2025-11-21, 14:13
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och då menar du väl att titta på sport som andra utövar?

Så sitta i soffan och se andra göra saker är vägen till äkta känslor?

Jag utövar såklart också
Citera
2025-11-25, 11:03
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Haha, jag såg den första på bio och andra halvan av den sista dubbad till franska på den lilla TV:n på landet. Det räckte för mig, för att få in hela konceptet. Men jag har vänner som likt TS samlas för att bingea serien en kväll vartannat/tredje år. Däremot utan mjöd och alvöron.

/AI

Ps. Har förresten en tjock plomberad DVD-box med den första (och tyvärr, svenska) utgåvan från 2002 liggandes i källaren. Kan den vara värt något, mån tro?

Min polare köpte trilogin och vi skulle kolla hela tänkte vi för alla sa att det var bästa upplevelsen, vi såg första och sedan såg vi andra ett halvår senare och tredje vetefan om jag nånsin ens såg.

Alla sådana nördgrejer blir ju värda pengar till slut du kanske bara får sitta på dom lite längre!
Citera
2025-11-26, 13:08
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Hej! Ett gäng av mina närmsta vänner samlas fortfarande flera gånger området för att kolla på alla Sagan om ringen filmerna. Jag har valt att avstå detta då jag inte tycker dessa filmer är bra eller intresserar mig för universumet Sagan om ringen. Dom klär ut sig till karaktärer och dricker mjöd till detta event som håller på en hel jävla natt. Hjälp mig förstå detta beteende. Det förekommer säkert med G.O.T och hem till gården också.

Det jag undrar är vad med detta som är så underbart men jag missat?

Går du på fotboll med halsduk och mössa i olika färger?

/VV
Citera
2025-11-26, 13:52
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Går du på fotboll med halsduk och mössa i olika färger?

/VV

Nej
Citera
2025-11-26, 13:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Nej

Ok, men ingen tråd om dessa fans ändå.

Själv var jag ett STORT fan av Sagan om Ringen (LotR) när jag gick i plugget.
Lästa alla böckerna flera gånger. Även på engelska.
Gillade filmerna skarpt när de kom förutom då de inte följde manus.
Men har aldrig suttit som dina polare i kostymer och druckit mjöd.

/VV
Citera
2025-11-26, 14:45
Medlem
Eoppoyzs avatar
Sagan om ringen-filmerna (och böckerna) är mästerverk, så jag förstår att folk samlas för att titta på dessa. Det gjorde jag själv på högskolan när första filmen firade 10-årsjubileum, och då var det de förlängda filmerna som visades.

Att klä ut sig för att se filmerna är lite överdrivet, men har de kul ihop av att göra det, så varför inte?
Citera
2025-12-01, 03:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Håller helt med. Sjukt beteende. Du är normal. Att se en film mer än säg 5 gånger hur bra den än är förstör bara filmen. Men det kanske är roligt att muppa sig med sina vänner och säga varje replik innan den dyker upp. Då är det ju endast socialt och man bryr sig inte så mycket om filmen. Böckerna kan du läsa många gånger för de är helt packade med information som är lätt att missa. Självklart läser man böckerna på originalspråket också. Jag kallar mig knappt ett lotr fan men har läst böckerna typ 5 gånger om. De är jävligt bra och filmerna är riktigt bra men en blek version av böckerna. Såg även filmerna om och om igen när jag var i 12 års åldern så nu är magin helt förstörd. Måste vara något fel på dessa muppar som kollar på skiten varje år som tradition. Det finns så många bra gamla filmer att upptäcka istället.
Varför är någon en mupp om den följer en tradition som du själv inte följer? Många ser Kalle Ankas Julafton eller Karl-Bertil Jonssons julafton varje år. Är de muppar för det?

Det finns ett flertal Tolkien-sällskap som samlas för att umgås i Tolkiens värld. En del dansar medeltidsinspirerade danser, diskuterar de olika kulturerna, berättar historier, spelar instrument, lagar mat ihop, pysslar med lajv eller bofferstrid. En del spelar brädspel, kortspel eller rollspel, kanske figurspel i Tolkiens värld. Andra klär bara ut sig och antar ett alias men spelar inte teater eller dylikt. Nördigt? Absolut. Har de kul och skaffar vänner för livet? Tveklöst. Bryr de sig om bitterfittor på Flashback? Knappast.

Vadan det här behovet av att kalla folk med andra intressen för muppar?
Citera
2025-12-01, 03:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Sagan om ringen-filmerna (och böckerna) är mästerverk, så jag förstår att folk samlas för att titta på dessa. Det gjorde jag själv på högskolan när första filmen firade 10-årsjubileum, och då var det de förlängda filmerna som visades.

Att klä ut sig för att se filmerna är lite överdrivet, men har de kul ihop av att göra det, så varför inte?

De är med i Tolkienföreningar.

De har hållit på med det här sedan 68, när the Tolkien Society grundades i Göteborg, först i Europa. Låt dem ha roligt. De både brygger drycker, fixar kläder, och lär sig om språken. Det finns en inte helt ringa koppling till medeltidsföreningar.

Om man skall leta efter alver och annat är det väl också i det området, från Oslo till Göteborg, och med Vättern som ett tredje hörn.
Citera
2025-12-02, 10:59
Medlem
Det är väl ungefär lika konstigt som att skolelever klär ut sig till furries numera.
dvs helt normalt för de efterblivna.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in