Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Varför skulle ateister "till varje pris och med varje knep att förklara bort varje bevis så att ni inte behöver stå till svars till gud och kunna leva era liv efter era spontana begär" när vi inte anser att någon gud finns?
Inser du verkligen inte det idiotiska i det sättet att tänka?
Och att troende hela tiden pratar om att man ska tygla sina begär tyder på att de snarare är de som behöver en Gud för att kunna tygla dem.
Själv har jag inga problem med några "begär". Jag varken festar, dricker, röker eller ljuger ihop skvaller om andra, och inte vänsterprasslar jag heller, så vilka "begär" menar du att jag skulle behöva tygla genom någon guds hjälp?
Nej, du har bara konstiga idéer om ateister så att du kan se dig själv som mer präktig.
Du förnekar att gud finns, så att du kan vara gud i ditt eget universum, i stället för gud själv
Du vet att gud finns, innerst inne.
Du får bevis på bevis, men genom psykologiska knep och metoder hittar du sätt att förklara bort dom, för ditt undermedvetna vet att om du tror på dom måste du följa regler och leva på ett visst sätt, och det vill du inte.
Du vill kunna göra dina egna val och leva efter din egen moral och dina regler.
Du vill kunna fortsätta vara den "smarta" ateisten som ser ner på de "dumma" kristna och du känner dig stolt över det. Att gå över till den "dumma" sidan skulle kräva att släppa arrogans.
Allt handlar om dig, och din vilja just nu