2025-11-17, 18:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför finns universum? Det är en icke-fråga.
Något som alltid har funnits i en form eller annan har ingen anledning till sin existen.
Har det alltid funnits då? skapades det inte vid big bang?
Citera
2025-11-17, 18:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
När jag först nämne den, så var det första jag skrev efter:
Dateringen från 1988 är fel eftersom de togs från en del av hörnet som blev reparerad.
Nya tester visar 2000 år gammal.
Bryr du dig inte ens? Jag visste redan att någon skulle försöka nämna det där, så jag la till den redan innan för att förhindra det. Ändå så kommer du med din utdaterade information från 1988? skäms på dig

Och som jag påpekade för dig så är den nya dateringen inte alls trovärdig av minst två skäl:
1) Man mätte med en metod som inte är vetenskapligt belagd.
2) Man gjorde mätningen på samma tygstycke som daterades 1988, som alltså enligt vad man sagt skulle vara en lagning från 1200-talet. Då borde alltså en korrekt datering med en pålitlig metod ha gett den åldern, inte 2000 år.
Citera
2025-11-17, 19:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och som jag påpekade för dig så är den nya dateringen inte alls trovärdig av minst två skäl:
1) Man mätte med en metod som inte är vetenskapligt belagd.
2) Man gjorde mätningen på samma tygstycke som daterades 1988, som alltså enligt vad man sagt skulle vara en lagning från 1200-talet. Då borde alltså en korrekt datering med en pålitlig metod ha gett den åldern, inte 2000 år.
är du säker på påstående 2? Vad jag vet så gjordes wide xray mätningen på mitten av tyget?

Det var väl för att när man gör koldatering så förstörs delen man analyserar, därför tog dom kanten. Med wide xray so tror jag inte det förstör något, och det var därför dom tog mitten den gången?

I vilket fall, om du skulle lyckas "debunka" tyget så hade det blivit en världsnyhet och du hade blivit känd, så jag vet inte om jag skulle lägga så mycket tid på att försöka

Inget som man gör i en flashbacktråd alltså
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-17 kl. 19:10.
Citera
2025-11-17, 19:20
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
https://academicjournals.org/article/article1380798649_Antonacci.pdf
https://www.shroudofturin.com/Resources/CRTSUM.pdf

Fast för att vara helt ärlig så vet jag inte om något bevis någonsin räcker för en ateist med ett hjärta av sten.

Troligtvis inte, problemet med deras påståenden är att de inte håller när man granskar dem vetenskapligt. Kol fjorton dateringen som gjordes 1988 utfördes av tre oberoende laboratorier och gav samstämmigt ett datum mellan 1260 och 1390. För att tyget skulle vara två tusen år gammalt krävs en enorm och dessutom identisk kontaminering i alla tre proverna, vilket är extremt osannolikt. De alternativa förklaringarna, som kolmonoxid eller neutronstrålning, motsägs dessutom av fysiken och av vad man faktiskt kan mäta på tyget.

Påståendet att bilden inte kan vara skapad av en människa stämmer inte heller. Det går att framställa liknande effekter med medeltida tekniker och det finns spår av pigment på vissa blodområden som inte beter sig som riktigt blod. Bildens så kallade 3D information beror på hur en viss maskin läser ljusvariationer, och samma effekt kan fås från foton och teckningar. Även anatomiskt stämmer bilden dåligt med en verklig kropp, vilket man skulle förvänta sig om det vore en riktig svepning.

Historiskt finns det heller inga säkra uppgifter om tygets existens före 1300 talet. Det som ibland tolkas som tidiga referenser handlar om andra reliker med andra mått och andra motiv. Att tyget plötsligt dyker upp i Frankrike på 1300 talet passar helt enkelt bättre ihop med resultatet från kol fjorton dateringen än med någon idé om ett två tusen år gammalt original.

Kort sagt finns det inga robusta vetenskapliga eller historiska skäl att se tyget som äldre än medeltiden eller som något övernaturligt. Det är ett fascinerande objekt, men argumenten för äkthet håller inte när man granskar dem noggrant.
Citera
2025-11-17, 19:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har det alltid funnits då? skapades det inte vid big bang?

Som jag skrev så har universum alltid funnits i en form eller annan. Allt i universum är ett kretslopp. Det vi kallar universum uppstod vid big bang, men inte ur tomma intet, utan ur en "singularitet". Big bang var alltså en omvandling från en form till en annan, och det finns gott om andra singulariteter i universum, och kan det mycket sannolikt finnas andra universa också. Att det finns andra universa utanför vårt universum kan vara en förklaring till att de yttre delarna accelererar, alltså att de dras till andra stora massor utanför vårt universum.

Det kan vara så att när en singularitet når en viss storlek så kan det enorma trycket och den enorma temperaturen inte längre hålla kvar alltihop, vilket leder till kraftig expansion. Alltså ett kretslopp, som alla andra i universum.

I cykliska modeller är det inte singulariteten i sig som nollställer entropin, utan det är den kraftiga expansionen (inflationen) som följer på en Big Bang. Denna expansion späder ut den gamla entropin till praktiskt taget noll, vilket gör att en ny, lågentropisk cykel kan börja.
Citera
2025-11-17, 19:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Troligtvis inte, problemet med deras påståenden är att de inte håller när man granskar dem vetenskapligt. Kol fjorton dateringen som gjordes 1988 utfördes av tre oberoende laboratorier och gav samstämmigt ett datum mellan 1260 och 1390. För att tyget skulle vara två tusen år gammalt krävs en enorm och dessutom identisk kontaminering i alla tre proverna, vilket är extremt osannolikt. De alternativa förklaringarna, som kolmonoxid eller neutronstrålning, motsägs dessutom av fysiken och av vad man faktiskt kan mäta på tyget.
Alla tre testerna gjordes på samma lila tygbit som blivit reparerad
Citat:
Påståendet att bilden inte kan vara skapad av en människa stämmer inte heller. Det går att framställa liknande effekter med medeltida tekniker och det finns spår av pigment på vissa blodområden som inte beter sig som riktigt blod. Bildens så kallade 3D information beror på hur en viss maskin läser ljusvariationer, och samma effekt kan fås från foton och teckningar. Även anatomiskt stämmer bilden dåligt med en verklig kropp, vilket man skulle förvänta sig om det vore en riktig svepning.
Det går att framställa effekter som liknar en aspekt delvis, men alla samtidigt är omöjligt
Själva intryckningen i sig själv blir också riktigt knepigt om inte omöjligt
Citat:
Historiskt finns det heller inga säkra uppgifter om tygets existens före 1300 talet. Det som ibland tolkas som tidiga referenser handlar om andra reliker med andra mått och andra motiv. Att tyget plötsligt dyker upp i Frankrike på 1300 talet passar helt enkelt bättre ihop med resultatet från kol fjorton dateringen än med någon idé om ett två tusen år gammalt original.

Kort sagt finns det inga robusta vetenskapliga eller historiska skäl att se tyget som äldre än medeltiden eller som något övernaturligt. Det är ett fascinerande objekt, men argumenten för äkthet håller inte när man granskar dem noggrant.
Tyget har pollen från jerusalem och anatolien.
Tygtypen är från jerusalem runt jesus tid
Man har tankar om vart tyget kan ha varit och hur det kan ha kommit till frankrike.
Någon kungafamilj i grekland som kände personen i frankrike som hade den på 1300 talet.
Ett heligt tyg som beskrivs som jesus begravningstyg beskrivs i många historiska texter och har en rik historia där det varit en skatt för många riken
Dock under andra namn än "shroud of turin"
Citera
2025-11-17, 19:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
är du säker på påstående 2? Vad jag vet så gjordes wide xray mätningen på mitten av tyget?

Det var väl för att när man gör koldatering så förstörs delen man analyserar, därför tog dom kanten. Med wide xray so tror jag inte det förstör något, och det var därför dom tog mitten den gången?

I vilket fall, om du skulle lyckas "debunka" tyget så hade det blivit en världsnyhet och du hade blivit känd, så jag vet inte om jag skulle lägga så mycket tid på att försöka

Inget som man gör i en flashbacktråd alltså

Nej, man testade inte alls i mitten: "The X-ray dating method was applied to a sample of the TS consisting of a thread taken in proximity of the 1988/radiocarbon area"

Alltså gjorde man testningen inom samma generella område.
Citera
2025-11-17, 19:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, man testade inte alls i mitten: "The X-ray dating method was applied to a sample of the TS consisting of a thread taken in proximity of the 1988/radiocarbon area"

Intressant. Jag trodde alltid det var mitten.
I vilket fall förändrar det inte mycket, det är ett komplicerat ämne och du är inte kvalificerad.
De som är kvalificerade säger att det troligen är 2000 år gammalt, och jag lyssnar på dom över dig tyvärr

Dina ideer om det här är ganska meningslösa från ett helhetsperspektiv
Citera
2025-11-17, 19:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
I vilket fall förändrar det inte mycket, det är ett komplicerat ämne och du är inte kvalificerad.
De som är kvalificerade säger att det troligen är 2000 år gammalt, och jag lyssnar på dom över dig tyvärr

"De som är kvalificerade säger", nej, "Vissa kvalificerade säger", andra kvalificerade säger annat.

Men jag uppskattar att du är påläst och svarar konstruktivt.
Citera
2025-11-17, 19:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

En annan intressant sak är sudarium of oviedo, som är det påstådda huvudtyget till jesus som satt utanpå shroud of turin.

Där har man riktiga historiska ägandebevis som visar att den är minst från 600, tror det är så långt bak man har ägandebevis.

Den visar också 1200-1300 på samma koldateringtest. Även där man då vet till 100% att den är äldre än så.

Också, blodtypen av blodet på sudarium of oviedo är samma som shroud of turin.
När man håller dom mot varandra så matchar också blodfläckarna till minsta lilla detalj.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-17 kl. 19:45.
Citera
2025-11-17, 19:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
"De som är kvalificerade säger", nej, "Vissa kvalificerade säger", andra kvalificerade säger annat.

Men jag uppskattar att du är påläst och svarar konstruktivt.
Du har faktiskt rätt där, kanske borde jag skrivit vissa.
Citera
2025-11-17, 20:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Kul, du påstår att jag inte är kvalificerad, men du litar mer på vetenskapligt okvalificerade metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in