Nu när det varit så varmt ute ställde jag ut tre stora sockerkaksformar som jag fyllde med kallt friskt vatten.
Helt plötsligt kom en av fågelungarna (som börjar bli stora nu) och tog sig ett hastigt dopp och flaxade med vingarna så vattnet stänkte samt ruskade på huvudet under vattnet för och tvätta och svalka sig.
Jag kände ett rus av lycka genom mig, kanske nästan samma lycka som morsan kände när jag blev konfirmerad
Fåglarna dricker av vattnet men oftast när jag inte ser på. Det verkar som dom helst vill vara ostörda men utan mig ingen mat så därför är dom hos mig tämligen troget. Dom verkar lära sig när jag är hemma respektive borta för kommer jag hem då så är dom heller inte hemma. Hur långt borta dom är vet jag inte men jag tror inte det är så långt bort, kanske lite som katter att dom har ett revir som dom rör sig i.
Förut undrade jag vad som händer när fågelungarna lämnat boet men nu ser jag att dom lever i träd och buskar runt omkring. Ju äldre dom blir desto mer vågar dom flyga och röra sig omkring men än så länge verkar det bara vara omkring en villatomt eller kanske två, tre.
Än så länge blir fågelungarna matade av främst fågelmamma men även fågelpappa men jag tror att snart kommer fågelmamma och lägga maten på marken framför ungarna så dom får plocka upp den själva men det är bara vad jag tror vi får se vad som händer nu dagarna framöver