad xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto