2025-11-02, 01:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Där kom det fram. Känslorna! Kolla trådstarten! Exakt vad TS menade.

Problemet är ju att kristna kommer fram till saker som Knutby, korståg och bränning av kättare, genom sina känslor.

Det är väl inte något du vill ha?
Citera
2025-11-02, 01:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Problemet är ju att kristna kommer fram till saker som Knutby, korståg och bränning av kättare, genom sina känslor.

Det är väl inte något du vill ha?
Ateism ledde till kommunisternas hemskheter i östeuropa, andra världskriget och delvis första också, maos folkmord.
Citera
2025-11-02, 01:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
"1. James, son of Zebedee

Historical reliability: High

Source: Acts 12:2 explicitly states he was executed by Herod Agrippa I (c. 44 CE). This is considered historically reliable by most scholars.

2. Peter

Tradition: Crucified upside down in Rome under Nero.

Historical basis: Some early church fathers (Clement of Rome, Origen, Eusebius) mention it.

Reliability: Moderate – early sources are decades after the fact and may reflect developing tradition rather than direct evidence.

3. Paul

Tradition: Beheaded in Rome under Nero.

Historical basis: Early sources like Clement of Rome (~95 CE) and Eusebius (~4th century).

Reliability: Moderate to high – there’s a consensus that Paul was executed in Rome, though the exact method and date are uncertain.

4. Other Apostles

John: Tradition says he died naturally in Ephesus.

Andrew: Supposedly crucified in Patras, Greece.

Thomas: Tradition says he was martyred in India.

Philip, Bartholomew, Matthew, James son of Alphaeus, Thaddeus (Jude), Simon the Zealot): Traditions exist, but are mostly apocryphal or legendary.

Historical reliability: Low. These reports appear in writings centuries after the fact (e.g., apocryphal acts, later church histories)."

enligt chatgpt

Komplett trams, och det vet du eftersom det inte ens är du som säger det, utan bara djävulens maskin

Visst, det kan finnas några fakta där, men omöjligt att veta. Apostlagärningarna är hittepå, som evangelierna.
Citera
2025-11-02, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Jag vet inte vad det är för ateister du råkat ut för men jag tror du blandar korten rätt rejält.
Om du påpekar att en ateist är känslostyrd så har du nog missuppfattat situationen rejält...eller så är det en kommunist/nazist du lyckats få på kroken, de brukar vara känslostyrda.

Sedan bör du nog veva in retoriken något, floskler hittar man i uselt transkriberade muntliga traditioner från äldre bronsåldern och inte i objektiva diskussioner om religion eller andlighet.
Citera
2025-11-02, 01:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Komplett trams, och det vet du eftersom det inte ens är du som säger det, utan bara djävulens maskin

Visst, det kan finnas några fakta där, men omöjligt att veta. Apostlagärningarna är hittepå, som evangelierna.
Okej fast nu har du målat in dig i ett hörn där det enda du kan göra är att säga emot all fakta som finns baserat på ingenting alls. Jag tycker inte vi ska fortsätta på det här spåret.
Citera
2025-11-02, 01:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ateism ledde till kommunisternas hemskheter i östeuropa, andra världskriget och delvis första också, maos folkmord.

Ateism leder till förståelsen att det är vi som bestämmer, och inte en urgammal idiot.

Din gud tycker det är ok med slaveri, och vem vet mer. Du kan aldrig komma ifrån att inte ett iota skall tas ifrån lagen.

Vad du måste förstå är att evangelierna och de andra böckerna inte alls hänger ihop.

Det är bara apologeternas önskedröm.
Citera
2025-11-02, 01:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Okej fast nu har du målat in dig i ett hörn där det enda du kan göra är att säga emot all fakta som finns baserat på ingenting alls. Jag tycker inte vi ska fortsätta på det här spåret.

Vilka fakta?

Det är helt ok, om du vill avsluta nu så får du gärna göra det.

Du kan gå och sova och ljuga för Jesus i morgon istället.
Citera
2025-11-02, 01:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ateism leder till förståelsen att det är vi som bestämmer, och inte en urgammal idiot.

Din gud tycker det är ok med slaveri, och vem vet mer. Du kan aldrig komma ifrån att inte ett iota skall tas ifrån lagen.

Vad du måste förstå är att evangelierna och de andra böckerna inte alls hänger ihop.

Det är bara apologeternas önskedröm.
Gud är inte okej med slaveri. Va?
Ateism leder till att det är vi som bestämmer, och eftersom mänskligheten är i grunden ond, så slutar det nästan alltid i katastrof när vi bestämmer.

Gud är oändligt god och oändligt vis. När gud bestämmer uppnår vi himlen på jorden.

Det här är den konstanta konflikten, människan vill vara som gud och bestämma, men det slutar aldrig bra. Det är det som den metaforiska berättelsen om det förbjudna äpplet betyder.
Citera
2025-11-02, 01:36
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Bevis för att jesus följare gav sina liv för vad de påstod att de hade sett när de blev hotade med döden.
Är din enda diskussionstaktik att låtsas inte förstå vad jag menar?

Jag som är riktigt ordentligt vetgirig har läst och kollat på artiklar genom hela internets historia, tillbringat timmtals framför skärmen på allt möjligt som verkar otroligt, religion, vetenskap, forskning faan vet allt.
Jag har skaffat mig en grundbas att stå på, vill påstå att jag kan sovra bort all skit som skrivs som icke fakta, och kollar mer på sånt som verkar troligt eller i alla fall möjligt rent teoretiskt. Särskillt i historiens början. Allt med religion har för mig blivit en jävla stor bluff. Inte för att den finns utan för vad den är skapad för.

Jag tror ingenting förrän jag blir varse nåt av värde.

Det har blivit allt tydligare varför religioner vill bevisa sin sak.
Det finns alldeles för många människor som är helt desillusionerade i dagens samhälle. Kan dom fånga in dessa får religionen större makt.
Senast redigerad av 53....so what 2025-11-02 kl. 01:45.
Citera
2025-11-02, 01:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilka fakta?

De fakta som chatgpt rabblade upp som du förnekade och som jag gett massor av källor för.
Citera
2025-11-02, 01:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Gud är inte okej med slaveri. Va?
Ateism leder till att det är vi som bestämmer, och eftersom mänskligheten är i grunden ond, så slutar det nästan alltid i katastrof när vi bestämmer.

Gud är oändligt god och oändligt vis. När gud bestämmer uppnår vi himlen på jorden.

Det här är den konstanta konflikten, människan vill vara som gud och bestämma, men det slutar aldrig bra. Det är det som den metaforiska berättelsen om det förbjudna äpplet betyder.

Vem har sagt att vi i grunden är onda?

Du kanske är det, men inte jag.

Så vill du vänligen utveckla det här.

Varför är du ond?
Citera
2025-11-02, 01:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilka fakta?

Ok gå och lägg dig om du vill. Jag har lite mer energi i mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in