2025-11-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur många tror på gud jämför med hur många som tror på bigfoot?
Vilken relevans skulle det ha menar du?
Argumentum ad populum kallas argumentationsfelet då man hävdar att något är sant för att många tror på det.

Citat:
Ungefär korrelerat med hur mycket bevis det finns för gud jämfört med bigfoot tror jag är ett enkelt svar
Bevisläget är riktigt uselt gällande båda dessa sagofigurer.
Citera
2025-11-18, 18:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det finns givetvis inga bekräftade mirakel, varken för kristendom eller någon annan religion.
Gott om påståenden finns det dock.
Här är ett roligt exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ganesha_drinking_milk_miracle

Poängen är att det inte finns några vetenskapliga evidens för att några mirakel har ägt rum. Det finns faktiskt inga belägg för att något övernaturligt alls existerar.
"Seeking to explain the claims, Ross McDowall led a team of scientists from India's Ministry of Science and Technology, travelled to a temple in New Delhi and made an offering of milk containing a food colouring. As the level of liquid in the spoon dropped, the scientists hypothesized that after the milk disappeared from the spoon, it coated the statue beneath where the spoon was placed. With this result, the scientists offered capillary action as an explanation; the surface tension of the milk was pulling the liquid up and out of the spoon, before gravity caused it to run down the front of the statue."

lol
Citera
2025-11-18, 18:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du förstår hinduism riktigt.
Jag kan lite om det, jag ser det som en variation på kristendom, alltså samma sanning beskrivet på ett annat sätt.
De erkänner även jesus tror jag? att han var från ovan?
Jag är inte helt emot hinduism, och jag tänker inte säga att det är falskt heller, men jag skulle vilja lära mig mer

Aha, så när många tror på någon helt annan Gud än den du tror på, så är det egentligen Jesus de tror på. Så praktiskt.

Föreställningen att något är sant därför att ett visst antal tror att det är sant, blir ganska hållbart, ser du inte det?
Citera
2025-11-18, 18:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilken relevans skulle det ha menar du?
Argumentum ad populum kallas argumentationsfelet då man hävdar att något är sant för att många tror på det.

Bevisläget är riktigt uselt gällande båda dessa sagofigurer.
Jag använde det inte som ett argument i sig självt, utan för att stärka mina tidigare argument
Så du jämför gud med bigfoot, och när du får fakta att det är helt olika saker så säger du bara "äh men det går att jämföra"
Citera
2025-11-18, 18:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns givetvis inga bekräftade mirakel, varken för kristendom eller någon annan religion.
Gott om påståenden finns det dock.
Här är ett roligt exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ganesha_drinking_milk_miracle

Poängen är att det inte finns några vetenskapliga evidens för att några mirakel har ägt rum. Det finns faktiskt inga belägg för att något övernaturligt alls existerar.
Hur bekräftar man ett mirakel?
Citera
2025-11-18, 18:53
Medlem
Citat:
Om inte multiversteorin är sann hur förklarar du att naturlagarna är så specifika för att universum ska vara stabilt?
Suck.

Det är du som påstår att magi är förklaringen på universums konstanter. Det är således du som har bevisbördan.
Citera
2025-11-18, 18:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Suck.

Det är du som påstår att magi är förklaringen på universums konstanter. Det är således du som har bevisbördan.
Klassisk ateist
Citera
2025-11-18, 18:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Aha, så när många tror på någon helt annan Gud än den du tror på, så är det egentligen Jesus de tror på. Så praktiskt.

Föreställningen att något är sant därför att ett visst antal tror att det är sant, blir ganska hållbart, ser du inte det?
Men det är ju sant. Kan du bara sluta du är riktigt jobbig är det enda du kan att hata och attackera?
Citera
2025-11-18, 19:00
Medlem
Citat:
Jag använde det inte som ett argument i sig självt, utan för att stärka mina tidigare argument
Då är det ju visst en del av din argumentation?
Argumentum ad populum kan omöjligen förstärka ett argument.

Citat:
Så du jämför gud med bigfoot, och när du får fakta att det är helt olika saker så säger du bara "äh men det går att jämföra"
De är båda påstådda övernaturliga fenomen och båda har samma typ av ”bevisning”.
Du verkar vara fast vid antalet som bevittnar något de tror är övernaturligt.
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-18 kl. 19:02.
Citera
2025-11-18, 19:02
Medlem
Citat:
Klassisk ateist

Klassisk teist som upprepar massa argumentationsfel om och om igen och dessutom försöker skifta bevisbördan.
Citera
2025-11-18, 19:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så är det ju visst en del av din argumentation?
Argumentum ad populum kan omöjligen förstärka ett argument.

De är båda påstådda övernaturliga fenomen och båda har samma typ av ”bevisning”.
Du verkar vara fast vid antalet som bevittnar något de tror är övernaturligt.
Men självklart är jag fast vid antalet, det är ju helt uppenbart det viktigaste

Du jämför ju typ 12 personer som har sett något som såg skumt ut i skogen mot 500 000 personer som såg en uppenbarelse av heliga maria under en period på flera år där en hel regering samlade sina styrkor för att gå till botten med fenomenet och bekräftade det som övernaturligt

Är du helt jävla utvecklingsstörd
Citera
2025-11-18, 19:06
Medlem
Citat:
Men det är ju sant.
Det kanske rent av är så att folk som sett Bigfoot egentligen har sett Jesus?

Citat:
Kan du bara sluta du är riktigt jobbig är det enda du kan att hata och attackera?
Så länge du fortsätter att skriva massa tokigheter så får du faktiskt finna dig i att få svar på tal.
Det har inget med hat att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in