Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-17, 19:00
Medlem
bo-jerrys avatar
Hej! Ett gäng av mina närmsta vänner samlas fortfarande flera gånger området för att kolla på alla Sagan om ringen filmerna. Jag har valt att avstå detta då jag inte tycker dessa filmer är bra eller intresserar mig för universumet Sagan om ringen. Dom klär ut sig till karaktärer och dricker mjöd till detta event som håller på en hel jävla natt. Hjälp mig förstå detta beteende. Det förekommer säkert med G.O.T och hem till gården också.

Det jag undrar är vad med detta som är så underbart men jag missat?
Citera
2025-11-17, 19:13
Medlem
Snusfris avatar
Dom gillar väl filmerna helt enkelt. Finns säkert människor som träffas och ser på en hel bunt filmer med star wars mm.
Citera
2025-11-17, 19:17
Medlem
Filmerna är förvisso uttjatade...
Det är kul att gå in i karaktär. Det är det som är grejen.
Ibland är det skönt att få en paus från sig själv också.
Citera
2025-11-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Hej! Ett gäng av mina närmsta vänner samlas fortfarande flera gånger området för att kolla på alla Sagan om ringen filmerna. Jag har valt att avstå detta då jag inte tycker dessa filmer är bra eller intresserar mig för universumet Sagan om ringen. Dom klär ut sig till karaktärer och dricker mjöd till detta event som håller på en hel jävla natt. Hjälp mig förstå detta beteende. Det förekommer säkert med G.O.T och hem till gården också.

Det jag undrar är vad med detta som är så underbart men jag missat?
Det är gammalt hederligt flockbeteende. Man har någonting gemensamt tillsammans med andra, en gemenskap med ett eget 'språk' och 'ritualer' som gör att man känner sig delaktig i någonting större än en själv.

Precis som alla de miljoner som tar på sig speciella kläder, sjunger sånger samlas i tiotusentals över hela jordklotet för att glo på ett gäng människor som rusar efter en boll. Eller de som traskar till kyrkan eller moskén.

Det är förstås en skön känsla att vara en del i en gemenskap, så jag är inte förvånad över att så många låter denna drift få utlopp. Jag hade dock mycket hellre hängt med dina vänner än kollat på fotboll eller gått i kyrkan..
Citera
2025-11-17, 19:27
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Filmerna är förvisso uttjatade...
Det är kul att gå in i karaktär. Det är det som är grejen.
Ibland är det skönt att få en paus från sig själv också.

Bra. Men borde inte innebandy eller ett parti poker funka lika bra?
Citera
2025-11-17, 19:28
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är gammalt hederligt flockbeteende. Man har någonting gemensamt tillsammans med andra, en gemenskap med ett eget 'språk' och 'ritualer' som gör att man känner sig delaktig i någonting större än en själv.

Precis som alla de miljoner som tar på sig speciella kläder, sjunger sånger samlas i tiotusentals över hela jordklotet för att glo på ett gäng människor som rusar efter en boll. Eller de som traskar till kyrkan eller moskén.

Det är förstås en skön känsla att vara en del i en gemenskap, så jag är inte förvånad över att så många låter denna drift få utlopp. Jag hade dock mycket hellre hängt med dina vänner än kollat på fotboll eller gått i kyrkan..

Kyrkan känns ju inte som ett intresse i min värld.
Citera
2025-11-17, 19:31
Medlem
Det är nästan ingen annan fiktion/mytologi som är så välutvecklad och genomtänkt som Tolkiens "värld". Att han skapat flera fungerande språk är bara en detalj. Detta gör att världen han skapat är fashinerande och om man har något intresse i sånt kan man dyka väldigt djupt. Sagan om ringen är bara kulmen i berättelsen så att säga.

Lite märkligt dock om de BARA ser filmen och inte mer av Tolkien, men där gissar jag att du helt enkelt saknar kunskap och insikt.

För övrigt är de tre filmerna (som eg är en film uppdelad i tre delar) kanske den bästa film som någonsin gjorts. Ett sant mästerverk.

Citat:

Jo, förmodligen, om man har dessa intressen. Men de kanske tycker poker och innebandy är lika tråkigt som du tycker LOTR är?

ps. Innebandy?? Wtf? Det är ju inte ens en riktig sport?
Senast redigerad av GrayPagan 2025-11-17 kl. 19:35.
Citera
2025-11-17, 19:35
Medlem
Citat:
Kyrkan känns ju inte som ett intresse i min värld.
Det är klart den är! Ett viktigt socialt sammanhang för de som går dit, precis som lajvare eller grabbar som har pokerkväll. (Det är inte bara ett intresse naturligtvis.)

Om du mer vill har svar på varför LotR kan skapa sådana grupper så tycker jag GrayPagans svar var riktigt bra!
Senast redigerad av ladicius 2025-11-17 kl. 19:41.
Citera
2025-11-17, 19:37
Medlem
qvarne2s avatar
Håller helt med. Sjukt beteende. Du är normal. Att se en film mer än säg 5 gånger hur bra den än är förstör bara filmen. Men det kanske är roligt att muppa sig med sina vänner och säga varje replik innan den dyker upp. Då är det ju endast socialt och man bryr sig inte så mycket om filmen. Böckerna kan du läsa många gånger för de är helt packade med information som är lätt att missa. Självklart läser man böckerna på originalspråket också. Jag kallar mig knappt ett lotr fan men har läst böckerna typ 5 gånger om. De är jävligt bra och filmerna är riktigt bra men en blek version av böckerna. Såg även filmerna om och om igen när jag var i 12 års åldern så nu är magin helt förstörd. Måste vara något fel på dessa muppar som kollar på skiten varje år som tradition. Det finns så många bra gamla filmer att upptäcka istället.
Citera
2025-11-17, 19:40
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Jag är tillräckligt nördig för att störa mig på delar i filmerna som strider med hur det var i böckerna. Men jag ser ingen lockelse i att klä ut mig till Gandalf och kolla filmerna tillsammans med andra lajvare.

Jag hade hellre spelat innebandy eller kört en pokerkväll.

Dina nördiga kompisar gillar väl att klä ut sig och göra en grej av det gemensamma filmtittandet helt enkelt. Som ett event.

Hur förklarar man för någon som inte förstår tjusningen med innebandy vad grejen är med det.
Citera
2025-11-17, 19:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
jag är 42 och har sett alla 3 filmer och tycker dom är väldigt bra men aldrig att jag skulle klä ut mig och ha nåt jävla filmmarathon.
Låter som riktiga töntar.
Citera
2025-11-17, 19:48
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag är tillräckligt nördig för att störa mig på delar i filmerna som strider med hur det var i böckerna. Men jag ser ingen lockelse i att klä ut mig till Gandalf och kolla filmerna tillsammans med andra lajvare.

Jag hade hellre spelat innebandy eller kört en pokerkväll.

Dina nördiga kompisar gillar väl att klä ut sig och göra en grej av det gemensamma filmtittandet helt enkelt. Som ett event.

Hur förklarar man för någon som inte förstår tjusningen med innebandy vad grejen är med det.

Så sant. Det som är svårast för mig att förklara för andra är golf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in