2025-11-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Bra. Men borde inte innebandy eller ett parti poker funka lika bra?

För normala människor ja, men normala människor skulle aldrig umgås med dig så det är bara till att ta på dig hobbit fötterna herr baggins
Citera
2025-11-18, 07:59
Medlem
Kul. Önskar jag själv kunde uppleva nåt liknande. Länge funderat på köpa en stormtrooper dräkt.
Citera
2025-11-18, 08:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Är ni 25 eller 45 då? Håller med många andra i tråden att filmerna sög, otroligt vackert filmat och scenariot runtomkring är kanon men storyn och karaktärerna lämnar mig oberörd. Du missar ju inget om du känner likadant ts.
Citera
2025-11-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår inte heller, det är ju barnfilmer..? Jag försökte titta på dem när mina kids var i den åldern att de var intresserade, men jag såg aldrig storheten - och detta gäller även böckerna, som jag också har försökt läsa. De var urtrista. Jag ser liksom inte syftet med att man ska lära sig namn på platser, varelseslag o.s.v. som inte existerar? Är det inte bättre att läsa exempelvis historiska romaner (eller se motsvarande filmer) där man lär sig något om den verkliga världen samtidigt?

Eller - OM det ska vara värt det, så måste det vara bra mycket bättre än Tolkien - som är dötrist. Poesin är bitvis "lite" bra, men det lyfter aldrig.Det är så pretentiöst och... nej usch.

...och att samlas i en grupp och hylla detta blir ännu mer knasigt än att se det hemma på datorn när man har en stund över.

Ja, varför går de inte ut och bygger en altan eller lägger nytt tak? Varför ska de ägna sig åt massa saker som de är tycker är roligt i stället för att skapa något av värde? Att folk tillbringar tid frivilligt åt att se dessa "skitfilmer" med 17 Oscars och alla tre över 8.8 på IMDb är tragiskt. Varför ser de inte på historiska skildringar om första världskriget, så att de faktiskt lär sig något?! Dagens ungdomar, eller jag menar barn - eller var det vuxna?

Och jag fattar inte heller det där med böckerna, varför är det inte mer action?? Vem ägnar flera stycken åt att beskriva vacker natur när man kan få någon rejält cool fight där massa dör och sånt coolt! Jäkla nördar.
Citera
2025-11-18, 08:46
Medlem
Hussefars avatar
Jag har några grannar som gör samma sak. De har en rosa flamingo på framsidan men tror det är Ridskolan de kollar på.
Citera
2025-11-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
...Jag har valt att avstå detta då jag inte tycker dessa filmer är bra eller intresserar mig för universumet Sagan om ringen ... Det jag undrar är vad med detta som är så underbart men jag missat?

Det är helt okej att inte gilla Tolkien som du och andra inte gör. Folk har olika smak!

Det är dock otvetydligt så att många gillar dom, och Sagan om Ringen anses ofta vara bland de bästa böeker som skrivits och dom anses definitivt inte i allmänhet vara barnböcker. (Bilbo däremot är en barnbok, även om många vuxna gillar även den).

Några exempel:
Time Magazine 100 all time Novels:
https://www.goodreads.com/list/show/2681.Time_Magazine_s_All_Time_100_Novels
Lord of the Rings trea

The Great American Read:
https://www.pbs.org/the-great-american-read/books/#/
Lord of the Rings femma

BBC's the Big Read (brittiska bäcker)
https://www.bbc.co.uk/arts/bigread/top100.shtml
Lord of the rings toppar

Read this twice "100 must read books of all time"
https://www.readthistwice.com/lists/must-read-books-of-all-time

Vad gäller filmerna så anses de inte heller av kritiker vara för barn i första hand, och ligger med bland de högsta betygen på IMDB genom alla tider.
https://www.imdb.com/chart/top/
Både Return of the King och Lord of the Rings är topp-10 (6 respektive 8 i skrivande stund).

Samtliga filmer fick en mängd priser, särskilt Return of the King drog ju hem hela 11 oscars. Ingen annan film i historien har vunnit lika många Oscar.

Så om man gillar dom, är det inte särskilt konstigt, tycker jag, att se om den ibland med polare och att göra en rolig grej av det.
Citera
2025-11-18, 12:00
Medlem
Känns för mig lite som att samlas för att läsa Kalle Anka i vuxen ålder.
Borde ha lite att göra med var/hur man saktar in i den mentala utvecklingen.
Men kan vara lite avundsjuk på dom.
Citera
2025-11-18, 12:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Är ni 25 eller 45 då? Håller med många andra i tråden att filmerna sög, otroligt vackert filmat och scenariot runtomkring är kanon men storyn och karaktärerna lämnar mig oberörd. Du missar ju inget om du känner likadant ts.

Haha, jag såg den första på bio och andra halvan av den sista dubbad till franska på den lilla TV:n på landet. Det räckte för mig, för att få in hela konceptet. Men jag har vänner som likt TS samlas för att bingea serien en kväll vartannat/tredje år. Däremot utan mjöd och alvöron.

/AI

Ps. Har förresten en tjock plomberad DVD-box med den första (och tyvärr, svenska) utgåvan från 2002 liggandes i källaren. Kan den vara värt något, mån tro?
Citera
2025-11-18, 12:27
Medlem
Timoteuss avatar
Det är inte bara så att de gillar utmaningen i att se ut som gestalterna i filmen, att de är kreativa och lite tävlingsinriktade och gillar uppskattningen från de andra?
Tusentals samlas ju utklädda på Gotland varje år. Känner folk som håller på, det är många som tar det som en inofficiell tävling i vem som är bäst viking eller riddare etc. Och som går ikring och skärskådar andras utrustning.

En sport för icke idrottsintresserade, eller vad man skall säga.
Citera
2025-11-18, 12:55
Medlem
Smekarn87s avatar
Sträckkolla den En gång var fjärde år är mer rimligt
Citera
2025-11-18, 13:56
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Härligt. Äntligen en vuxen man i forumet. Har undrat var alla vuxna män har tagit vägen. Själv har jag inte sett ett enda avsnitt av Game of Thrones. Växte ifrån drakar, demoner och troll i gymnasiet.
Samma här
Citera
2025-11-18, 13:58
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Jag har funderat över samma sak, särskilt eftersom jag har flera bekanta som fortfarande dyrkar Sagan om ringen som om tiden stått stilla. Varje dag kommer en ny skörd av memes på Instagram, ändlösa filmreferenser och deras ständiga behov av att klä ut sig till alver och annat trams. Jag gillar också filmerna, men någonstans går väl gränsen? Det måste finnas mer i livet än att rollspela figurer från en filmserie som hade premiär för 24 år sedan.

Jag kan förstå att det finns en viss nostalgisk charm i det och att man ägnar sig åt det ibland. Men när en hel identitet börjar byggas kring det utan att det egentligen tillför någon som helst allmännytta, då blir det faktiskt lite besvärande. Kanske är det bara ännu ett uttryck för estetarjargongen där man låtsas att kitsch är kultur och att escapism är personlighet. Kanske också några eventuella bokstavskombinationer som jag aldrig förstått.

Dom har väl för lite viktiga saker att göra får man tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in