2016-06-23, 04:19
Medlem
Människor som på detta sättet skapar uppmärksamhet vid fågelbon lockar till sig kråkor, rovfåglar och rovdjur,
Citera
2016-06-23, 10:42
Medlem
Volvo242DLs avatar
Det är svårt med djuren i naturen för vad man än gör finns det alltid något tänkande människodjur som tycker det är fel
Citera
2016-06-27, 03:07
Medlem
Volvo242DLs avatar
Nu när det varit så varmt ute ställde jag ut tre stora sockerkaksformar som jag fyllde med kallt friskt vatten.

Helt plötsligt kom en av fågelungarna (som börjar bli stora nu) och tog sig ett hastigt dopp och flaxade med vingarna så vattnet stänkte samt ruskade på huvudet under vattnet för och tvätta och svalka sig.

Jag kände ett rus av lycka genom mig, kanske nästan samma lycka som morsan kände när jag blev konfirmerad

Fåglarna dricker av vattnet men oftast när jag inte ser på. Det verkar som dom helst vill vara ostörda men utan mig ingen mat så därför är dom hos mig tämligen troget. Dom verkar lära sig när jag är hemma respektive borta för kommer jag hem då så är dom heller inte hemma. Hur långt borta dom är vet jag inte men jag tror inte det är så långt bort, kanske lite som katter att dom har ett revir som dom rör sig i.

Förut undrade jag vad som händer när fågelungarna lämnat boet men nu ser jag att dom lever i träd och buskar runt omkring. Ju äldre dom blir desto mer vågar dom flyga och röra sig omkring men än så länge verkar det bara vara omkring en villatomt eller kanske två, tre.

Än så länge blir fågelungarna matade av främst fågelmamma men även fågelpappa men jag tror att snart kommer fågelmamma och lägga maten på marken framför ungarna så dom får plocka upp den själva men det är bara vad jag tror vi får se vad som händer nu dagarna framöver
Citera
2016-09-14, 01:54
Medlem
Volvo242DLs avatar
Hej

Häromdan var jag och åt en hamburgare. Jag satte mig ute och strax kom två kajor ganska nära mej. Då jag känner för kråkfåglarna tog jag en salladsbit och slängde till kajan som genast åt upp den. Jag blev väldigt förvånad för jag trodde inte kråkfåglar åt färska grönsaker. Sen en brödbit och den gick lika bra den också. Kajan kom också närmare vid ett tillfälle och satte sig på motsatta änden av bänken där jag satt knappt en meter från mig. Mer sallad och den åt.

Jag har provat och ge "mina" skator därhemma sallad men dom äter inte en endaste liten bit och lämnar kvar om det är blandat.

Min fråga är, brukar kajor äta sallad eller var det bara därför att kajan var vid ett ställe där det brukar finnas salladsbitar att få?

För övrigt har jag konstaterat att skator snabbt blir vilda igen om dom tappar nära kontakten med människan. Från att ha varit halvtama i början av sommaren flyger dom nu snabbt iväg bara jag visar mig. Av fem ungar i juni är det nu bara ett par kvar, dom andra verkar flyttat till annat håll. Honan kommer ibland men den gamla hanen (jag upplevde honom så) är borta. Vart dom bor nu har jag ingen koll på men dom verkar ha flyttat mellan olika boplatser. Ungarna, så länge dom var hemomkring, upplevde jag sov i buskar om nätterna för en tidig morgon kom dom ut hela gänget ur en buske.

Det är kul med djur
Citera
2016-09-14, 17:05
Medlem
Volvo242DLs avatar
Falafel funkade inte för mig men skatorna äter det med förtjusning
Citera
2016-09-16, 12:13
Medlem
XtraXs avatar
Precis satt upp min fönstermonterade fågelmatare för säsongen. Direkt kom det småfåglar och åt utav fröna. Men nästan varje morgon ligger det jättemycket frön utspritt över hela balkongen (bor i lägenhet) + att det är bajs här och var. Misstänker att det är kajor eller kanske skator som kommer dit och "förstör" tidigt på morgonen. Dessa fåglar övervintrar väl i Sverige så det är bara o gilla läget?

http://imgur.com/NAZ1HmU
Senast redigerad av XtraX 2016-09-16 kl. 13:01.
Citera
2016-09-17, 02:01
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Misstänker att det är kajor eller kanske skator som kommer dit och "förstör" tidigt på morgonen. Dessa fåglar övervintrar väl i Sverige så det är bara o gilla läget?
Lägg ut lite vanlig mat du själv äter och är den borta när du stiger upp på morgonen så är det säkerligen skator som varit där och tagit den. Du ser också om det är samma spillning (bajs) som innan.

Jo, skatorna är bofasta året runt, hur det är med kajor vet jag inte, kanske dom flyttar på vintern men inte så långt?

mvh
skatvän
Citera
2016-09-17, 06:13
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Lägg ut lite vanlig mat du själv äter och är den borta när du stiger upp på morgonen så är det säkerligen skator som varit där och tagit den. Du ser också om det är samma spillning (bajs) som innan.

Jo, skatorna är bofasta året runt, hur det är med kajor vet jag inte, kanske dom flyttar på vintern men inte så långt?

mvh
skatvän

Hej käre skatvän. Kul att träffa någon mer än mig själv som uppskattar "skräpfåglar"
Kajorna i Stockholm är i alla fall stannfåglar. Jag brukar kolla på deras konstflygningsuppvisningar på vårkvällarna när de visar sina flygfärdiga ungar hur man ska göra, fett imponerande faktiskt.

Där visar de att de flyger för att det är kul, inte bara för att överleva och leta föda.
Har även förmånen att ha Nötskrikor inpå mig. Smarta och vackra, synd bara att de låter så fruktansvärt illa.

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-09-28, 23:12
Medlem
XtraXs avatar
Just nu är det nån enbart talgoxar och nån enstaka gråsparv som hittar till maten, dröjer det till vintern innan andra arter kommer?
Citera
2016-10-11, 17:11
Medlem
XtraXs avatar
Nötväcka har också börjat synas. Hade 14 fåglar samtidigt på balkongen tidigare idag
Citera
2016-11-10, 17:40
Medlem
MLEs avatar
Jag har en fråga gällande solrosfrön. Det finns strimmiga, svarta och skalade solrosfrön (hos Granngården). De svarta kan vissa fåglar inte skala, så varför vill man ha svarta? Om man inte är sadist? Man kan köpa säckar med BARA svarta! Men inte bara strimmiga?! Andra affärer har säckar med övervägande svarta. Jag skulle aldrig ha tänkt på det om dom inte hade sålt dom här säckarna med bara svarta på Granngården. Och efter att ha fått skillnaden förklarad förstår jag fortfarande inte varför man har bara svarta. Och dom skalade, är dom svarta eller strimmiga? Det framgår inte, dom är bara "skalade". Om en del har högre näringsinnehåll?
Citera
2017-04-28, 01:34
Medlem
Volvo242DLs avatar
Vilken föda bör man ge en svan?

Har försökt med sallad men det ville han(tror jag) inte ha. Bröd i små bitar uppskattas men är det så bra för svanen?

Svanen känner igen mig och kommer till mig väldigt nära så jag måste ta ett kliv bakåt. Förmodligen vill den ha något att äta men jag vet inte vad jag ska bjuda på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in