Citat:
som du sitter och killgissar, du kan ju absolut ingenting om dykning. Det där var nog det mest korkade påståendet jag sett om dykning. FYI, det är bara att öppna munnen så åker den expanderande luften i lungorna ut av sig självt. Det som är farligt är att hålla andan under uppstigning.
För snabb uppstigning kan orsaka dekompressionssjuka, aka dykarsjuka, för den dykare som vistats en längre tid på större djup, och då talar vi typ >10 minuter på >10 meter. Men dekompressionssjuka är något helt annat.
Men snälla nån, du har ju inte ens läst på om det allra mest grundläggande i ärendet, och kan ingenting om dykning. Läs på och lär innan du sprider mer dynga i tråden!
Inte heller det hade du koll på nej, som sagt, du vet ingenting om ärendet.
15 minuter har det framgått.
En fri uppstigning kräver inte erfarenhet, den kräver kunskap. Det är en jävla skillnad.
En fri uppstigning är helt riskfri avseende lungbristning för den som vet att inte hålla andan.
Det farliga med en fri uppstigning är dekompressionssjukan.
Ja visst, man kan få lungbristning om man andas komprimerad luft på 4m djup och sedan simmar upp till ytan och håller andan under tiden. Men det är helt oavhängigt hur fort du gör uppstigningen. Det har inget med saken att göra som du påstod.
Ja, att något har hänt vet vi, han dog!
som du sitter och killgissar, du kan ju absolut ingenting om dykning. Det där var nog det mest korkade påståendet jag sett om dykning. FYI, det är bara att öppna munnen så åker den expanderande luften i lungorna ut av sig självt. Det som är farligt är att hålla andan under uppstigning.För snabb uppstigning kan orsaka dekompressionssjuka, aka dykarsjuka, för den dykare som vistats en längre tid på större djup, och då talar vi typ >10 minuter på >10 meter. Men dekompressionssjuka är något helt annat.
Men snälla nån, du har ju inte ens läst på om det allra mest grundläggande i ärendet, och kan ingenting om dykning. Läs på och lär innan du sprider mer dynga i tråden!
Inte heller det hade du koll på nej, som sagt, du vet ingenting om ärendet.
15 minuter har det framgått.
En fri uppstigning kräver inte erfarenhet, den kräver kunskap. Det är en jävla skillnad.
En fri uppstigning är helt riskfri avseende lungbristning för den som vet att inte hålla andan.
Det farliga med en fri uppstigning är dekompressionssjukan.
Ja visst, man kan få lungbristning om man andas komprimerad luft på 4m djup och sedan simmar upp till ytan och håller andan under tiden. Men det är helt oavhängigt hur fort du gör uppstigningen. Det har inget med saken att göra som du påstod.
Ja, att något har hänt vet vi, han dog!
Påstå inte saker som du inte vet något om. Att lära sig dyka kräver både erfarenhet och kunskap. Jag har hållit på med sportdykning och råkat ut för incidenter. Vår dyklärare var väldig noga med säkerheten och varnade mycket för vad man kan drabbas av. Jag har bl a råkat ut för luftstopp under ett vinterdyk på grund av en ispropp i regulatorn. Jag har inte tagit skada vid något tillfälle, men lärt mig att vara försiktig, andas på rätt sätt och hålla koll på utrustningen.
Varför måste du raljera om saker och ting, hålla på med hårklyverier och överanalysera varje ord jag skriver? Jag har inte läst varje kommentar i denna tråd och har kanske missat något. Men varför är du så säker på allt när vi egentligen vet så lite om olycksförloppet?
Tänker inte skriva mer i denna tråd. Påhopp tolererar jag inte. Du kan granska vad du själv har skrivit och spridit här.