Citat:
Ursprungligen postat av
PeterSoderqvist
Man kan inte dra några allmänna slutsatser på några få undantag. Att exempelvis några fall har upptäckts där byggnadsarbetare har felmonterat, är det bevis på att alla andra byggnadader i Sverige är felmonterade?
Annat ämne men samma princip!
Om han hadde autism så var det psykvården som korrigerade feldiagnosen.
Frågan för tråden är om rättpsykiatriska domar är rätts-säkra.
På det skriver jag att det kan de inte var då det är människor som gör en bedömning. Där ingår med automatik ett stort drag av rättsosäkerhet just för att det är människor som gör bedömningar.
Jag har aldrig påstått att alla domar är fel. Jag har påstått att där finns en hel del osäkerhet, och jag gav exempel på kända fall man kanske kände till.
Det finns ytterligare argument för att den inte kan bli rätts-säker.
Det underliggande ämnet psykiatri är fortfarande till stor del en vit fläck på kartan.
Man vet inte vad autism är (så tydligt i breivik fallet), man vet inte om psykopati finns. Hur vet vi det? Därför att varje gång man skrivit en manual så har man flyttat runt diagnoserna.
Och man kommer naturligtvis att flytta runt diagnoser i nästa upplaga också.
Byggt hus har vi förövrigt gjort sedan jesus tid. Modern psykiatri har vi haft sedan 50-talet (knappt).
Vi vet exakt vad vi sysslar med för att räkna ut bärighet inom byggindustrin, inom psykiatrin arbetar man med gissningar, aningar.
Men det är inte ämnet. Ämnet är om rättsmedicinska bedömningar är rätts-säkert. Och det är inbyggt i rättsmedicin att de aldrig kan bli det. Det är min poäng.
Vad händer om patienten vägrar att delta? Vägrar att svara på frågor? Kan knappast var ovanligt. Jag har faktiskt inga specialkunskaper.