2025-11-18, 23:37
Medlem
fel post
Senast redigerad av geebird1 2025-11-18 kl. 23:39. Anledning: läste inte rubriken ordentligt
Citera
2025-11-19, 05:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Det är intressant hur du försöker reducera allt till en lektion i minnespsykologi, men du glider faktiskt förbi kärnan:
Du utgår ifrån att min upplevelse är fel, inte för att du har någon konkret invändning, utan för att du behöver den vara fel för att dina antaganden ska hålla.

1. ’'Om det gått ett år är allt konstruerat.’'
Det är inte så minnesforskning fungerar. Minnet är rekonstruerande, ja - men det gäller detaljer, inte fundamentala upplevelser.
Att blanda ihop tidpunkt med innehåll är en kategori*miss.
Du försöker göra dina egna förenklingar till principer.

2. ’'Du är besatt av att upplevelsen är unik''.
Nej. Jag säger uttryckligen att jag söker andra som upplevt samma fenomen. Det är motsatsen till att vilja göra något unikt.
Det man däremot ser här är att du är väldigt mån om att kunna avfärda något du inte kan placera i din modell.

3. Occams rakkniv.
Rakkniven fungerar bara om alla premisser tas med. Du tar bort halva skeendet först och säger sedan:
’'Se, nu finns bara min förklaring kvar.’'
Det är som att klippa bort en bit av ett pussel och sedan hävda att motivet aldrig kan ha funnits.

4. Dina egna ’'övernaturliga upplevelser’'.
Att du senare i livet har reducerat dem till roliga historier för barnen säger mer om din hållning än om verkligheten. Det är en copingstil, inte en metod.

Och slutligen:
Att hänvisa till vittnespsykologi för att ogiltigförklara en upplevelse som inte ens handlar om identifikation eller narrativt minne är… kreativt. Men inte särskilt träffsäkert.

Så nej, att din världsbild känns tryggare när allt reduceras till ’'du minns fel'’ är inte samma sak som en förklaring.
Det är bara ett tafatt försök att slippa inse att du har fel.
Om du tolkar det jag skriver så här, är chansen enorm att du tolkar dina egna upplevelser lika skevt. Klappträ.
Citera
2025-11-19, 07:05
Medlem
Sababas avatar
Unga män löper mycket högre risk att råka ut för schizofrena episoder. Alltså symptom på schizofreni. Vet inte vad beror på.

Min källa till att det är vanligare bland unga män är en psykolog jag känner så flaggar för jag inte kan styrka det.

Slänger in lite länkar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

https://www.agrenska.se/om-oss/aktuellt/2024_diagnossidor_artiklar/schizofreni-hos-barn-och-ungdomar/
Citera
2025-11-19, 07:36
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du tolkar det jag skriver så här, är chansen enorm att du tolkar dina egna upplevelser lika skevt. Klappträ.
När argumenten tar slut övergår du till förolämpningar. Tack, då vet jag att jag träffade rätt.
Citera
2025-11-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Unga män löper mycket högre risk att råka ut för schizofrena episoder. Alltså symptom på schizofreni. Vet inte vad beror på.

Min källa till att det är vanligare bland unga män är en psykolog jag känner så flaggar för jag inte kan styrka det.

Slänger in lite länkar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

https://www.agrenska.se/om-oss/aktuellt/2024_diagnossidor_artiklar/schizofreni-hos-barn-och-ungdomar/

Att hoppa rakt till ’schizofreni’ efter ett enda ovanligt men klart beskrivet tillfälle är ungefär som att kalla en nysning för lungpest.
Det säger mer om din kunskapsnivå än om min upplevelse.

Inga vanföreställningar, inga röster, inga beteendeförändringar, inget sjukdomsförlopp – och dessutom bekräftat av neurolog som inte såg något patologiskt. Men visst, kör på med Wikipedia-diagnostik om det får dig att känna dig som expert.

Kort sagt: om du ska kasta diagnoser, börja med att läsa vad diagnoser faktiskt innebär.
Citera
2025-11-19, 07:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
När argumenten tar slut övergår du till förolämpningar. Tack, då vet jag att jag träffade rätt.
Och du tycks tolka verkligheten helt fritt. Det är tämligen uppenbart att du hellre lallar runt i egensnickrad upplevelseverkstad än att faktiskt tänka på att världen kanske inte är som du tänkt.

Du blandar ihop vad jag säger med egna tolkningar av vad du tror jag säger, vilket är precis varför din upplevelse inte är annat än en konstruerad anekdot av vad du vill att den ska vara. Varenda inlägg hittills är genomsyrat av detta.

Sen hänfaller du till pseudodebatt. Du är ungefär som prick alla woowoos därute. Lycka till i livet, för arbetslös lär du förbli.
Citera
2025-11-19, 08:05
Medlem
Citat:
Och du tycks tolka verkligheten helt fritt. Det är tämligen uppenbart att du hellre lallar runt i egensnickrad upplevelseverkstad än att faktiskt tänka på att världen kanske inte är som du tänkt.

Du blandar ihop vad jag säger med egna tolkningar av vad du tror jag säger, vilket är precis varför din upplevelse inte är annat än en konstruerad anekdot av vad du vill att den ska vara. Varenda inlägg hittills är genomsyrat av detta.

Sen hänfaller du till pseudodebatt. Du är ungefär som prick alla woowoos därute. Lycka till i livet, för arbetslös lär du förbli.
Argument: noll. Förolämpningar: max. Din insats i den här tråden är exakt lika meningsfull som en tom sida i Wikipedia – och precis lika trovärdig.
Citera
2025-11-19, 08:11
Medlem
floraflaps avatar
Citat:

Och här ser vi Flashback-klassikern: kan inte bemöta fakta, så vi kör personangrepp istället. Mästerligt tråkigt.
Wow! Vilken cool snubbe!
Citera
2025-11-19, 08:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Argument: noll. Förolämpningar: max. Din insats i den här tråden är exakt lika meningsfull som en tom sida i Wikipedia – och precis lika trovärdig.
Som sagt. Ditt case blir inte bättre av en pseudodebatt. Hittills förnekar du alla möjligheter till en förklaring till din upplevelse som inte lirar med din egna tvärsäkerhet.

Du har helt missuppfattat vad ett konstruerat minne innebär, samt projicerar din osäkerhet på mitt inlägg som du tolkar som fientligt.

Precis som alla andra woowoos därute är du en snöflinga som inte är intresserad av en förklaring till din upplevelse eftersom du redan bestämt din verklighet. Typisk relativisering till följd av indoktrinering och en god portion narcissism.
Citera
2025-11-19, 08:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Och här ser vi Flashback-klassikern: kan inte bemöta fakta, så vi kör personangrepp istället. Mästerligt tråkigt.
Wow! Vilken cool snubbe!
Vad exakt är det för fakta du hänvisar till? Jag ser en anekdot som försvaras med näbbar och klor.
Citera
2025-11-19, 08:19
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Som sagt. Ditt case blir inte bättre av en pseudodebatt. Hittills förnekar du alla möjligheter till en förklaring till din upplevelse som inte lirar med din egna tvärsäkerhet.

Du har helt missuppfattat vad ett konstruerat minne innebär, samt projicerar din osäkerhet på mitt inlägg som du tolkar som fientligt.

Precis som alla andra woowoos därute är du en snöflinga som inte är intresserad av en förklaring till din upplevelse eftersom du redan bestämt din verklighet. Typisk relativisering till följd av indoktrinering och en god portion narcissism.
Vilket jävla skitsnack! Jag har läst tråden och ni har inte bidragit med nånting. Bara förolämpningar. Ni låter som en liten osäker liten fjortis. Som vet noll om ämnet.
Citera
2025-11-19, 08:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Vilket jävla skitsnack! Jag har läst tråden och ni har inte bidragit med nånting. Bara förolämpningar. Ni låter som en liten osäker liten fjortis. Som vet noll om ämnet.
Du menar att ifrågasätta anekdotiska sanningar inte är att bidra. Det är noterat. Du kanske själv kan ge ett vetenskapligt bidrag till vad som hänt, o' store woo woo sidekick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in