Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-18, 04:14
Medlem
Det skall bli intressant om det inom kort råkar börja brinna i några fler av brasseriegruppens krogar. Lite märkligt att det så ofta brinner i syrianskägda verksamheter.
Citera
2025-11-18, 04:15
Medlem
JustTrollings avatar
Ägaren som inte betalat blattarna för "beskydd" kanske?

Restauranger som brinner brukar betyda någon form av utpressarverksamhet, konkurrens, olika invandrade klaner i konflikt med varandra, o.s.v.
Citera
2025-11-18, 04:38
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Brasseriegruppen, say no more... Tragiskt om gamla anrika byggnader försvinner pga struliga ägare.

Fruktansvärt är det.

Lite mer läsning:

(FB) Brasseriegruppen - DFG Fast Food o Bröderna Guven

https://www.realtid.se/bors-finans/b...-skatteverket/
Senast redigerad av Angeliqa 2025-11-18 kl. 04:45.
Citera
2025-11-18, 05:23
Medlem
fresk66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Brasseriegruppen, say no more... Tragiskt om gamla anrika byggnader försvinner pga struliga ägare.

Ja, Brasseriegruppen har dragits med omfattande ekonomiska bekymmer en längre tid. Visst, det kan vara en slump att det brinner men det känns mer rimligt att det var anlagt - antingen på egen hand eller från någon som inte fått betalt eller har kontroverser med brasseriegruppen.

Tråkigt oavsett.
Citera
2025-11-18, 05:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Enligt uppgifter från personal på plats under natten började branden i eller i anslutning till några soptunnor och restaurangen och köket ska ha klarat sig från lågorna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-djurgarden

Branden var helt släckt kl. 04:30.
Citera
2025-11-18, 06:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Den stängde klockan 22 så det är osannolikt att det fortfarande befann sig människor i fastigheten (som på något vis kan ha startat branden)

Men jag har för mig att det fanns en lägenhet där på övervåningen. Vet en som var intresserad av att köpa det en gång i tiden, och då var det tänkt att han skulle sålt sin lägenhet, köpt och drivit krogen och bott på övervåningen.
Citera
2025-11-18, 06:32
Medlem
Så. Kaosbröder med anor utomsocknes. Man är inte förvånad. Skatteverket hade fordringar. Många tiotals miljoner.

Lyxkrogar? I alla fall vad det verkar? Eller?

Och vi alla betalade bröderna för att ”rädda” verksamheten? För att vadå? Inga andra kan driva restaurang? Tillåt mig att småle.

Ibland blir jag trött på den här låtsaskapitalismen speciellt till personer med, vad det verkar, halvbra feeling för att driva företag. Kaos. De är uppenbart olämpliga som näringsidkare. Efter nästa fadäs kommer nästa och staten står handfallen och vi skattebetalare betalar igen och igen. Statlig inkomstgaranti någon? Anlitade konkursförvaltare en masse?

Rent generellt passar det bra att arbetsplatsen upphör medelst brand om det går trögt med businessen.

Om det ser ut som en anka…
Citera
2025-11-18, 06:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-djurgarden

Branden var helt släckt kl. 04:30.

Skönt att Villa Godthem verkar ha klarat sig, för det är så jag tolkar AB?

/AI
Citera
2025-11-18, 07:31
Medlem
TheKhurgans avatar
Jävligt fint gammalt hus. Anrikt.
Var där och åt plankstek en gång med min morfar, för sisådär 30 år sedan.

Synd att det ägs av blattar nu. Det passar liksom inte. En del av det svenska kulturarvet läggs i händerna på araber och se vad som händer.

Ur led är tiden.
Citera
2025-11-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Så. Kaosbröder med anor utomsocknes. Man är inte förvånad. Skatteverket hade fordringar. Många tiotals miljoner.

Lyxkrogar? I alla fall vad det verkar? Eller?

Och vi alla betalade bröderna för att ”rädda” verksamheten? För att vadå? Inga andra kan driva restaurang? Tillåt mig att småle.

Ibland blir jag trött på den här låtsaskapitalismen speciellt till personer med, vad det verkar, halvbra feeling för att driva företag. Kaos. De är uppenbart olämpliga som näringsidkare. Efter nästa fadäs kommer nästa och staten står handfallen och vi skattebetalare betalar igen och igen. Statlig inkomstgaranti någon? Anlitade konkursförvaltare en masse?

Rent generellt passar det bra att arbetsplatsen upphör medelst brand om det går trögt med businessen.

Om det ser ut som en anka…

De höll på att förlora alkoholtillståndet för restaurang Prinsen för det var sån kaos i ekonomin. Misstänker att de löste kaoset genom att låna pengar av en ”brurscha”.
Citera
2025-11-18, 07:41
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Skönt att Villa Godthem verkar ha klarat sig, för det är så jag tolkar AB?

/AI

Det är korrekt rätt uppfattat.

Förstår jag rätt så är det längst ut i den östra tillbyggnaden det brunnit. Öppet som vanligt idag.
Citera
2025-11-18, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
De höll på att förlora alkoholtillståndet för restaurang Prinsen för det var sån kaos i ekonomin. Misstänker att de löste kaoset genom att låna pengar av en ”brurscha”.

Mm. Låter som det varit ”trassel” i många år. Låter skumt från början. Den där branschen är väl hälften svart enligt någon utredning för många år sedan. Går inte runt utan att man är lite kreativ?

Maffian är ”kreativ” på ett annat sätt. De tjänar pengar hursom (tex på restaurangverksamhet) och om någon familj såg den här koncernen som ett hot mot deras ekonomi så fajtas ju man inte fair längre. Man bränner helt enkelt ned skiten, hotar, misshandlar och till och med mördar.

Har ingen aning hur de här personernas verksamhet har drivits eller vilka de är men det verkar ju ha varit minst sagt rörigt och labilt.

Går ju knappt att gå på restaurang längre utan att ha en skeptisk känsla i bakhuvudet. Det kändes bättre för en sådär tio-15 år sedan. Jag besöker kanske tre restauranger i veckan. En privat och två i jobbet och jag googlar allt oftare vilken som äger stället men det är ofta svårt att göra på kort varsel har jag märkt.

Verkar som om restaurangen klarade sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in