2025-11-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
För mycket fancy word för min smak. Kort och gott, polisen BORDE dela med sig av så mycket de bara möjligtvis kan, för varje minut som går!
Vad är det för information du saknar? Namn på de omkomna, hårfärg, skostorlek, vad mer?
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vem bryr sig om vad Expressen skrev eller inte skrev eller när de skrev det eller inte skrev det?

Frågan är väl bara ifall busschauffören verkligen drabbades av plötslig sjukdom, och om det var därför han kraschade in i busskuren och dödade tre kvinnor?

Det finns användare här i tråden som verkligen gör en grej av vad expressen skrev och när, trotts att personen i fråga har fel.
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Körde 40 meter på trottoaren – så gick bussolyckan till

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/korde-40-meter-pa-trottoaren-sa-gick-bussolyckan-till

Verkar som Svt plankat av min förra beräkning från i lördags, jag fick 42m men gjorde bort mig på ett foto med kraftig tele så jag trodde då att bussen sen girat över till andra sidan.

Nu har jag kollat all data en gång till och funnit en intressant detalj. Efter det att chaffisen släppt av alla från Vaxholm skulle han köra och parkera för rast, han saktar in och kör igenom u-svängen på 180*, när han påbörjat denna sväng ser han att en likadan buss står inne direkt efter svängen så han tar ut svängen maximalt, när han sen passerat denna dubbeldäckare så korrigerar han svagt höger i framriktning för att komma rätt, det är här som han då insjuknar/tuppar av /etc och busssen går då exakt i rak linje snett mot trottoaren och går över trottoarkanten precis efter övergångsstället, där bussen sen klipper båda båsen vid hållplatsen halvvägs på djupet, detta medför att balkarna river med precis hela båsen. Sen kör bussen in i två träd efter varandra som då drar ned hastigheten och det blir sen tvärstopp på den grova lyktstolpen. Det som förvärrat här är alla jävla cyklar som försvårat för folk att kasta sig åt sidan, de 3 döda på olika foton låg c:a 10-15m efter båsen i bussens färdriktning.

Hastigheten har legar nånstans runt 15-20km/tim i rullhastighet, sen har båsen bromsat in lite grann där då ev automatlådan per automatik dragit på motorvarvet lite för att hålla varvtalet på motorn konstant, där sen 2 träd efter varandra medfört mjuk inbromsning på en 18 tons koloss.

Här bild, klicka på den för förstoring. https://postimg.cc/Ny51Z3T8

Eftersom jag själv drabbats av "synkope" och varit borta i c:a 20-25 sekunder, vågar jag påstå att chaffisen återfick medvetandet ev samtidigt som bussen slog i belysningsstolpen vilket här är 23 sekunder efter det att han tuppat av vid passagen av den 2:a bussen.

Hoppas ni hänger med på beräkningarna.
Citera
2025-11-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Erfaren låter lite luddigt. Kan innebära att han kört buss i något MENA land innan han kom hit. Något skumt allt.

MENA är väl lite långsökt när han är europé som vi.
Citera
2025-11-17, 19:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Föraren kom från Vaxholm, snarare en tur på 40-45 minuter. Säkert en hel del vittnen, men knappast högtrafiksbeteende på den avgången. Gissar 5-15 avstigande på sista hållplatsen.

Gissar på att det är hur mycket vittnen som helst som skall in till Stlm kl. 15.20. Arbetare som slutar, elever som slutar, elever som skall in till Stlm då det är fredag, personer som skall in och shoppa, äta på restaurang. Räknar med att bussen var full när han lämnade av vid sista hållplatsen.

Således enormt många vittnen under resan.
Citera
2025-11-17, 19:46
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Så kort inpå en olycka kan även sådana anhöriga vara i chock osv vilket kan göra dem mer villiga att prata med journalister än vad de kanske egentligen hade velat om de varit i sina sinnens fulla bruk.

Tycker det bara är jävligt fult och vidrigt, riktigt jävla grisvidrigt, beteende att intervjua människor i så utsatta situationer. Den journalist som ringer mig i en sådan situation kommer få ångra sig bittert, länge.

För att du ska skicka onda ögat? Tror nog att de skiter i din irritation och knappast ”bittert” kommer att ångra sig. Men on topic så var ju familjen (medges att detta är Expressens version) glada för att få uttala sig.

Vet inte om det är så allvarligt, definitivt inte ”grisvidrigt” att prata med exfrun? Föraren är ju inte död, liksom.
Citera
2025-11-17, 19:47
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vem bryr sig om vad Expressen skrev eller inte skrev eller när de skrev det eller inte skrev det?

Frågan är väl bara ifall busschauffören verkligen drabbades av plötslig sjukdom, och om det var därför han kraschade in i busskuren och dödade tre kvinnor?

Vad föraren eventuellt drabbades av är förstås en rimlig fråga. Det är något som både polis och haverikommission utreder just nu.

Det där med tidpunkten för Expressens rapportering har att göra med en användare som felaktigt påstår att uppgifterna skulle publicerats innan räddningstjänsten var på plats. Samt att de i texten skulle fastställt sjukdomsfall. Något jag fann intressant och därför källkritiskt kontrollerade. Det visade sig inte oväntat vara hittepå.
Citera
2025-11-17, 19:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Verkar som Svt plankat av min förra beräkning från i lördags, jag fick 42m men gjorde bort mig på ett foto med kraftig tele så jag trodde då att bussen sen girat över till andra sidan.

Nu har jag kollat all data en gång till och funnit en intressant detalj. Efter det att chaffisen släppt av alla från Vaxholm skulle han köra och parkera för rast, han saktar in och kör igenom u-svängen på 180*, när han påbörjat denna sväng ser han att en likadan buss står inne direkt efter svängen så han tar ut svängen maximalt, när han sen passerat denna dubbeldäckare så korrigerar han svagt höger i framriktning för att komma rätt, det är här som han då insjuknar/tuppar av /etc och busssen går då exakt i rak linje snett mot trottoaren och går över trottoarkanten precis efter övergångsstället, där bussen sen klipper båda båsen vid hållplatsen halvvägs på djupet, detta medför att balkarna river med precis hela båsen. Sen kör bussen in i två träd efter varandra som då drar ned hastigheten och det blir sen tvärstopp på den grova lyktstolpen. Det som förvärrat här är alla jävla cyklar som försvårat för folk att kasta sig åt sidan, de 3 döda på olika foton låg c:a 10-15m efter båsen i bussens färdriktning.

Hastigheten har legar nånstans runt 15-20km/tim i rullhastighet, sen har båsen bromsat in lite grann där då ev automatlådan per automatik dragit på motorvarvet lite för att hålla varvtalet på motorn konstant, där sen 2 träd efter varandra medfört mjuk inbromsning på en 18 tons koloss.

Här bild, klicka på den för förstoring. https://postimg.cc/Ny51Z3T8

Eftersom jag själv drabbats av "synkope" och varit borta i c:a 20-25 sekunder, vågar jag påstå att chaffisen återfick medvetandet ev samtidigt som bussen slog i belysningsstolpen vilket här är 23 sekunder efter det att han tuppat av vid passagen av den 2:a bussen.

Hoppas ni hänger med på beräkningarna.

Har du några belägg för att han ”tuppade av” och senare ”återfick medvetandet”?
Citera
2025-11-17, 19:49
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieudonne
Vad för belägg har du för att denna chaufför var "okollad"?
För att det hände.

Har du sett något om att han var undersökt?
Varför tror du att man inte säger något om gjord hälsokoll....för att de inte har ryggen fri!

Hur länge har han jobbat där okollad?
Citera
2025-11-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är det för information du saknar? Namn på de omkomna, hårfärg, skostorlek, vad mer?

Hade velat haft info om att det var 3 äldre kvinnor dag 1, så jag kunde slippa oroa mig ens en sekund. Hade gärna haft namn också på dem för min mamma i samma ålder KUNDE ju varit i Stockholm den dagen, som ett exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har du några belägg för att han ”tuppade av” och senare ”återfick medvetandet”?

Det är en tes, baserat på händelseförloppet. Vill du jag ska förklara vad tes betyder?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nu är det inte polisen som normalt beslutar om förundersökningssekretess utan det gör åklagaren.

I praktiken har det carte blanche. En åklagare kommer i princip alltid ta beslutet att de inte kan lämna ut en pågående förundersökning inte kan lämnas ut eftersom det skulle kunna påverka utredningen negativt. Vilket de har stöd av i paragrafen du nämner.

Men han måste åtminstone ta ett beslut och kunna motivera det om någon skulle överklaga.

Man behöver inte lämna ut allt, men att mörka i princip allt när man samtidigt påstår att det handlar om en olycka och har släppt föraren är mycket suspekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in