2025-11-17, 14:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ok! Så du kan alltså inte svara på frågan vad ens en själ är för något eller hur man vet att någon sådan ens existerar, och vill alltså fly från frågan med känsloargument.
Själen är "du". Om du tänker dig att du styr en karaktär i ett darorspel, så är karaktären din kropp och du själv som styr karaktären din själ.

Din själ finns kvar även när du dör. Du kommer inte försvinna, du kommer bara uppleva en annan verklighet. Som att stänga av spelet och ge dig ut i den riktiga världen
Citera
2025-11-17, 14:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vet inte allt, men jag vet en del, och mer än dig
Om du inte vänder dig till gud innan du dör så kommer du skrika ut i ånger i all oändlighet, det är jag säker på

Jag säger det för att jag bryr mig, inte för att attackera dig
Ojoj, stora ord!!! Och du vet allt. Hur vore det att rannsaka dig själv, istället för att sitta här och döma andra som du inte vet någonting om?
Citera
2025-11-17, 14:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ojoj, stora ord!!! Och du vet allt. Hur vore det att rannsaka dig själv, istället för att sitta här och döma andra som du inte vet någonting om?
Jag kommer be för dig
Citera
2025-11-17, 14:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.

Sedan när jag sa att för mig så är påståendet om att hela världen skulle vara skapad av Gud närmast omöjligt att greppa så slappnade dem av. Till jag följde upp med att det nästan är lika svårt att tro på som att Big Bang kom ur en slump och kallade det ett mirakel.

Men detta är en tilläggsförklaring till tråden och inte dess ämne.

Det finns flera problem med ditt resonemanget. När det gäller Jesus som historisk person är det ingen större fråga inom forskningen om han funnits eller inte. De flesta historiker, även de som inte är religiösa, utgår från att han har existerat baserat på romerska och judiska källor. Det säger däremot inget om religiösa anspråk.

Påståendet om att Marx skulle ha varit någon form av djävulsdyrkare saknar stöd i seriös historisk forskning. Men även om det hade funnits något sådant skulle det inte påverka värdet av hans idéer. Man bedömer filosofiska resonemang utifrån logik och argumentation, inte utifrån spekulationer om personens privatliv. Det blir som att försöka avfärda matematik för att någon matematiker betett sig märkligt.

När du sedan påstås att kompatibilism bara är ordjonglering är det mer ett retoriskt grepp än en invändning. Kompatibilism är en etablerad filosofisk position som diskuterats av många av historiens mest inflytelserika filosofer. Om du vill kritisera den måste du peka på vad i resonemangen som inte håller, inte bara avfärda allt med ett ord.

Dina argumentet fullt av irrelevanta kopplingar, felaktiga påståenden och kategorimisstag. Det framstår mer som dålig retorik än saklig analys.
Citera
2025-11-17, 14:35
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag kommer be för dig
Innan du helt i onödan slösar bort din hjärna med att be om något du inte vet ett enadste dugg om så kan du plocka bort bjälken i ditt öga. Du missade visst den mitt i all din självgoda förträfflighet.
Citera
2025-11-17, 14:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det finns flera problem med ditt resonemanget. När det gäller Jesus som historisk person är det ingen större fråga inom forskningen om han funnits eller inte. De flesta historiker, även de som inte är religiösa, utgår från att han har existerat baserat på romerska och judiska källor. Det säger däremot inget om religiösa anspråk.

Påståendet om att Marx skulle ha varit någon form av djävulsdyrkare saknar stöd i seriös historisk forskning. Men även om det hade funnits något sådant skulle det inte påverka värdet av hans idéer. Man bedömer filosofiska resonemang utifrån logik och argumentation, inte utifrån spekulationer om personens privatliv. Det blir som att försöka avfärda matematik för att någon matematiker betett sig märkligt.

När du sedan påstås att kompatibilism bara är ordjonglering är det mer ett retoriskt grepp än en invändning. Kompatibilism är en etablerad filosofisk position som diskuterats av många av historiens mest inflytelserika filosofer. Om du vill kritisera den måste du peka på vad i resonemangen som inte håller, inte bara avfärda allt med ett ord.

Dina argumentet fullt av irrelevanta kopplingar, felaktiga påståenden och kategorimisstag. Det framstår mer som dålig retorik än saklig analys.
En person kan vara djävulsdyrkare utan att förstå det själv. Det är inte något som man kan göra en saklig analys av, det är djupare
Citera
2025-11-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu får du vara väldigt försiktig med att tillämpa termodynamikens första just inom kosmologin. Bakgrundsstrålningen rödskiftas ständigt, dvs förlorar energi. Vart tar den energin vägen? Större delen av universums massa anses skapad under inflationsfasen precis i universums begynnelse. Skapad ur ingenting.

Du får nog acceptera att vi inte vet vad som kom före Big Bang.

Nu blandar du nog ihop energibevarelse inom Newtonsk fysik med energibegreppet i en expanderande rumtid och mixar tre helt olika frågor. Lokal energibevarelse, global symmetri i rumtiden och den kosmiska inflationen.

Du har helt rätt i att ljus som rödskiftas tycks ”förlora energi”, men det innebär inte att energi försvinner, skapas eller att termodynamiken bryts. Rödskift är ju inte en energiförlust till ingenting, utan bara en geometrisk effekt av expansionen. Det är samma fotoner, samma fysik men större avstånd vilket ger lägre energi per observerad våglängd.

Termodynamikens första lag gäller ju i lokala slutna system. Men inom kosmologi finns ingen global energibevarelse eftersom man inte kan säga att vårt lokala universum är att betrakta som "slutet" i temodynamisk betydelse. Det betyder inte att energi ”försvinner”, utan alltså bara att begreppet "total energi i universum" inte är definierat globalt. (Det var därför som jag inte ens nämnde inte ens kosmologi i det jag skrev.)

Inflation skapar heller inte materia ur ”ingenting”. Inflationsfältets energitäthet omvandlas till partiklar i en helt normal fältteoretisk process. Det är bara fysik och inte magi av någon Rymd-Gandalf.

”Ingenting” inom fysiken är aldrig bokstavligt ingenting utan bara ett begropp som beskriver kvantfältets lägsta energitillstånd.

Så ingen fysiker menar ju att universum kom ur bokstavligt ingenting. Utan det är ju bara ett sätt att uttrycka vi idag inte exakt hur universum såg ut före Big Bang. Inte att det var absolut inget.
Citera
2025-11-17, 15:24
Medlem
Citat:
Shroud of turin är med stor sannolikhet tyget som jesus lindades in i efter han blev korsfäst.
Den har tusentals detaljer som hade varit i princip omöjliga att fejka.
Inget pekar på att den skulle vara oautentisk.
Den innehåller en bild i form av en intryckning som enligt forskare skulle behövt ett ljus lika starkt som en atombomb i någon enstaka nanosekund för att skapa.
Forskare kan inte återskapa detta ens idag, ingen har ens en ide om hur den skulle kunna skapats.
Den innehåller 3d data, något som man inte ens visste vad det var för 2000 år sen.

Den kristna tanken är att bilden på tyget skapades genom ett övernaturligt ljus i samband med jesus återuppståndelse. Det är den enda förklaringen.
Det här bevisar kristendom.

Bara för att just den videon var med tucker carlson, så betyder det inte att tucker carlson har någon speciell koppling till tyget.
Tyget är världskänt.

Pengar nu?

Ok! Så innan vi går mer in på det i sak så vill jag alltså bara klara ut en sak här. Är det här det enligt dig alltså det allra bästa och tyngsta argumentet för att din gud alltså existerar?

Vill bara dubbelkolla med dig innan jag svarar eftersom det annars bara är till pinne i mina anteckningar över hur många gånger du försöker att byta ämne i samma ögonblick som man ber dig att presentera något av substans som backar upp dina påståenden.

Så vilket är det?
Citera
2025-11-17, 15:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ok! Så innan vi går mer in på det i sak så vill jag alltså bara klara ut en sak här. Är det här det enligt dig alltså det allra bästa och tyngsta argumentet för att din gud alltså existerar?

Vill bara dubbelkolla med dig innan jag svarar eftersom det annars bara är till pinne i mina anteckningar över hur många gånger du försöker att byta ämne i samma ögonblick som man ber dig att presentera något av substans som backar upp dina påståenden.

Så vilket är det?
Svårt att säga, det finns så många för att vara ärlig. Men jag kommer inte byta ämne om du försöker ge dig på det argumentet
Citera
2025-11-17, 15:40
Medlem
Citat:
Själen är "du". Om du tänker dig att du styr en karaktär i ett darorspel, så är karaktären din kropp och du själv som styr karaktären din själ.

Din själ finns kvar även när du dör. Du kommer inte försvinna, du kommer bara uppleva en annan verklighet. Som att stänga av spelet och ge dig ut i den riktiga världen

Min fråga var vad en själ är inte vad den gör.
Om man ställer frågan: "Vad är en bil för något?". Så är inte svaret: "Den låter brum brum"

Som jag redan förklarat så är det bara tramsigt att svänga sig med floskl-ord som exempelvis "själ" eller "and" etc då man inte själv ens klarar av att definera vad det betyder.
Citera
2025-11-17, 15:41
Avstängd
Citat:
Jag kommer be för dig
Det är empiriskt bevisat att bön inte fungerar:
https://www.skeptical-science.com/religion/prayer-works-uk-royals-healthy-people-planet/
Citera
2025-11-17, 15:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Shroud of turin är med stor sannolikhet tyget som jesus lindades in i efter han blev korsfäst.
Den har tusentals detaljer som hade varit i princip omöjliga att fejka.
Inget pekar på att den skulle vara oautentisk.
Den innehåller en bild i form av en intryckning som enligt forskare skulle behövt ett ljus lika starkt som en atombomb i någon enstaka nanosekund för att skapa.
Forskare kan inte återskapa detta ens idag, ingen har ens en ide om hur den skulle kunna skapats.
Den innehåller 3d data, något som man inte ens visste vad det var för 2000 år sen.

Den kristna tanken är att bilden på tyget skapades genom ett övernaturligt ljus i samband med jesus återuppståndelse. Det är den enda förklaringen.
Det här bevisar kristendom.

Bara för att just den videon var med tucker carlson, så betyder det inte att tucker carlson har någon speciell koppling till tyget.
Tyget är världskänt.

Pengar nu?

Ditt påståendet om Shroud of Turin stämmer tyvärr inte särskilt bra med vad forskningen faktiskt säger. Det är sant att tyget är fascinerande och att bilden har vissa ovanliga egenskaper, till exempel att den uppvisar en form av tredimensionell struktur i ljus och skugga : https://othonia.org/deep-dives-article/the-shrouds-3-d-secret/. Men att säga att det med stor sannolikhet är tyget som Jesus lindades in i efter korsfästelsen är inte korrekt. Kol-14-dateringen från 1988 placerar tyget i medeltiden, ungefär mellan år 1260 och 1390 e.Kr., alltså långt senare än den tid Jesus tros ha levt. https://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating_of_the_Shroud_of_Turin . Det finns också historiska uppgifter som pekar på ett medeltida ursprung.

Ditt påståendet att ingenting talar mot äkthet stämmer inte heller. Tvärtom finns det flera saker som gör att forskare är skeptiska, både dateringen och dokument från perioden då tyget först dyker upp i historiska källor. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7597180/
Idén om att bilden skulle kräva ett ljus lika starkt som en atombomb under en nanosekund är en spekulativ hypotes som inte är fastslagen av någon vetenskaplig konsensus.

När man säger att forskare inte kan återskapa bilden idag är det också en överdrift. Det finns ingen metod som definitivt förklarar allt, men det finns flera rimliga förslag och experiment som visat att liknande effekter kan skapas, bland annat genom olika former av medeltida måleri, värmeprocesser och kontakt*tillvägagångssätt. Det betyder inte att vi vet exakt hur det gjordes, men det betyder inte heller att det är något övernaturligt fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in