2025-11-17, 19:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Knappast..folket vill se vad som hänt..så att de själva får göra sin egna bedömning. Det är en självklarhet.
Det är inte statens uppgift att hjälpa folk att leka privatdetektiver.
Det får de använda sin egen tid och sina egna resurser för att göra.
Senast redigerad av Trolltestet 2025-11-17 kl. 19:07.
Citera
2025-11-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Man påstår att det handlar om en olycka men man ger inte några detaljer alls.

Du glömde åberopa Offentlighetsprincipen.
Citera
2025-11-17, 19:06
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ska ha kört 40 meter på trottoaren, måste ha varit nåt fel på föraren om han inte märkt det.

Ja precis, det är ju exakt det som sagts, sjukdomsfall
Citera
2025-11-17, 19:06
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Om det inte finns anledning att hålla kvar honom finns det ingen anledning att lägga locket på heller.

Eller hur, Einstein?
Även om det är en olycka kan det ju röra sig om ett brott föraren begått. Därav förundersökningssekretess
Citera
2025-11-17, 19:07
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Vill bara upplysa läsarna att ett blodtryck är HÖGT om man är stressad, har jobbat mycket och sovit dåligt..vissa verkar tro att blodtrycket är lågt då..

Han hade väl jobbat sedan lunch i tre timmar och skulle koppla av på rast?
Men det är något som media har hittat... så ta det för vad det är värt...

Som SSK, har du någon teori vad som slår ut chaffisen som skett här?Hur länge mellan överkörningen och att han går i gången inne i bussen? När polisen med pistol pratar med han.
Senast redigerad av gofigur 2025-11-17 kl. 19:10.
Citera
2025-11-17, 19:08
Medlem
SmartSkalles avatar
Fanns det ingen "färdskrivare" ombord så att man kan kolla hastighet och gaspådrag i efterhand ?
Citera
2025-11-17, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dieudonne
"Förundersökningssekretess är ett skydd för uppgifter under en pågående brottsutredning för att förhindra att utredningen skadas. Det innebär att bara de som deltar i utredningen, som åklagaren och polisen, har full insyn. Åklagaren avgör vilken information den misstänkte och försvararen får ta del av, och sekretessen upphör normalt när åtal väcks, då handlingarna blir offentliga. "

Varsågod, Einstein!

Ja, du kan googla. Men hur tillämpar du informationen på det här fallet?

Det finns en hel del information de kan gå ut med i det här fallet.
Citera
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Du verkar ha missat att busschauffören precis släppt av de sista passagerna efter att ha varit i Norrtälje och vänt..en rutt på 2 timmar..med MASSOR av viktiga vittnen.. Chauffören påbörjade sitt arbetspass kl 13.00

Kom in i matchen..

Föraren kom från Vaxholm, snarare en tur på 40-45 minuter. Säkert en hel del vittnen, men knappast högtrafiksbeteende på den avgången. Gissar 5-15 avstigande på sista hållplatsen.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Man påstår att det handlar om en olycka men man ger inte några detaljer alls.

Vad är det för detaljer du förväntar dig innan förundersökningen är klar, hur många veckor tog det innan polisen gick ut med vad de kommit fram till i skolskjutningen på Risbergska?
Citera
2025-11-17, 19:10
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Fanns det ingen "färdskrivare" ombord så att man kan kolla hastighet och gaspådrag i efterhand ?

Jo, och det är naturligtvis redan gjort. Det är förstås därför vi är där vi är.
Citera
2025-11-17, 19:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle

Jag kan lova att det finns massor av data både från sensorer ombord på bussen och kameror som polisen tittat på.
Citera
2025-11-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tycker inte att tusentals nyfikna människor trumfar familj och anhöriga. Jag tycker inte det varit någon brist i kommunikation, att det var tre döda och tre skadade framkom redan under fredagen, att det är ett förmodat sjukdomsfall likaså.

HUNDRATUSENTALS Stockholmare fick nog en klump i halsen, hög pulls och lite smått panik när de först läste om olyckan. Ju mer info de får ut, desto fler kan lugna sig. Att det var 3st kvinnor 55+ borde INTE ta särskilt lång tid, inte längre än att bekräfta 3 döda personer, får de ut det på en gång så kan plötsligt en STOR majoritet lugna sig. Då vet många okej det var inte en manlig släkting eller vän, inte min fru, inte min dotter, inte min syster. Några kan tänkta "ånej var det min mamma eller min mormor" och vissa så klart gäller fru/syster/dotter MEN den klara majoriteten får i alla fall ett svar att det inte var X antal personer de känner som drabbats.

ELLER om möjligt, ta deras ID, kolla vad de heter, publicera namnen. Varför inte? Varför behöver det vara så hemligt att din anhöriga har dött, inte så de publicerar bilder på kropparna. Om min farmor blivit påkört av den bussen, klart som fan de ska skriva det, om tusentals, tusentals andra människor då kan lugna sig och veta att deras älskade inte är drabbade. Tänk mer på majoriteten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in