2025-10-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Du menar att man måste konstruera om hytten så den ska klara något som varit utanför alla gränser för hållfasthet?

Jag tror uppmärksamheten kring aktuell olycka gör att Arronet tvingas hantera ett ovanligt olycksresultat på ett brett sätt. Nya och gamla kunder kommer givetvis ifrågasätta hyttinfästningens lämplighet konstruktionsmässigt, detta oavsett om det är relevant eller inte för den individuella båtens aktuella användning.

Fast olyckor som trådens är lätta att undvika. Man kör helt enkelt inte båten sakta (eller stillaliggande) med sjön från aktern utan att vara extremt försiktig. Det är bland det första man måste ta till sig när man lär sig köra båt i svårare förhållanden, och även om betalande fiskekund har fått bra napp så undviker man sjön från aktern.
Citera
2025-10-13, 09:36
Medlem
Vad sakta det går att förklara vad som hände.
Citera
2025-10-14, 13:08
Medlem
Kommer att följas även av svenska haverikommissionen:
Citat:
S-270/25

Sjöolycka med fisketurbåt vid Lofoten
Utredande stat:

Norge

En fisketurbåt har slagit runt i samband med en arrangerad fisketur vid Lofoten i Norge. En passagerare som var svensk medborgare och en räddningsdykare omkom i samband med olyckan.Händelsen betecknas som en mycket allvarlig sjöolycka och utreds av den norska haverikommissionen.

SHK följer utredningen, eftersom det finns ett väsentligt intresse för Sverige.
https://shk.se/sok-utredningar/sjofart/2025-10-10-sjoolycka-med-fisketurbat-vid-lofoten
Citera
2025-10-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag tror uppmärksamheten kring aktuell olycka gör att Arronet tvingas hantera ett ovanligt olycksresultat på ett brett sätt. Nya och gamla kunder kommer givetvis ifrågasätta hyttinfästningens lämplighet konstruktionsmässigt, detta oavsett om det är relevant eller inte för den individuella båtens aktuella användning.

Fast olyckor som trådens är lätta att undvika. Man kör helt enkelt inte båten sakta (eller stillaliggande) med sjön från aktern utan att vara extremt försiktig. Det är bland det första man måste ta till sig när man lär sig köra båt i svårare förhållanden, och även om betalande fiskekund har fått bra napp så undviker man sjön från aktern.

Absolut. Allmänheten behöver få information som är lätt att förstå. Självfallet är det så. Och däri ligger problematiken. Att hytten lossnat på grund av krafter som vida överstiger vad som kan förväntas utsätta den för måste komma fram så att alla begriper att båttillverkaren inte kan lastas.

Däremot kan vi vara säkra på att man som tillverkare noggrant följer upp vad som hänt och hur. Även att det kan finnas mindre förbättringar.
Citera
2025-10-15, 16:57
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Arronet 33 är en förlängd Arronet 28, men tyvärr inte med en anpassad bredd. En smal båt kombinerad med högt placerade tunga motorer och en tung överbyggnad är en instabil riskkonstruktion. Möjligen kan föraren klandras för att ha kört för sakta och därmed fått in en våg bakifrån som vred runt båten, men den ska inte välta pga detta. Arronet ska ställas till svars för sin bristfälliga konstruktion i förhållande till typgodkännandet.

Precis, en så långsmal båt med rätt brant skrovvinkel oavsett överbyggnad och motorer är luriga i just 10-15 knop som är farten som angetts (12 knop). Precis i de hastigheterna kör man mycket vid havsfiske så båtvalet är märkligt då jag har stor erfarenhet av NSA och deras säkerhetstänk. Aronett borde ha avrått ifrån den här modellen för just deras användningsområde. I hög fart och stilla i sjön är den skottsäker men just halvplan blir trixigt i en sådan båt. Särskilt med de erfarna guiderna som har tusentals timmar i 27,5 fotare, en helt annan konstruktion med helt annat beteende i vattnet. Hur stabil som helst i halvplanande fart. Känns som man tagit en risk här, troligen omedveten och då borde aronett kanske ställt lite kontrollfrågor vid beställning. Sen kan handhavandet av båten varit perfekt och med maximal otur i de speciella förhållandena som blir i tidvattenströmmar där variablerna är oändliga så hände det ändå. De flesta båtar har någon svaghet som man måste förhålla sig till, ofta bogstyrning och triminställningar i sjö. Den här båttypen har en svaghet i olika vinklar av medsjö och halvplan. Det blev antagligen en våg bakifrån som gjorde båten instabil och krängde till och sedan när den träffade nästa våg med fören bogstyrde det rejält så båten vreds typ ett kvarts varv
grävde in sig i vågen och kapsejsade.
Citera
2025-10-15, 22:36
Medlem
Snart är det juletider och jullov men lilla Ebba ligger i jorden istället för att mysa inne och baka pepparkakor med sin familj. Ödet besitter ingen rättvisa. Allt är bara tur och otur
Citera
2025-10-17, 00:57
Medlem
Så, räddningsdykaren drunknade.

Han saknade talkommunikation med ytan, vilket är rutin. Så redan där hade de frångått normala rutiner. Han ska ha haft lina till ytan. Trots detta har han han alltså drunknat. Något problem har uppstått vilket har resulterat i att han inte kunnat andas, inte själv kunnat ta sig till ytan och inte kunnat signalera problem, ovanpå detta har han andats in vatten. På ett dykdjup av max ett par meter. Det hela förefaller fortfarande lika märkligt som från början. Det här ska inte kunna hända, i alla fall inte en kompetent dykare. Ändå har det gjort det.

Jag är åter till funderingen att han hoppat i för tung och med ofärdig utrustning, men det som motsäger det är att han då skulle "gått till botten" vilket borde sträckt upp linan till ytan och påkallat uppmärksamhet. En annan variant är att han fått positiv lyftkraft inne i styrhytten och inte klarat att ta sig ut, men det motsägs av att han då inte skulle drunkna, och dessutom är det ändå inga problem att ta sig ut även om man har positiv lyftkraft.

Någon form av fel på utrustningen i kombination med panik får bli antagandet till drunkningen. I "fel på utrustningen" inkluderar jag nu eventuella misstag som gjorts vid förberedelserna inför dyket, exvis att ventilen på flaskan inte öppnats ordentligt.
Citera
2025-10-17, 13:05
Medlem
Ja. Visserligen har nog vi inte nåtts av tillräckligt med information ännu - Eller fäst tilltro till olämpligt formulerade skildringar.
Men jag håller med dig om att utifrån vad vi nu tror oss veta så är det ju flera "nästan oberoende" delmoment i olycks- och räddningsförloppet som uppvisar stora "märkliga anomalier" i förhållande till "hur det borde ha gått till vid en normal olycka"...
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så, räddningsdykaren drunknade.
Han saknade talkommunikation med ytan, vilket är rutin. Så redan där hade de frångått normala rutiner. Han ska ha haft lina till ytan. Trots detta har han han alltså drunknat. Något problem har uppstått vilket har resulterat i att han inte kunnat andas, inte själv kunnat ta sig till ytan och inte kunnat signalera problem, ovanpå detta har han andats in vatten. På ett dykdjup av max ett par meter. Det hela förefaller fortfarande lika märkligt som från början. Det här ska inte kunna hända, i alla fall inte en kompetent dykare. Ändå har det gjort det.

Jag är åter till funderingen att han hoppat i för tung och med ofärdig utrustning, men det som motsäger det är att han då skulle "gått till botten" vilket borde sträckt upp linan till ytan och påkallat uppmärksamhet. En annan variant är att han fått positiv lyftkraft inne i styrhytten och inte klarat att ta sig ut, men det motsägs av att han då inte skulle drunkna, och dessutom är det ändå inga problem att ta sig ut även om man har positiv lyftkraft.

Någon form av fel på utrustningen i kombination med panik får bli antagandet till drunkningen. I "fel på utrustningen" inkluderar jag nu eventuella misstag som gjorts vid förberedelserna inför dyket, exvis att ventilen på flaskan inte öppnats ordentligt.
Citat:
Dykaren ska ha en dykledare, och dykledaren har, ska ha, full fokus på sina/sin dykare oavsett vad övriga räddningsstyrkan gör. Nu har ju en dykare avlidit här under "märkliga förhållanden", såtillvida att förhållandena för räddningsdykning förefaller ha varit gynsamma med bara 1-2meters dykdjup och en liten båt med bara en enda hytt med stora dörrar på bägge sidor. Men annars finns ingen anledning att tro att dykledaren inte gjort sitt jobb. Men som sagt, här har något felat. Kanske är det något så trivialt som att slangen till dykarens andrasteg fastnade i något varpå hans andrasteg ryktes ur munnen på honom, och han fick snabbt panik. Då kan det gå illa. Normalt sett har man en reservregulator att ta till och det ska vara en rutinsak att byta till den. Men, man vet aldrig. Det har hänt mig en gång ...
Citat:
...
Men varför, så vitt vi vet, ingen simmade in och räddade det andra barnet kan man undra, men för min del är den största frågan på den punkten varför befälhavaren ombord räddade sig själv före de två barnen. Han borde inte kommit ut ur hytten innan de två barnen var ute ur den. Han är min ögon absolut ingen hjälte. Han är till att börja med ansvarig för olyckan och har därefter räddat sig själv före de två barn han var ansvarig för. En riktig antihjälte.
Det jag inte delar med dig är din idoga vilja att peka ut enskilda klantskallars inkompetens (även om det också säkert bidragit). Samtidigt som andra "frikänns helt".

Jag tror att det kommer att visa sig att även lagarbetet, förberedelsearbetet och kanske ännu okända omständigheter i typ personrelationer eller utrustning, kommer att förklara varför situationen "provocerat" fram de fatala misstagen.
Citera
2025-10-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Det jag inte delar med dig är din idoga vilja att peka ut enskilda klantskallars inkompetens (även om det också säkert bidragit). Samtidigt som andra "frikänns helt".

Jag tror att det kommer att visa sig att även lagarbetet, förberedelsearbetet och kanske ännu okända omständigheter i typ personrelationer eller utrustning, kommer att förklara varför situationen "provocerat" fram de fatala misstagen.

Den enda enskilda "klantskallens inkompetens" som jag "pekat ut", eller snarare ifrågasatt är båtförarens.
Omedelbart när denna olycka hamnade i nyheterna så utnämndes båtföraren till "hjälte".
Det reagerade jag mycket starkt på.

Här har vi en person vars agerande, möjliga inkompetens, direkt har orsakat ett barns död och indirekt ytterligare en persons död. Därtill räddade han sig själv innan han började fundera på de två barnen.
Det är i mina ögon absolut inte en hjälte, i alla fall inte med vad som är känt så här långt. Att i media utropa honom till hjälte är ett direkt hån mot den avlidna flickan och ett slag rakt i ansiktet på hennes föräldrar och syskon.

Alla säger att olyckan är oförklarlig. Och det tycks den vara under alla normala förhållanden. Dock har jag med en video påvisat hur ren inkompetens kan orsaka en olycka med exakt det förlopp som beskrivits i detta fallet. Vi vet nu också att båten INTE befann sig i det området av nappstraumen där de starkaste tidvattenströmmarna uppstår.

Vad gäller räddningsdykarens död så har jag ifrågasatt kompetensen här också, men inte, såvitt jag kan minnas, pekat ut någon enskild individ. Men självklart håller jag, som den dykare jag själv är, dykaren själv som ytterst ansvarig för sin egen säkerhet. Även om myndigheterna mycket väl kan tänkas ha en annan syn på den saken.

Och nu vet vi att man inte följde normal rutin när det kom till talkommunikaton mellan dykaren och ytan. Dessutom har det nämnts i tråden från någon som uppgett sig ha fått info från trovärdig källa, att dykaren haft så bråttom att komma i vattnet, han han skippat viktiga delar i förberedelserna. Avsaknaden av den rutinmässiga talkommunikationen är ett "indicie" som tyder på att den uppgiften kan vara korrekt.
Men framförallt så föranleder ovanstående frågan - På vilka fler punkter avvek man från normal rutin?

Ordet "klantskalle" har jag för övrigt inte använt alls. Det är Du som nu kallar dem klantskallar, inte jag.
Senast redigerad av Veridictores 2025-10-17 kl. 19:05.
Citera
2025-10-17, 19:54
Medlem
Norska polisen har idag kommit med en uppdatering i ärendet.

I sak inget nytt egentligen. De bekräftar att flickan dött av drunkning.

https://www.politiet.no/nyheter-og-presse/nordland/nyhet/2025-10-08/oppdatering-etterforskning-av-ulykken-i-nappstraumen
Citera
2025-11-18, 11:33
Medlem
Ebbas mamma intervjuet i Lofotposten i anledning av at Ebba ville fylt 12 år i dag.

Hun sier blant annet (deler ett avsnitt):

«Mye å lære av Norge

Hun forteller at de ikke fikk samme oppfølgingen av det offentlige da de kom hjem til Sverige.

– Det er ingen tvil om at Sverige har mye å lære av Norge når det gjelder krisehåndtering. Men den lokale kirken og skolen som Ebba gikk på har fulgt oss opp på en kjempebra måte. Framfor alt har skolen også støttet Ebbas klassekamerater og de andre elevene på skolen.

Moren forteller at hun ikke var med på den skjebnesvangre turen på Nappstraumen.

– Jeg var ikke med og derfor ville jeg ikke fortelle så mye om det de som var med har fortalt. Det jeg kan si er at Ebbas lillebror selv svømte ut av styrehuset og ble hjulpet av guiden. Det ble heller ikke sendt nødsignal fra båten. Det var en av de som var med som alarmerte gjennom sin telefon»

https://www.lofotposten.no/mammaen-til-ebba-med-hjertevarm-takk-til-hjelpemannskapene-dere-kunne-ikke-ha-gjort-mer-for-oss/f/5-29-1251602
Citera
2026-01-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Undrar hur hårt Arronet nu jobbar på en lösning som gör att hytterna inte kan lossna? Det finns nog inte så många bra lösningar som fungerar för eftermontering på befintliga båtar. Jag skulle nog satsa på vajrar som nödsäkrar hytten om det välter och gummiupphängningarna ger med sig.

Som jag har skrivit innan så kan gummiupphängningar säkrade mot separation ge lite oljud ifrån sig, åtminstone de låga varianter som t ex sitter under Arronets hytter.

Du missar helt det väsentliga, nämligen att båten välte….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in