Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Det jag inte delar med dig är din idoga vilja att peka ut enskilda klantskallars inkompetens (även om det också säkert bidragit). Samtidigt som andra "frikänns helt".
Jag tror att det kommer att visa sig att även lagarbetet, förberedelsearbetet och kanske ännu okända omständigheter i typ personrelationer eller utrustning, kommer att förklara varför situationen "provocerat" fram de fatala misstagen.
Den enda enskilda "klantskallens inkompetens" som jag "pekat ut", eller snarare ifrågasatt är båtförarens.
Omedelbart när denna olycka hamnade i nyheterna så utnämndes båtföraren till "hjälte".
Det reagerade jag mycket starkt på.
Här har vi en person vars agerande, möjliga inkompetens, direkt har orsakat ett barns död och indirekt ytterligare en persons död. Därtill räddade han sig själv innan han började fundera på de två barnen.
Det är i mina ögon absolut inte en hjälte, i alla fall inte med vad som är känt så här långt. Att i media utropa honom till hjälte är ett direkt hån mot den avlidna flickan och ett slag rakt i ansiktet på hennes föräldrar och syskon.
Alla säger att olyckan är oförklarlig. Och det tycks den vara under alla normala förhållanden. Dock har jag med en video påvisat hur ren inkompetens kan orsaka en olycka med exakt det förlopp som beskrivits i detta fallet. Vi vet nu också att båten INTE befann sig i det området av nappstraumen där de starkaste tidvattenströmmarna uppstår.
Vad gäller räddningsdykarens död så har jag ifrågasatt kompetensen här också, men inte, såvitt jag kan minnas, pekat ut någon enskild individ. Men självklart håller jag, som den dykare jag själv är, dykaren själv som ytterst ansvarig för sin egen säkerhet. Även om myndigheterna mycket väl kan tänkas ha en annan syn på den saken.
Och nu vet vi att man inte följde normal rutin när det kom till talkommunikaton mellan dykaren och ytan. Dessutom har det nämnts i tråden från någon som uppgett sig ha fått info från trovärdig källa, att dykaren haft så bråttom att komma i vattnet, han han skippat viktiga delar i förberedelserna. Avsaknaden av den rutinmässiga talkommunikationen är ett "indicie" som tyder på att den uppgiften kan vara korrekt.
Men framförallt så föranleder ovanstående frågan - På vilka fler punkter avvek man från normal rutin?
Ordet "klantskalle" har jag för övrigt inte använt alls. Det är Du som nu kallar dem klantskallar, inte jag.